وزیر امور خارجه گفت: در سطح منطقه‌ای، جمهوری اسلامی ایران ثابت کرده است که همواره یک شریک قابل اعتماد است. یک نمونه آن، همکاری مثال زدنی ایران در مبارزه با تروریسم و فداکاری نیروهای ایرانی در مبارزه با جنایات داعش در منطقه از جمله در عراق و سوریه است. 

به گزارش ایلنا، حسین امیر عبداللهیان افزود:  تحولات مهم اخیر در نظام بین‌الملل، علیرغم ایجاد برخی چالش‌ها، فرصت‌های موثری را برای نقش‌آفرینی بهتر جنبش عدم تعهد فراهم می‌کند فرصت‌هایی که باید هوشمندانه از آن برای تحقق آرمان‌های جنبش عدم تعهد در ایجاد جهانی نو و توسعه یافته استفاده کرد. در این مسیر، هدف اصلی ما باید تقویت «حاکمیت قانون» و «عدالت» در جهان باشد.

به گفته وی، تحولات مهم اخیر در نظام بین‌الملل، علیرغم ایجاد برخی چالش‌ها، فرصت‌های موثری را برای نقش‌آفرینی بهتر جنبش عدم تعهد فراهم می‌کند فرصت‌هایی که باید هوشمندانه از آن برای تحقق آرمان‌های جنبش عدم تعهد در ایجاد جهانی نو و توسعه یافته استفاده کرد. در این مسیر، هدف اصلی ما باید تقویت «حاکمیت قانون» و «عدالت» در جهان باشد؛ زیرا منشأ اکثر بحران‌ها و جنگ‌ها،  نقض فاحش و گسترده قانون و بی‌توجهی به ارزش‌ها می‌باشد. وی تصریح کرد: ما معتقدیم، حل مشکلات منطقه‌ای فقط با همکاری کشورهای منطقه میسر است. از این رو، در برخورد با پدیده طوفان‌های گرد و غبار به عنوان یک چالش اساسی محیط زیست، جمهوری اسلامی ایران روی همکاری کشورهای منطقه حساب می‌کند و از کلیه کشورهای آسیب‌دیده از این پدیده در منطقه و سایر مناطق جهان دعوت می‌‌کند در کنفرانس بین‌المللی مقابله با طوفان‌های گرد و غبار که در اجرای قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل متحد، بزودی در تهران برگزار خواهد شد، شرکت کنند.

به گفته امیرعبداللهیان،در راستای تلاش برای تقویت حداکثری «حاکمیت قانون» در جهان، جنبش عدم تعهد باید فعالانه‌تر به ایفای نقش در سازمان‌های بین‌المللی بپردازد؛ این جنبش باید نیرومندتر از قبل از تقویت چندجانبه‌گرایی حمایت کند؛ باید مخالفت خود با  استفاده ابزاری از نهادهای بین‌المللی را با صدای بلندتری در جهان اعلام نماید؛ جنبش باید قاطعانه‌تر به دفاع از اصول بنیادین حقوق بین‌الملل، بویژه اصول و اهداف منشور ملل متحد بپردازد و بر موضع اصولی خود در تأکید بر لزوم از بین بردن کامل و فوری سلاح‌های هسته‌ای در جهان اصرار ورزد.

وی در پایان گفت: دولت جمهوری اسلامی ایران که «سعادت انسان در کل جامعه بشری را آرمان خود می‌داند» و سیاست خارجی‌اش از جمله بر «نفی هرگونه سلطه‌جویی و سلطه‌پذیری» و «عدم تعهد در برابر قدرت‌های سلطه‌گر» استوار است، اهمیت ویژه‌ای برای آرمان‌های جنبش قائل بوده و در ادامه نقش فعال خود در تحقق اهداف عدم تعهد، آماده است فعالانه در تلاش‌های جنبش برای ساختن جهانی نو مشارکت کند.