سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری عصر پنجشنبه در حاشیه برگزاری پانزدهمین نشست گروه بریکس در ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی، با برخی مقامات خارجی حاضر دیدار و رایزنی کرد. روسای‌جمهور چین، نخست‌وزیر،  برزیل، تانزانیا، سنگال و نخست‌وزیر هند و بنگلادش از جمله این مقامات هستند.

تقویت همکاری‌های دوجانبه و روند چند جانبه‌گرایی در چارچوب «بریکس»

روسای جمهور ایران و چین بر تقویت همکاری‌های دوجانبه و روند چند جانبه‌گرایی بویژه در چارچوب «بریکس» تاکید کردند.

به گزارش ایلنا، سید ابراهیم رئیسی در دیدار «شی جین پینگ» رئیس‌جمهور چین، عضویت ایران در بریکس را موجب تقویت رویکردهای اصولی این گروه از جمله مخالفت با یکجانبه‌گرایی آمریکا دانست.

شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین نیز در این دیدار، با تبریک عضویت ایران در بریکس، گفت: چین آماده تقویت همکاری‌های دوجانبه و توسعه همکاری در بسترهای مختلف برای تقویت روند چندجانبه‌گرایی است.

ایران و هند ظرفیت‌های خوبی  برای گسترش  همکاری‌ها دارند

رئیس‌جمهور، در دیدار «نارندرا مودی»، نخست‌وزیر هند نیز با اشاره به سابقه روابط دیرینه تمدنی و فرهنگی دو کشور، اظهار کرد: ایران و هند ظرفیت‌ها و زمینه‌های خوبی برای گسترش همکاری‌ها در عرصه‌های علمی، فناوری، فضایی، انرژی و ترانزیت دارند. 

نخست‌وزیر هند نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از پیوستن کشورمان به گروه «بریکس»، گفت: حضور ایران در این گروه می‌تواند انرژی مضاعفی به فعالیت‌های آن ببخشد.

«نارندرا مودی» ضمن اشاره به سوابق روابط تمدنی و فرهنگی دو کشور، از علاقمندی کشورش برای گسترش هر چه بیشتر روابط فیمابین در عرصه‌های مختلف خبر داد.

همکاری‌های ایران و برزیل گسترش یابد

رئیس‌جمهور در حاشیه نشست بریکس همچنین در دیدار «لولا داسیلوا»، رئیس‌جمهور برزیل، بر توسعه بیش از پیش روابط دو کشور و گسترش همکاری‌های فیمابین تاکید کرد.

رئیسی با اشاره به اذعان مقامات آمریکایی‌ مبنی بر شکست مفتضحانه سیاست فشار حداکثری علیه ایران، افزود: با وجود تحریم‌های ظالمانه، پیشرفت‌های ایران در علم و فناوری جهشی است.

رئیس‌جمهور برزیل نیز در این دیدار تصریح کرد: فرصت‌ها و زمینه‌های زیادی در عرصه‌های تبادلات علمی، فناوری، تجربیات دانشگاهی و نیز مسائل فرهنگی برای گسترش همکاری‌ها و روابط فیمابین وجود دارد. «لولا داسیلوا»،‌ تحریم را نوعی سلاح جنایی علیه ملت‌ها دانست که مردم کشور تحریم شده را هدف قرار می‌دهد.

ایران آماده ارائه خدمات فنی-مهندسی به تانزانیا است

رئیس‌جمهور همچنین در حاشیه نشست گروه «بریکس»، در دیدار با «سامیه حسن»، رئیس‌جمهور تانزانیا؛ آمادگی ایران را برای همکاری با تانزانیا، در زمینه ارائه خدمات فنی-مهندسی، ساخت سد و نیروگاه و در عرصه‌های کشاورزی و صنعتی اعلام کرد.

«سامیه حسن»، رئیس‌جمهور تانزانیا نیز در این دیدار ضمن استقبال از فعال شدن کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی با ایران اظهار داشت: ایران و تانزانیا روابط سیاسی و دیپلماتیک دوستانه‌ای دارند و روابط اقتصادی دو کشور نیز باید متناسب با این روابط رشد کند.

ایران به دنبال روابط برپایه تامین منافع متقابل  با کشورهای آفریقایی است

رئیسی همچنین در دیدار «مکی سال»، رئیس‌جمهور سنگال، گفت: ایران برخلاف کشورهای غربی که صرفا به دنبال غارت منابع و ثروت کشورهای آفریقایی هستند، به دنبال ارتباطی بر پایه احترام و تامین منافع متقابل است.

رئیس‌جمهور در این دیدار، از آمادگی ایران برای اشتراک دانش، تجربیات، دستاوردها و توانمندی‌های خود در زمینه‌های خدمات فنی-مهندسی، علمی، فناوری و صنعتی با سنگال خبر داد.

«مکی سال»، رئیس‌جمهور سنگال نیز در این دیدار تصریح کرد: حضور جمهوری اسلامی ایران در بریکس، به ایجاد تعادل در نظام بین‌الملل و شکل‌گیری جهان چندقطبی کمک خواهد کرد.

ایران آماده تبادل ظرفیت‌ها و توانمندی‌های خود با بنگلادش است

در حاشیه نشست بریکس، رئیس‌جمهور با «شیخ حصینه»، نخست وزیر بنگلادش نیز دیدار کرد و در این دیدار گفت: ایران با تبدیل تحریم‌ها و تهدیدها به فرصت، امروزه به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های پیشرفته‌ای دست یافته و آماده است آنها را در راستای توسعه روابط با بنگلادش تبادل کند.

«شیخ حصینه»، نخست وزیر بنگلادش نیز در این دیدار از علاقمندی کشورش برای گسترش همکاری با ایران در عرصه‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی، علمی و فناوری خبر داد.