نشست مشترک رسانه‌ای سخنگوی اقتصادی دولت، رئیس سازمان برنامه و بودجه و رئیس کل بانک مرکزی در نهاد ریاست‌جمهوری برگزار شد و مسئولان اقتصادی دولت سیزدهم به پرسش‌های نمایندگان رسانه‌ها درباره آخرین وضعیت شاخص‌های کلان اقتصادی و برنامه‌ریزی‌های‌شان برای رفع مشکلات این حوزه، پاسخ دادند.

به گزارش ایسنا، وزیر اقتصاد در ابتدای نشست به عنوان سخنگوی اقتصادی دولت با اشاره به چشم‌انداز اقتصادی کشور آن را روشن ارزیابی کرد و گفت: مبانی رشد اقتصادی که مربوط به سرمایه‌گذاری کشور بوده است، در آینده ثمر خواهد داد.

احسان خاندوزی، ادامه داد: با سیاست‌های اصلاحی دولت سیزدهم و اقدامات صورت گرفته، شاخص‌ها رو به بهبود است و امیدواریم روند سال ۱۴۰۱ در سال ۱۴۰۲ و سال‌های آتی ادامه یابد تا از دام رشد پایین و سرمایه‌گذاری صفر و پایین خارج شود. وی در ادامه نشست مشترک مسئولان اقتصادی دولت با اشاره به ناترازی‌هایی که کشور در حوزه انرژی و برق در ابتدای دولت سیزدهم با آن مواجه بود، گفت: در شرایطی دولت را تحویل گرفتیم که تامین آب و برق کشور نیز به برخی مسائل خارجی گره خورده بود و برق در سیم‌ها و گاز در بخاری‌ها نباشد. در تابستان دو سال گذشته برنامه‌ریزی برای قطعی‌های هشت‌ساعته در نظر گرفته شده بود.

وزیر اقتصاد با اشاره به اقدامات دولت سیزدهم برای بازگشت کشور به ریل توسعه، اظهار کرد: کشور قریب به یک دهه نرخ رشد صفر اقتصادی را تجربه کرده است. اگر متوسط نرخ رشد اقتصادی کمتر از یک درصد را در طول هشت دولت سال قبل با رشد اقتصادی سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ که بیش از ۴ درصد را به ثبت رسانده، مقایسه کنیم، مشخص می‌شود اراده و اولویت تیم اقتصادی دولت سیزدهم در بخش حقیقی اقتصاد، آن است که بتواند از طریق سیاست‌های اقتصادی در قالب بودجه سنواتی، کشور را به ریل توسعه و رشد اقتصادی بازگرداند.

وی در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر این‌که «تلاش دولت سیزدهم این بود که روند کاهش روزافزون سرمایه‌گذاری بلندمدت اصلاح شود»، گفت: در زمینه حوزه ماشین‌آلات و ساختمان روند سرمایه‌گذاری ثابت کاملا روند تغییر کرده و در سال ۱۴۰۱ با حدود افزایش ۶.۷ درصدی با رشد سرمایه‌گذاری مواجه بودیم که از این میزان ۱۵.۳ درصد سهم افزایش رشد تشکیل سرمایه ثابت در ماشین‌آلات و ۱.۲ درصد سهم افزایش رشد سرمایه‌گذاری ثابت در حوزه ساختمان را داشتیم.

قانون   بانکداری   مرکزی  تهیه  شده   است

رئیس کل بانک مرکزی نیز در این نشست گفت: با همکاری دولت و مجلس قانون بانکداری مرکزی تهیه شده است. اختلافاتی در دیدگاه‌های دولت، مجلس  و بانک مرکزی وجود داشت کهبه توافق خوبی رسیده‌ایم. یکی از اشکالات قانون موجود، قوانین فیصله به درستی تدوین نشده و بانک مرکزی اختیار کافی ندارد. اقتدار بانک مرکزی به خوبی انشا نشده به همین دلیل قانون جدید که در حال تهیه است، بر انجام این اصلاحات تمرکز دارد. قانون بانکداری به صورت طرح در مجلس مطرح بود که ما جلسات منظمی گذاشتیم و در دستور کار مجلس قرار می گیرد وضوابط و ساختارهای جدیدی فراهم خواهد شد.

محمدرضا  فرزین  افزود: نرخ رشد تورم ماهانه کالا در ماه گذشته به صفر رسید. نرخ تورم ماهانه شدیدا کاهش یافته است. نقدینگی در سه ماه اول ۹ /۳ درصد رشد کرده است. نقدینگی در حال کاهش است، فروش ارز در حال افزایش است. تراز پرداخت‌ها در حال افزایش است و فروش نفت در حال افزایش است و این ها دلیلی برای کاهش تورم است. وی خاطرنشان کرد: در حوزه ارز از بسیاری از کشورها مطالبات ارزی و مذاکره داریم و اگر با مذاکره حل نشود، شکایت می‌کنیم. مذاکرات به نتیجه رسیده و به زودی آثار آن را مشاهده خواهید کرد. تامین ارز دستگاه‌ها در سال جاری رشد ۸ /۶ درصدی داشته و بیش از ۲۳ میلیارد دلار تامین کرده‌ایم. مرکز مبادله را ایجاد کرده‌ایم و به زودی آثار آن را مشاهده خواهید کرد. فروش ارز در خیابان را متوقف کردیم و تقاضای ارز برای رفتار سفته‌بازانه کاهش یافت. نیاز ارزی را در یک سامانه آورده‌ایم و از مرکز مبادله ارز برای این نیاز فروخته می‌شود. در حال ایجاد صندوق تثبیت هستیم. در حوزه معامله کشورهای همسایه درحال برنامه‌ریزی برای تقویت ریال هستیم. این کار را با طرح ریال آف‌شور دنبال می‌کنیم. رئیس بانک مرکزی همچنین خبر داد که مجمع انحلال ۳ موسسه اعتباری تا پایان مهر برگزار می‌شود.

وی تاکید کرد:  رویه فروش ارز اصلاح شده و صف‌های خرید ارز در خیابان جمع شده است. اکنون متقاضیان باید حساب ارزی افتتاح کنند. با این اقدام، فروش ارز ما از ۳۰ میلیون دلار به ۵ تا ۶ میلیون دلار رسیده است. وی گفت: نرخ ارز کنترل خواهد شد و تمام عوامل بنیادی تاییدکننده این است که حوزه پولی و مالی اقتصادی در حال کنترل است.

نشانه‌های  کاهش  تورم

در حال  ظهور   و   بروز  است

هم‌چنین معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در ادامه این نشست با تاکید بر این‌که «نشانه‌های کاهش تورم در حال ظهور و بروز است»، گفت: به ارائه گزارشی از وضعیت درآمدی کشور پرداخت و گفت: در ۴ ماهه نخست امسال رشد درآمدهای دولت را از همه منابع داشتیم. هم درآمدهای نفتی علیرغم شرایط سخت تحریم افزایش یافته و هم درآمدهای و مالیاتی و گمرکی و هم درآمدهای دیگر افزایش داشته‌است.

داود منظور تاکید کرد: برای آسیب ندیدن انضباط پولی، تلاش کردیم که متعرض منابع بانک مرکزی نشویم؛ این درحالیست که بنابر قانون این اجازه را داشتیم اما تلاش کردیم تا از روش‌های دیگری تامین مالی دولت را انجام دهیم. همچنین تلاش میکنیم برای تامین مالی هزینه‌های جاری از انتشار اوراق مالی استفاده نکنیم.