همزمان با اولین سالگرد مهسا امینی و شروع اعتراضات در کشور؛ آمریکا، اروپا و کانادا تحریم‌های گسترده‌ای علیه ایران رقم زدند.

«ملانی جولی»، وزیر خارجه کانادا چهاردهمین بسته تحریمی این کشور را از اکتبر سال گذشته و همزمان با شروع اعتراضات علیه ایران اعمال کرد و از تحریم علیه شش مقام ایرانی خبر داد.

وزارت خارجه کانادا با اعلام این‌که این تحریم‌ها به دلایل «حقوق بشری» اعمال شده است، این تصمیم را همسو با اقدام‌های اتحادیه اروپا، انگلیس و آمریکا خواند.

افراد تحریم‌شده شامل «حسن رحیم‌پور ازغدی» و «عبدالحسین خسروپناه» از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی، «انسیه خزعلی» معاون رئیس‌جمهوری ایران در امور زنان، «محمدمهدی اسماعیلی» وزیر ارشاد، «محمد مسرور» فرمانده قرارگاه نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و «مجتبی ذوالنوری» رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی، هستند.

اتحادیه اروپا نیز روز جمعه چهار فرد و شش نهاد ایرانی را به اتهام «نقض حقوق بشر» در ایران هدف تحریم قرار داد.

بر این اساس، یک فرمانده ارشد سپاه، دو فرمانده نیروی انتظامی، رئیس زندان کچوئی و این زندان به فهرست تحریم‌‌های اتحادیه اروپا افزوده شده‌اند.

وزارت خزانه‌داری آمریکا نیز همزمان با سالکرد شروع ناآرامی‌ها در ایران، از اعمال تحریم‌هایی علیه ۲۹ فرد و نهاد در ارتباط با آنچه «سرکوب اعتراضات سراسری و تلاش برای محدود کردن دسترسی به اینترنت آزاد در ایران» خواند، خبر داد.

این وزارتخانه طی بیانیه‌ای اعلام کرد که «تحریم‌های جدید ۱۸ نفر از اعضای کلیدی نیروهای امنیتی، سپاه پاسداران و نیروی انتظامی، رئیس سازمان زندان‌های ایران، سه فرد و یک شرکت در ارتباط با سانسور سیستماتیک و مسدود کردن دسترسی به اینترنت هدف قرار گرفته‌اند».

بر اساس این گزارش، سه رسانه ایرانی شامل فارس نیوز، تسنیم و پرس تی وی  و سه مقام ارشد ایران نیز هدف این تحریم‌ها قرار گرفته‌اند. یک نهاد تحریم‌شده دیگر نیز شرکت یافتار پژوهان پیشتاز رایانش است. 

۲۵ فرد تحریم شده نیز عبارتند از: «حمید رضا مقدم فر»، «مجید قلی زاده زحمتکش»، «پیام تیرانداز»، «محمد عبدالله پور»، «علیرضا عابدین نژاد»، «عبدالرضا عابد زاده»، «دلاور القاصی مهر»، «حسین امجدیان»، «رهام بخش حبیبی»، «غلامحسین غیب»، «محمد معظمی گودرزی»، «سهیلا کسایی»، «مظاهر مجیدی»، «غلامعلی محمدی»، «سعید منتظر المهدی»، «عباسعلی محمدیان»، «احمد نادریان»، «عامر نجفیان پور»، «علی اکبر پور جمشیدیان»، «بهمن ریحانی»، «سید خلیل صفوی»، «خدا رحم سارانی»، «حسن مفخمی شهرستانی»، «جمال شاکری» و «احمد طاهری».

همچنین بریتانیا، آلمان و فرانسه روز پنجشنبه رسما اعلام کردند که تحریم‌های مربوط به برنامه اتمی و موشک‌های بالستیک ایران که قرار بود در ماه اکتبر منقضی شود را لغو نخواهند کرد. 

در بیانیه این سه کشور آمده است: «در واکنشی مستقیم به عدم پایبندی مستمر و شدید ایران به برجام از سال ۲۰۱۹، دولت‌های فرانسه، آلمان و بریتانیا قصد دارند تدابیر مربوط به اشاعه سلاح‌های اتمی و همچنین تحریم‌های تسلیحاتی و موشکی علیه ایران را بعد از روز گذار طرح جامع اقدام مشترک (برجام) در تاریخ ۱۸ اکتبر ۲۰۲۳ حفظ کنند.»

جوزپ بورل، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده برجام، گفت که او نامه «ای۳» را دریافت کرده و آن را به ایران، چین و روسیه - سایر شرکت‌کنندگان توافق - منتقل کرده است.

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، به خبرنگاران گفت که واشنگتن با متحدان اروپایی‌اش درباره «گام‌های مناسب بعدی» در تماس است.

او گفت: «ما با متحدان اروپایی خود، از جمله اعضای ای ۳، همکاری نزدیک داریم تا با ابزارهای وسیع یک جانبه و چندجانبه‌ای که در اختیار ماست، به ادامه تهدیدهای ایران از جمله انتقال موشک و سلاح رسیدگی کنیم.»

امیرعبداللهیان: تحریم‌های آمریکا 

به جوک تبدیل شده است

وزیر امورخارجه ایران با اشاره به تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران گفت: تحریم‌هایی که آمریکایی‌ها این روزها انجام می‌دهند بیشتر تبدیل به یک جوک شده است. گاه می‌بینیم که در این لیست‌ها اسامی برخی از افراد ذکر می‌شود که چند سال پیش فوت شده‌اند!

حسین امیرعبداللهیان در جمع خبرنگاران با تاکید بر اینکه ما هیچ اقدام طرف مقابل را بی پاسخ نمی‌گذاریم، در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با بیانیه اخیر کشورهای غربی در نشست شورای حکام علیه ایران گفت: مسیر همکاری‌های ایران با آژانس به خوبی پیش می‌رود و بین سازمان انرژی اتمی ایران و آژانس همکاری در جریان است.

پاسخ ایران به تحریم‌های جدید: بی‌پاسخ نمی‌ماند

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: متأسفانه سه کشور اروپایی در پی این هستند که با اعمال فشارهای کاذب، فرار به جلو کنند. اما تحریم‌های جدید علیه ایران بی‌پاسخ نمی‌ماند.

به گزارش روابط عمومی وزارت خارجه، ناصر کنعانی با محکوم کردن این اقدامات و ضمن تقبیح اقدامات غیرحقوقی و غیردیپلماتیک این رژیم ها اظهار داشت: سیاستمداران اروپایی بهتر است هر چه زودتر این واقعیت را بپذیرند که تداوم این رفتارهای غیرسازنده، به هیچ وجه در جهت منافع آنها نیست.