روز گذشته تهران میزبان وزیر امور خارجه الجزایر بود.

رئیس جمهور ظهر دیروز (شنبه) در دیدار با «احمد عطاف» وزیر امور خارجه الجزایر، با اشاره به سابقه انقلابی و ایستادگی ملت الجزایر در برابر استعمار، بر اراده جمهوری اسلامی ایران برای گسترش همکاری‌ها و ارتقای سطح روابط با این کشور تاکید کرد.

ابراهیم رئیسی، ایران و الجزایر را دو کشور دوست، برادر و مسلمان دانست که روابط آنها می‌تواند مبتنی بر مواضع نزدیک و همسوی منطقه‌ای و بین‌المللی، در عرصه‌های مختلف از جمله در زمینه‌های تجاری و اقتصادی گسترش یابد.

وزیر امور خارجه الجزایر نیز با تمجید از دستاوردهای سیاست خارجی دولت جمهوری اسلامی ایران در عرصه روابط خارجی و تلاش برای گسترش روابط با کشورهای همسو، دوست و مسلمان، افزود: سطح روابط اقتصادی و تجاری دو کشور به هیچ وجه تناسبی با روابط سیاسی ممتاز فیمابین ندارد، اما با اهتمام روسای جمهور دو کشور شاهد تحول در عرصه روابط اقتصادی و تجاری خواهیم بود.

تاکید   بر   نقش   تاریخی   الجزایر  در   میانجی‌گری 

وزیر امور خارجه کشورمان نیز در نشست خبری مشترک با «احمد عطاف» وزیر خارجه الجزایر؛ با اشاره به سفر وزیر امور خارجه اسبق این کشور در دوران جنگ تحمیلی به ایران به‌عنوان میانجی، یاد او را که هواپیمایش مورد هدف جنگنده‌های عراقی قرار گرفت و جان خود را از دست داد،‌ گرامی داشت.

حسین امیرعبدالهیان امیرعبداللهیان با بیان اینکه روابط ایران و الجزایر در مسیر درستی است، گفت: در سطح سیاسی رایزنی‌های نیرومندی را در سطح مقامات عالی رؤسای‌جمهور و معاون اول و وزرای خارجه داشتیم و این مسیر را ادامه می‌دهیم. وی اعلام کرد: توافق کردیم به صورت اصولی در مسیر لغو روادید سیاسی و خدمت به عنوان گام اول اقدام کنیم و برای روادید عادی به شکل مورد توافق دو طرف بتوانیم توافقی حاصل کنیم.

وزیر امور خارجه کشورمان عنوان کرد: برای برگزاری کمیته عالی کمیسیون مشترک دو کشور اتفاق نظر داریم. این  کمیسیون در سطح معاون اول ایران و نخست وزیر الجزایر برگزار می‌شود و وزارت‌خانه‌های زیربط پیگیری امور این کمیته را بر عهده دارند در مورد تشکیل این کمیته‌ها اقدام خواهیم کرد و در آینده نزدیک برای برگزاری جلسه کمیته پیگیری در پایتخت‌های دو کشور اقدام می‌کنیم.

وی ادامه داد: اتفاق نظر داریم که در حوزه‌های علم و فناوری، شرکت‌های دانش‌بنیان، محیط زیست، انرژی‌های نو، کشاورزی، دارو و تجهیزات پزشکی و گردشگری و صنعت و معدن به همکاری دو کشور شتاب بیشتری داده شود. وزیر خارجه کشورمان با بیان اینکه در مورد مسائل منطقه با وزیر خارجه الجزایر گفت‌وگوهای مهمی داشتیم، گفت: الجزایر با مخالفت اجازه نداد عضویت ناظر رژیم اسراییل در اتحادیه آفریقا عملیاتی شود و از حامیان مردم فلسطین است و نقش آن برای بازگرداندن سوریه به اتحادیه عرب نقشی برجسته و ممتاز بوده است.

وی ادامه داد: در گفت‌وگو با آقای عطاف در خصوص تحولات داخلی سودان و مداخلات خارجی در آن رایزنی کردیم .دو روز پیش در باکو در حاشیه نشست وزرای خارجه عدم تعهد با وزیر خارجه سودان دیدار داشتم توافق کردیم برای بازگشایی سفارتخانه‌های دو کشور و از سرگیری روابط دیپلماتیک در آینده نزدیک در چارچوب لازم اقدام کنیم و در جریان آخرین وضعیت درگیری‌ها قرار گرفتم امروز در گفت‌و‌گو یکی از نگرانی‌های مشترک تمرکز بر بحران داخلی سودان و آتش بس و به کارگیری دیپلماسی بود و در مورد آخرین تحولات سایر حوزه‌های منطقه هم بحث داشتیم.

امیرعبداللهیان با بیان اینکه در آینده پیش رو نشست سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز در الجزایر برگزار می‌شود، گفت: در حال برنامه‌ریزی هستیم تا آقای رئیسی در این نشست حضور پیدا کند این فرصتی برای دیدار با صادرکنندگان گاز و رایزنی‌های حضوری دو جانبه بین مسئولان عالی ایران و الجزایر است.

وی خاطرنشان کرد: مایلم تاکید کنم که ما همچنان در مسیر تلاش برای بی‌اثر کردن تحریم‌ها و لغو تحریم‌ها در مسیر درست دیپلماسی قرار داریم.

آینده   روشنی پیش    روی روابط‌مان  با    ایران  وجود   دارد

وزیر امور خارجه الجزایر با تاکید بر اینکه روابط ایران و الجزایر در حوزه‌های مختلف ملی و بین‌المللی گسترده است، گفت: روابط دو کشور تاریخی و ممتاز است و آینده روشنی در پیش رو دارد.

احمد عطاف که برای دیدار با مقامات ایران جمعه شب وارد تهران شد در نشست مطبوعاتی مشترک با حسین امیرعبداللهیان همتای ایرانی خود گفت: امروز گفت‌وگوهای خوبی با آقای امیر عبداللهیان داشتم. از این گفت‌وگوها راضی هستم و این گفت‌وگوها می‌تواند نشاط بیشتری را به روابط دو جانبه دو کشور تزریق کند.

این دیپلمات عالی رتبه الجزایری با اشاره به ظرفیت موجود برای توسعه همکاری‌های دو کشور در حوزه‌های اقتصادی و تجاری گفت: ما امروز توافق کردیم که زمینه‌های لازم را برای برگزاری سومین دور کمیسیون عالی مشترک دو کشور فراهم کنیم. در عین حال تلاش می‌کنیم که سایر ساز و کارهای دو جانبه بین دو کشور از جمله کمیته پیگیری، کمیته رایزنی‌های سیاسی و دیگر کمیته‌های تخصصی موجود بین دو کشور را فعال کنیم.

احمد عطاف همچنین با بیان اینکه در جلسه امروز توافق کردیم تا تمرکز بیشتری بر روی بخش‌هایی که برای دو کشور دارای اولویت و اهمیت است داشته باشیم، گفت: تمرکز بیشتر بر روی این حوزه‌ها می‌تواند همگرایی ایران و الجزایر را افزایش دهد. ما می‌توانیم در حوزه‌هایی همچون انرژی، صنعت، علوم و تکنولوژی این همکاری‌ها را گسترش دهیم.

وزیر خارجه الجزایر همچنین با بیان اینکه در جریان رایزنی با آقای امیر عبداللهیان در مورد مسائل منطقه‌ای از جمله آخرین تحولات اوکراین، موضوع فلسطین، تحولات سودان و تلاش‌های الجزایر برای کمک به تقویت صلح در منطقه رایزنی و گفت‌وگو کردیم، گفت: ما همچنین از تحولات مثبت ایجاد شده در روابط ایران با کشورهای عربی منطقه به ویژه برقراری روابط مجدد بین ایران و عربستان خوشحال هستیم و امیدواریم این گام مهم بتواند به تغییرات همگرایی میان همه کشورهای منطقه در برابر چالش‌های پیش رو کمک کند.

این دیپلمات عالی رتبه الجزایری همچنین به ضرورت افزایش همکاری‌های دو کشور در نهادهای بین‌المللی از جمله سازمان همکاری‌های اسلامی، جنبش عدم تعهد و ... اشاره کرد و گفت: توافق کردیم برای کمک به بهبود عملکرد این سازمان‌ها در راستای تقویت صلح و مبارزه با افراطی گری و خشونت همکاری‌های بیشتری داشته باشیم.

وی همچنین با تشکر از تلاش‌های ایران برای اجلاس الجزایر در شورای امنیت سازمان ملل متحد گفت: در دیدار امروز مهمترین اولویت‌های الجزایر در شورای امنیت سازمان ملل را نیز برای همتای ایرانی خود تشریح کردم.

وی در پایان صحبت‌های خود با تاکید بر اینکه روابط ایران و الجزایر در حوزه‌های مختلف ملی و بین‌المللی گسترده است، تصریح کرد: روابط دو کشور تاریخی و ممتاز است و آینده روشنی در پیش رو دارد.