همزمان با اعلام خبر بازگشت رئیس‌جمهور به ایران، مدیرکل روابط عمومی نهاد ریاست جمهوری به مردم وعده داد رئیسی با خبری خوش برای مردم به ایران بازخواهد گشت. «خبر خوش و غرورانگیز» و «سوغاتی‌هایی از جنس فرهنگ،‌ تمدن و تاریخ ایران».

به فاصله ای کوتاه سخنگوی دولت هم از یک سوغاتی ویژه رئیس‌جمهوری از نیویورک سخن گفت.

عزت‌الله ضرغامی،‌ وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایران  نیزاز بازگرداندن «سه هزار و ۵۰۶ لوح تاریخی مربوط به دوره هخامنشی» از سوی ابراهیم رئیسی که برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک رفته بود، خبر داد.

هواپیمای رئیسی که در فرودگاه ایران به زمین نشست از سوغاتی نیز رونمایی شد و رئیس‌جمهور با ۳۵۰۶ لوح هخامنشی با محتوای مدیریت منابع راه‌ها، روابط اجتماعی، مایحتاج اساسی زندگی، دستمزدها، اقتصاد جامعه هخامنشی به خط میخی و زبان عیلامی و آرامی که در ۹ صندوق از طریق هواپیمای حامل هیأت‌ ایرانی وارد خاک کشور شد.

بازگشت این الواح اما تنها نتیجه رایزنی‌ها و تلاش دولت رئیسی نبود و بعد ده‌ها سال رایزنی‌های وزارت امور خارجه و میراث فرهنگی این الواح به موطن اصلی خود بازگشتند.

با آنکه دولت رئیسی در این زمینه اقدامات تبلیغاتی زیادی انجام داده، اما چهار سال پیش و در دوران دولت حسن روحانی نیز بیش از ۱۷۰۰ لوح از این مجموعه به ایران بازگردانده شده بود.

این الواح بخشی از حدود ۳۰ هزار لوحی است که دانشگاه شیکاگو قصد بازگرداندن آنها به ایران را داشته است. پیش از این گروهی از شهروندان آمریکا خواستار ضبط این الواح شده بود که دیوان عالی آمریکا این درخواست را رد کرد.

به عبارتی، سال ۹۶دیوانعالی آمریکا،حکم مصادره و فروش الواح هخامنشی ایرانی را لغو کرد.سپس اوفک مجوز خروج را صادر و سال ۹۸ پس از ۸۴ سال،چهارمین محموله از الواح شامل ۱۷۸۰ قطعه لوح هخامنشی به ایران بازگشت و اکنون محموله پنجم هم طبق حکم قبلی دادگاه به ایران بازگردانده شد. خلاصه کلام اینکه سفر رئیسی با دستاوردسازی از بازگرداندن آثاری که ۴ سری آن در دوره روحانی بازگردانده شده بود به پایان رسید.