حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران در رابطه با جنگ جاری اسرائیل و گروه حماس گفت که با توجه به ادامه «جنایات جنگی و محاصره غزه»، باز شدن «جبهه‌های دیگر» یک احتمال واقعی است.

وزیر امور خارجه پنجشنبه به بغداد سفر کرد و در بدو ورود به پایتخت عراق، در محل شورای امنیت ملی عراق، با قاسم الاعرجی مشاور امنیت ملی دیدار و گفتگو کرد.  حسین امیرعبداللهیان با تشکر از حسن استقبال برادران عراقی، از این دیدار اظهار خرسندی کرد و افزود ما در مسائل مهم منطقه ای همواره با هم مشورت داشته و این مشورت‌ها ادامه خواهد یافت.

وی با تاکید بر نقش مهم عراق در  متطقه، گفت امروز نقش عراق در خصوص قضیه فلسطین نیز مورد توجه همه قرار دارد و ما از مواضع خوب شما در حمایت از فلسطین مطلع هستم. 

امیرعبداللهیان گفت مواضع جمهوری اسلامی در خصوص فلسطین روشن است و ما همواره از حقوق مسلم فلسطینیان حمایت کرده ایم، اما آنچه که در عملیات طوفان الاقصی رخ داد، یک اقدام کاملا فلسطینی بود که اقدامی خودجوش در واکنش به جنایات مستمر و تحریک آمیز صهیونیست‌ها علیه فلسطینیان و تعرض مکرر به مسجد الاقصی بود. 

امیرعبداللهیان تاکید کرد اتفاقاتی در غزه توسط رژیم صهیونیستی در حال رخ دادن است که مصداق بارز جنایت جنگی است و عدم توقف آن می تواند بر کل منطقه تاثیر بگذارد. وی افزود ارسال سلاح توسط آمریکا برای اسرائیل در شرایطی که رژیم صهیونیستی مردم فلسطین و غزه را قتل عام‌می کند، در برابر دیدگان جهانیان است. 

وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد چنانچه اسرائیل حملات خود به غیرنظامیان غزه را متوقف نکند، منطقه با شرایط جدیدی مواجه خواهد شد و آنها نمی‌توانند غزه را در محاصره کامل قرار دهند و شهروندان را بمباران کنند و مرتکب جنایت جنگی شوند و انتظار داشته باشند هیچ واکنشی نسبت به این جنایات رخ نخواهد داد.

امیرعبداللهیان ادامه داد ما پیگیر برگزاری اجلاس فوق العاده وزرای خارجه کشورهای اسلامی هستیم و آماده‌ایم میزبان این نشست در تهران باشیم و انتظار داریم که عراق هم در زمینه جلب نظر کشورهای اسلامی برای برگزاری این نشست تلاش کند. 

وی از تلاش دولت و شخص الاعرجی برای اجرای توافقنامه امنیتی تشکر کرد و بر ضرورت اجرای کامل آن تاکید کرد. وی افزود ما به تلاش شما اطمینان داریم و بغداد ضامن اجرای آن است.

فلسطین قضیه مهم و جوهری  از نظر عراق و ایران است

مشاور امنیت ملی عراق نیز در این دیدار، ضمن خوشامدگویی گفت، فلسطین قضیه مهم و جوهری از نظر عراق و ایران است و مواضع دولت عراق و حضرت آیت‌الله سیستانی بر موضع دولت عراق در این زمینه تاکید دارد. 

قاسم الاعرجی گفت اتفاقات امروز در غزه جنایت در حق زنان و کودکان است که قطعا قائل قبول نیست. فلذا متوقف کردن کشتارها باید مورد توجه باشد و حقوق ملت فلسطین باید در نظر گرفته شود. وی افزود که در این رابطه هماهنگی و یکپارچه کردن مواضع ایران و عراق و کشورهای اسلامی مسئله بسیار مهمی است. 

الاعرجی گسترش روابط ایران با بسیاری از کشورهای منطقه و جهان را تبریک گفت و آنرا نشانه حکمت و درایت ایران دانست. وی اجرای توافقنامه امنیتی میان ایران و عراق و اخراج گروه‌های مسلح را یک موفقیت بزرگ دانست که در طول سال‌های طولانی انجام نشده بود. 

وی افزود دولت و همه جریان‌های عراقی به این توافقنامه پایبند هستند و ما آن را به نفع دو کشور می دانیم.  وی افزود دولت عراق در عالیترین سطح اجرای توافقنامه امنیتی را دنبال می کند و ما در اجرای کامل آن جدی هستیم.

مشورت در خصوص غزه و تحولات فلسطین

امیرعبداللهیان در سفر به بغداد همچنین، با محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق دیدار و گفتگو کرد. 

وی در این دیدار گفت، ما در بغداد هستیم که با توجه به تحولات فلسطین و غزه مشورت‌های در این زمینه داشته باشیم.  وزیر امور خارجه کشورمان افزود بر کسی پوشیده نیست که با جنایت جنگی رژیم صهیونیستی در غزه علیه ملت و شهروندان عادی فلسطین روبرو هستیم و در شرایطی که رژیم صهیونیستی دست به محاصره کامل غزه زده و آب و برق و سوخت آن را قطع کرده و مانع ارسال مواد غذایی و دارو می شود، آمریکا و برخی طرفها در حال ارسال سلاح به اسرائیل هستند و دست این رژیم جنایتکار را در کشتار بیرحمانه شهروندان و غیرنظامیان فلسطین در غزه باز گذاشته اند. در چنین شرایطی هر احتمالی می تواند رخ دهد و اینکه شاهد رخدادهای جدیدی در منطقه باشیم.

وزیر امور خارجه کشورمان گفت ما با مقامات صلیب سرخ جهانی و سازمان ملل در تماس هستیم و از طریق آنها تلاش می کنیم که مواد غذایی و دارو برای مردم غزه بفرستیم و در این زمینه با برخی کشورهای منطقه نیز در مشورت و تبادل نظر هستیم. 

وزیر امور خارجه کشورمان با تشکر از مواضع قوی عراق در حمایت از فلسطین و مردم غزه گفت، هم مرجعیت عالی و هم دولت و مردم و جریانات عراقی بطور قوی از فلسطین حمایت می کنند که نشان دهنده نگاه صحیح و عمیق عراق به مسئله فلسطین است. 

امیرعبداللهیان گفت من در تماس های دیپلماتیک خود با دبیر کل سازمان ملل و آقای بورل گفتم که آنچه که اتفاق افتاد، واکنش به اقدامات تندروانه و افراط گرایی دولت نتانیاهو بود.  

وی افزود ما به دبیرکل سازمان همکاری اسلامی درخواست برگزاری اجلاس فوق العاده وزرای خارجه سازمان را دادیم و از هر ابتکار عمل کشورهای اسلامی برای حمایت از ملت فلسطین استقبال و حمایت می کنیم. 

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان تاکید کرد قطعا نیاز است جنایت رژیم صهیونیستی در غزه متوقف شود و نقش عراق نیز در تلاش برای تحقق این هدف بسیار مهم است.

امیرعبداللهیان همچنین با اشاره به توافقنامه امنیتی میان ایران و عراق، بر لزوم اجرای کامل آن تاکید کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین بر ضرورت تلاش مشترک برای توسعه روابط دو کشور بویژه در زمینه های اقتصادی تاکید کرد که مورد تایید متقابل نخست وزیر عراق قرار گرفت.

تاکید مجدد اهتمام ایران بر مسئله فلسطین

السودانی نخست وزیر عراق نیز در این دیدار ضمن تشکر و خیرمقدم به وزیر امور خارجه کشورمان گفت این سفر نشان دهنده تاکید مجدد اهتمام ایران بر مسئله فلسطین است. 

وی افزود موضع ایران در قبال مسئله فلسطین یک موضع ثابت بوده و هیچگاه تغییر نکرده است.  وی افزود مسئله فلسطین مسئله مرتبط با عقیده است و یک مسئله سیاسی نیست و حمایت از فلسطین نشان دهنده وجدان هر مسلمان و هر انسان آزاده ای در سراسر جهان است. 

نخست وزیر عراق تاکید کرد حتی اگر بخواهیم از منظر سازمان ملل و ادبیات بین المللی نیز صحبت کنیم، دهها قطعنامه در سازمان ملل راجع به فلسطین و علیه اسرائیل تصویب شده و اسرائیل به هیچکدام از آنها پایبند نبوده و ملت فلسطین از اولیه ترین حقوق خود محروم مانده اند، طبیعی است که ملت فلسطین برای برگرداندن حقوق خود دست به انتفاضه می زند.

نخست وزیر عراق تاکید کرد ملت عراق یار و یاور ملت فلسطین است و گزارشی از تلاشهای دیپلماتیک عراق در ارتباط با فلسطین و در چارجوب حمایت از مردم غزه ارائه کرد. 

 

حمایت از جنبش مقاومت فلسطین در گفت‌وگو   با    المیادین 

وزیر امور خارجه پس از ترک بغداد به بیروت سفر کرد و در مصاحبه با شبکه خبری المیادین بر حمایت جمهوری اسلامی ایران از جنبش مقاومت فلسطین حمایت کرد و عملیات طوفان‌الاقصی را پاسخی به جنایات رژیم صهیونیستی توصیف کرد.

امیرعبداللهیان همچنین تصریح کرد رایزنی‌های ایران با عربستان سعودی در چارچوب راهبرد تهران برای حمایت از فلسطین است. او با بیان اینکه ایران با قدرت حمایت سیاسی و رسانه‌ای از مقاومت فلسطین را ادامه می‌دهد تصریح کرد: رژیم صهیونیستی و حامیان آن بابت نتایج حملات مستمر به مردم فلسطین مسئول شناخته 

خواهند شد. 

امیرعبداللهیان، شامگاه پنج‌شنبه 20 مهر پس از ورود به فرودگاه بیروت تصریح کرد: «ادامه جنایت‌های جنگی علیه فلسطین با واکنش‌هایی در دیگر محورهای مقاومت در منطقه مواجه خواهد شد.»

گزارش افزوده است که ایوب حمید، فرستاده رئیس مجلس لبنان؛ ابراهیم الموسوی و امین شری، نمایندگان مجلس لبنان؛ عبیر العلی، مدیر تشریفات وزارت خارجه لبنان؛ مجتبی امانی، سفیر ایران در بیروت؛ احمد عبدالهادی، نماینده حماس در لبنان و احسان عطایا، نماینده گروه جهاد در لبنان در استقبال از وزیر خارجه ایران حاضر بودند. سفر امیرعبداللهیان به بیروت در حالی است که جنگ در غزه میان حماس و اسرائیل به شدت در جریان است و حزب‌الله هم با شلیک چندین راکت آماده ورود به این جنگ می‌شود.

دیدار وزیر امور خارجه کشورمان

 با همتای لبنانی

به گزارش ایلنا، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه دیدارهای خود در بیروت با عبدالله بوحبیب وزیر امور خارجه لبنان دیدار و گفت‌وگو کرد. امیرعبداللهیان مشورت و گفت‌وگوهای مستمر با برادران لبنانی را برای دو کشور و منطقه مفید دانست و از نقش وزیر خارجه لبنان در کمک به تقویت روابط دو کشور تشکر کرد.

وی جایگاه لبنان در منطقه را حائز اهمیت ویژه توصیف کرد و گفت: ما امنیت لبنان را امنیت ایران می دانیم.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به تحولات فلسطین، اقدامات رژیم صهیونیستی در غزه را جنایت جنگی توصیف کرد و در عین حال عملیات اخیر مقاومت را اقدامی صد در صد فلسطینی دانست.

وی گفت: عملیات الاقصی پاسخ فلسطینی ها به تندروی‌ها و جنایات مستمر رژیم صهیونیستی و دولت افراطی این رژیم علیه ملت فلسطین و تعرض مکرر به مسجدالاقصی بود و گفت اگر جنایات رژیم صهیونیستی یابد، واکنش جهان اسلام قوی خواهد بود.

 وزیر خارجه کشورمان گفت: آمریکا همه را به آرامش و خویشتنداری دعوت می کند، اما دست اسرائیل را برای تداوم جنایت علیه ملت فلسطین بازگذاشته و از آن حمایت می کند.

امیرعبداللهیان گفت منطقه نیاز به آرامش دارد، اما در سایه جنایات جنگی رژیم صهیونیستی و حمایت آمریکا، تضمینی برای ادامه آرامش در منطقه وجود ندارد. وی افزود از نظر ما فوری تربن اقدام در سطح سیاسی، تلاش برای توقف جنایات جنگی علیه مردم غزه است.

عبدالله بوحبیب وزیر خارجه لبنان نیز در این دیدار با اظهار خرسندی از دیدار مجدد با همتای ایرانی، این دیدارها را فرصتی ارزشمند برای تبادل نظر میان دو کشور در زمینه‌های مورد علاقه  دانست.

بوحبیب تداوم سیاست های رژیم صهیونیستی علیه مردم و شهروندان فلسطین در غزه را شدیدا نگران کننده دانست و خواستار پایان فوری این حملات شد و از ایده جمهوری اسلامی ایران برای برگزاری اجلاس فوق العاده سازمان همکاری اسلامی حمایت کرد.