وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ژاپن «ناتو و تحریکات ناتو» را عامل اصلی جنگ اوکراین دانست و گفت:«اوکراین هیچ سندی برای اثبات استفاده از پهپادهای ایرانی از سوی روسیه ندارد».

حسین امیر عبداللهیان که به ژاپن سفر کرده روز دوشنبه ۱۶ مرداد (۷ اوت) در نشست خبری مشترک با وزیر خارجه ژاپن، عامل اصلی جنگ اوکراین را «ناتو و تحریکات ناتو» دانست.

وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی  «در عالی‌ترین سطح برای توقف جنگ و انجام گفت‌وگو اقدامات فعالانه‌ای» به عمل آورده و به این تلاش‌ها برای «توقف جنگ و تمرکز طرفین بر راه حل سیاسی جهت پایان یافتن این بحران» ادامه خواهد داد. وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به پرسشی درباره ارسال پهپاد به روسیه برای استفاده در جنگ علیه اوکراین نیز گفت: «ما هیچگاه برای به کارگیری پهپاد ایرانی و یا سلاح ایرانی در جنگ اوکراین امکاناتی را در اختیار مسکو قرار نداده‌ایم.» او با اشاره به این موضوع که «روسیه خود یکی از تولید کنندگان و صادر کنندگان سلاح در جهان است»، به ارسال سلاح از سوی آمریکا و غرب به اوکراین اشاره  و تصریح کرد: «ما هیچگونه پهپادی برای استفاده در جنگ اوکراین در اختیار هیچ طرفی قرار نداده‌ایم.»

امیرعبداللهیان در ادامه سخنانش گفت که سال گذشته شخصا از وزیر خارجه اوکراین خواسته تا شواهد دال بر ایرانی بودن پهپادهای سرنگون‌شده روسیه را در اختیار ایران بگذارد. به گفته او به همین منظور قرار شد هیأتی از دو کشور در ورشو با یکدیگر ملاقات کنند. امیر عبدالهیان افزود که هیأت نظامی ایران به ورشو رفت «اما طرف اوکراینی در محل ملاقات حاضر نشد».

او همچنین یادآور شد که در جریان دیدار بعدی هیأت‌های نظامی ایران و اوکراین که در عمان صورت گفت «هیچ سند قابل قبولی از طرف اوکراینی در مورد ادعاهای مطرح شده ارائه نشد».