حسام‌الدین اسلاملو

بعد از دو سال؛ همچنان تیم روحانی بانی وضع موجود خوانده می‌شود! درواقع کوس ناکارآمدی دولت سیزدهم طوری کرکننده‌ است که این روزها عوام و خواص وقتی یاد وعده‌های انتخاباتی ستاد رئیسی می‌افتند، از ضرب‌المثل ایرانی «آواز دهل شنیدن از دور خوش است»، درک عمیقی پیدا می‌کنند. 

درحالی که از عمر دولتی که مدعی برنامه‌ی هزار صفحه‌ای بود، دو سال می‌گذرد، هنوز مدافعانش بری دفاع از آن به کارنامه‌ی دولت قبل گریزی می‌زنند تا به فرضیه بهترین دفاع، حمله است عمل کرده باشند و پای بدهی‌های دولت روحانی که روی دست دولت رئیسی مانده است را به میان کشند، روز گذشته محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه در دولت روحانی، در پیامی به ابراهیم رئیسی - رئیس جمهور دولت سیزدهم - درخواست مناظره با نماینده دولت را در صداوسیما مطرح کرد.

نوبخت نوشت: «گزارش ارسالی حاکی از ادعای نادرست همکاران شما در بدهی ٥٣٥ همتی اوراق در دولت قبل است. با وجود ادعاهای مشابه در دو سال گذشته جهت خاتمه دادن به این وضعیت مقرر فرمایید در رسانه ملی، نماینده دولت و اینجانب در حوزه اقتصاد پاسخگوی مردم باشیم.»

ماجرا از آنجا آغاز شد که چندی قبل محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه دولت دوازدهم در توییتی گفت که ‌با انتشار ۳۱۱.۵ هزار میلیارد تومان اوراق مالی، دولت سیزدهم در کمتر از دو سال بیش از ۸ سال فعالیت دولت‌های یازدهم و دوازدهم، انواع اوراق مالی منتشر کرد و این ادعای نوبخت با واکنش دولت سیزدهم مواجه شد.  

دولت تازه‌کارها و نابلدها

نزدیک به یک ماه پیش بود که فیض‌الله عرب‌سرخی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب اعلام کرد: «در شرایطی که بیش از ۴۰ سال از انقلاب می‌گذرد و نیروهای باتجربه زیادی وجود دارد، متاسفانه دولت نیروهای باتجربه را کنار گذاشته است و تصمیم گرفته شده همه نیروها به تناسب اندازه و قواره دولت انتخاب شوند، بنابراین افرادی انتخاب شده‌اند که از توانمندی و تجربه اجرایی فاصله زیادی دارند.»

رکود برکناری شش وزیر در 

دو سال با وجود مجلس هم‌طیف!

حلقه تنگ مدیریتی دولت که عمدتا از میان اعضای ستاد رئیسی برگزیده شده‌اند آنچنان بی ارتباط با تخصص‌گرایی است که حتی نمایندگان مجلس هم‌طیف نیز تاب صبوری از کف داده و به جمع منتقدان پیوسته‌اند و گاه  و بیگاه صدای برخی نمایندگان در انتقاد از ندانم‌کاری‌های دولت بلند می‌شود و همین می‌شود که توهم‌گرایی به جای تخصص‌گرایی در دولت سیزدهم تا بدانجاست که رکورد بیشترین استیضاح وزیر (6 وزیر) در مدت زمان دو سال با وجود مجلس هم طیف از آن دولت ابراهیم رئیسی می‌شود!

در تازه‌ترین انتقادات مجلسی‌ها از دولت، روز گذشته جلال محمودزاده، نماینده مردم مهاباد، گفت: «ای کاش آقای رئیس‌جمهور قبل از اینکه دور دوم سفرهای استانی را شروع می‌کرد، نحوه و میزان اجرای مصوبات سفرهای دور اول را مروری می‌کرد که در بعضی از شهرستان ها و استان‌ها یک مورد هم اجرایی نشده است. یعنی آقای رئیس جمهور درحالی که هنوز مصوبات سفرهای اول اجرایی نشده و پروژه‌ها خوابیده، دور دوم سفرها را شروع می‌کند تا هزینه‌ای دیگر برای دولت و نظام بتراشد.»

به گفته‌ی این نماینده،‌ در بعضی از استان‌ها حتی 10 درصد مصوبات هم اجرایی نشده است و برخی استانداران آمار غلط به دولت می‌دهند و اعتباراتی که پروژه‌ها از محل بودجه سالانه و وزارتخانه‌ها می‌گیرند را ملاک سفر رئیس‌جمهور قرار می‌دهند.

محمودزاده کارآمدی دولت رئیسی را ضعیف دانسته و اعلام کرده: «دولت از نظر مردم‌داری، تقویت تولید داخل، اجرای وعده‌ها و ... ضعیف است و هر قولی که مسئولین در رسانه‌ها می‌دهند، مردم خلاف آن را باور می‌کنند.»

این نماینده تاکید کرده: «دولت برنامه و نیرویی برای انجام کارها ندارد؛ مسئولیت‌ها را به گونه‌ای تقسیم کردند که یک شخص همزمان چهار مسئولیت دارد؛ یک نفر شهردار تهران است، همزمان دستیار رئیس‌جمهور هم می‌شود؛ زیرا حلقه مدیریت‌ها را بسیار تنگ کردند و فقط به اعضای ستاد خودشان، اعضای دانشگاه امام صادق(ع) و بدنه قوه قضاییه مسئولیت می‌دهند و چون دولت نتوانسته است اوضاع را بهبود ببخشد و مردم هم بسیار منتقد هستند تعدادی از نخبگان کشور هم مسئولیت نمی‌پذیرند زیرا نمی‌خواهند چالش‌هایی که دولت ایجاد کرده است روی دوش آنها سنگینی کند.» محمودزاده تنها نماینده‌ی منتقد دولت نیست و نمایندگان زیادی در ماه ها و روزهای گذشته به دولت انتقادات جدی وارد کرده‌اند و اگرچه شائبه‌ اغراض انتخاباتی از اظهارات آنها می‌رود، اما نشان از این دارد که حتی نمایندگان مجلس همسو با دولت نیز ناچارند برای جذب رای مردم معترف به انفعال دولت رئیسی و بی‌برنامگی آن شوند.  

چنانچه روز گذشته احسان ارکانی، نماینده مردم نیشابور، فیروزه، زبرخان و میان جلگه نیز به ایلنا گفت: «افسوس می خورم که چرا از تریبون‌داران حامی دولت صدایی برای ملت درنمی‌آید و اگر هم سر و صدایی دارند هیچ ربطی به مشکلات و مطالبات اصلی مردم نظیر تورم، بیکاری، مسکن، معیشت، سفره مواد غذایی 

و... ندارد.»

ناکارآمدها را چه کسانی روی جهیزیه دولت گذاشتند؟

توهم‌گرایی به جای تخصص‌گرایی در دولت سیزدهم تا بدانجاست که رکورد بیشترین استیضاح وزیر (6 وزیر) در مدت زمان دو سال با وجود مجلس هم طیف از آنِ دولت ابراهیم رئیسی می‌شود!

ملت نمی‌دانند کارشناسان دولت سیزدهم را کجای دل خون‌شان بگذارند؟! کنار رفتن یک به یک اعضای تیم اقتصادی دولت با وجود ادعای انتخاباتی رئیسی پیرامون ردیف کردن متخصصان و کارشناسان این روزها مورد طعنه و کنایه‌ی بسیاری از فعالان سیاسی و اقتصادی است. دولتی که وزیر سابقش می‌خواست با یک میلیون تومان شغل ایجاد کند و وقتی نتوانست، محترمانه کنار گذاشته شد و در سمت مهم دبیر شورای عالی مناطق آزاد منصوب شد.

این وزیر جوان اخیر ادعای شاذی مطرح کرده که با انتقاد و استهزای بسیاری از فعالان اقتصادی و اهالی رسانه مواجه شده است.

اصلاحات نیوز با اشاره به ادعای شاخ‌دار! اخیر او به استانداردهای دوگانه و ضد و نقیض گویی عبدالمالکی در دوران دو دولت اشاره کرده و نوشت:  «عبدالملکی در دولت روحانی با انتقاد از سیاست ها و تلاش‌های او برای جذب سرمایه گذاری خارجی گفته بود: «سرمایه گذاری خارجی یک اصطلاح است برای استثمار کشورها و باعث توسعه هیچ کشوری نشده است. ما در ایران مشکل سرمایه نداریم اصلا. او در دولت رئیسی در حال گزارش موفقیت‌هایش برای جذب سرمایه گذاری خارجی می گوید: رایزن اقتصادی چین کل بسته‌های سرمایه‌گذاری ما را یک جا برد و گفت من فکر می‌کنم سرمایه گذاران چینی خیلی استقبال کنند و امارات هم گفت که تا ۱۰۰ میلیارد دلار در ایران سرمایه گذاری می کند.»

محمد مهاجری، فعال سیاسی اصولگرا نیز در همین باره در کانال شخصی خود نوشت: «اول و آخر حرف‌های این مثلا وزیر سابق رفاه و مثلا دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد را گوش بدهید. یقین دارم شما هم مثل ما مردم از شنیدن این حرف‌ها خجالت می‌کشید. لااقل برای حفظ آبروی خودتان توضیح بدهید این افراد را چه کسانی روی جهیزیه دولت گذاشتند و به شما قالب کردند؟»

شرح ماوقعی از وضع موجود

عبدالناصر همتی، رئیس پیشین بانک مرکزی در توئیتی با اشاره به برخی شاخص‌های اقتصادی در دو سال اول دولت ابراهیم رئیسی به جمله‌ای از رئیس‌جمهور کنایه زده که در مناظره انتخاباتی گفته بود: «خنثی سازی تحریم یک دولت مقتدر می‌خواهد»  همتی  حالا چشم این دولت مقتدر را باز می‌کند که: آقای رئیس‌جمهور! براساس آمارهای منتشره و برآورد، در مدت دو سال تصدی دولت شما:چاپ پول ۸۳درصد، نقدینگی ۷۳درصد، قیمت دلار ۹۵درصد، قیمت سکه ۱۶۲درصد، شاخص قیمت‌ها ۱۱۴درصد رشد داشته‌اند.»

درحالی که همتی با آمار و ارقام از واقعیت تلخ وضع موجود اقتصادی ایجاد شده توسط دولت سیزدهم پرده برداشته، عباس عبدی، روزنامه نگار و فعال سیاسی نیز واقعیت جاری بر اوضاع سیاسی، فرهنگ و اجتماعی ایران به عنوان ماحصل دولت کنونی نوشته است: «اگر دقت کنید طرفداران وضع موجود بر خلاف دیگران از کلمه«مردم» بصورت مطلق استفاده نمی‌کنند بلکه همیشه صفاتی چون «انقلابی و متدین»  را هم به آن اضافه می‌کنند تا منحصر به رفقایشان شود .زیرا بخوبی می‌‌دانند که اکثریت قاطع مردم علیه آنان است.»

وضع موجودی آن قدری نابسامان است تا با نیم نگاهی به همه‌ی ابعادش، هر منصفی را یاد دیالوگ مشهور مالک اشتر در سریال امام علی(ع) بیاندازد. جمله‌ای که بازتکرارش خطاب به طرفداران و حامیان دولت فعلی مصداق دارد. آن دیالوگ این بود: «ابوموسایی که سنگش را به سینه می‌زدید، هسته‌ی بی‌مغزی بود، پوکِ پوک.»