حسام‌الدین اسلاملو

پلیس فرانسه جوانی را با خشونت تمام کشت و همین امر زمینه‌های تحریک عواطف عمومی مردم فرانسه شده تا برای اعتراض به خیابان بیایند.

قصه‌ی آشنایی‌ست. آن را قبلا کجا شنیده‌ایم؟!

در فرانسه چه خبر است؟

فرانسه از روز سه شنبه هفته گذشته تاکنون شاهد اعتراضات، درگیری و رویارویی میان معترضان و پلیس است. اعتراضاتی که به دنبال کشته شدن یک نوجوان 17 ساله به نام نائل / ناهل در یکی از مناطق حومه پاریس، آرام شروع شد و به تدریج رنگ خشونت به خود گرفت.

تاکنون شماری زیادی از معترضان بازداشت شده‌اند. در این حوادث، به شمار زیادی از مغازه‌ها و ساختمان‌های دولتی و پلیس حمله شد. همچنین تعداد زیادی از خودروها به آتش کشیده شدند.

در همین باره مهدی فضائلی در واکنش به التهابات فرانسه در صفحه توئیتر خود نوشت: «چند روز است فرانسه به شدت ملتهب و به تعبیر مقامات این کشور درگیر جنگ است! نشنیده‌ام کشور یا رسانه‌‌ای از بیرون آتش بیار معرکه شده باشد و نقش محرک یا سازماندهی معترضین را ایفا کند یا از آنها حمایت نماید؛ شما شنیده‌اید؟»

کنعانی:   دولت    و   پلیس  فرانسه  به خواست   معترضان توجه کنند!

سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به اعتراضات فرانسه از ایرانیان خواسته از سفر غیرضروری به این کشور بپرهیزند. توصیه ناصر کنعانی درحالی در وب سایت وزارت خارجه ایران منتشر شده است؛ که سفر ایرانی‌ها به فرانسه با مشکلات و موانع بسیاری روبه رو است. دولت فرانسه با شرایط سختگیرانه شدید به شهروندان ایرانی ویزا می‌دهد و سفارت فرانسه در تهران هر ساله درخواست شمار زیادی از ایرانی‌ها برای سفر به این کشور را به دلایل مختلف رد می کند.  سخنگوی وزارت خارجه همچنین از دولت و پلیس فرانسه خواسته است در برابر معترضان از خشونت خودداری و به خواسته‌های آنها توجه کنند.

کنعانی گفته است: «توصیه می‌کنیم دولت و پلیس فرانسه ضمن خویشتنداری و پرهیز از خشونت، خواسته‌های معترضین را مورد توجه قرار دهند». 

سخنگوی وزارت خارجه ایران دلایل بروز اعتراضات در فرانسه و دیگر کشورهای اروپایی را نیز این گونه توضیح داده است: «برخوردهای تبعیض‌آمیز با جمعیت مهاجر و اجتناب از پذیرش و اصلاح رفتارهای غلط در قبال آنان از سوی برخی کشورهای اروپایی، موجب بروز شرایط نامناسب برای شهروندان اروپایی از جمله در فرانسه شده است.»

کنعانی همچنین دولت فرانسه را به آزادی بیان و به رسمیت شناختن حق اعتراضات مسالمت‌آمیز شهروندان دعوت کرده و گفته است: «انتظار می‌رود دولت فرانسه با رعایت اصول مبتنی بر کرامت انسانی، آزادی بیان و حق اعتراضات مسالمت‌آمیز شهروندان، به برخوردهای قهرآمیز با مردم خود پایان دهد».

سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران تحولات جاری فرانسه را به دقت رصد می‌کند، تصریح کرده است: به دلیل وضعیت ناامن و غیرقابل پیش‌بینی در فرانسه، از هموطنان ایرانی ساکن این کشور می‌خواهیم از تردد غیرضروری در سطح شهر و حضور در مناطق درگیری اجتناب کنند. 

آن‌کلر لژاندر، ‌سخنگوی وزارت خارجه فرانسه به توصیه کنعانی درباره برخورد مسالمت‌آمیز با معترضان واکنش تندی نشان داد و در توئیتر نوشت: «دغدغه شما را نسبت به حقوق بشر و جان شهروندان فرانسه درک می‌کنیم و از این جهت نه کسی را با سلاح جنگی می‌کشیم و نه به چشمی برای کور شدن شلیک می‌کنیم!»

انتقاد خلجی  از  سرکوب   معترضان در  فرانسه!

علاو‌ه‌بر سخنگوی وزارت امور خارجه، واکنش رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت سیزدهم نیز در مورد التهابات فرانسه جالب توجه است. سپهر خلجی به رفتار دولت فرانسه در برابر معترضان این کشور اشاره و به قساوت در برخورد مقامات فرانسوی با معترضان در این کشور انتقاد کرده است. او در حساب کاربری خود در توییتر با انتشار تصویری از اعتراضات مردم فرانسه، نوشت: «تصاویر خلق شده از قساوت و نحوه سرکوب مردم معترض و به ستوه آمده در فرانسه، نحوه بازنمایی بحران فرانسه در شبکه رسانه‌های همسو و از همه مهمتر نحوه برخورد مقامات فرانسوی با معترضان و الفاظ و عبارات و توجیهات حقوقی به‌ کار برده شده در مواجهه با اعتراض گسترده مردم، یک کارگاه آموزشی است ‌که تصویری واقعی از دورویی و واقعیات غرب را در اختیار پژوهشگران و آزاداندیشان قرار داده است.

خلجی ضمن تاکید بر این نکته که وحشیانه‌ترین سرکوب اروپایی در  فرانسه رخ داده است، زیر یک عکس از این اعتراض در فرانسه نوشت: «این عکس هم با اختلاف می‌تواند به عنوان عکس برگزیده سال برای جایزه جهانی وحشیانه‌ترین سرکوب اروپایی انتخاب و تابلوی آن به دیوار سفارتخانه‌های فرانسه در سراسر دنیا نصب شود.»

رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت با اشاره به نحوه برخورد مقامات فرانسوی با معترضان در این کشور، گفت: عبارات و توجیهات حقوقی در مواجهه با اعتراض گسترده مردم، یک کارگاه آموزشی است ‌که تصویری واقعی از دورویی غرب را نشان می‌دهد.

زیدآبادی: من که رد دادم!

احمد زیدآبادی تحلیلگر و فعال سیاسی به این اظهارات مقامات دولتی درباره سرکوب اعتراضات معترضان در فرانسه واکنشی کنایه‌آمیز نشان داده و در کانال تلگرامی خود نوشته است: «ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه: "همانند گذشته توصیه می‌کنیم دولت و پلیس فرانسه ضمن خویشتنداری و پرهیز از خشونت، خواسته‌های معترضین را مورد توجه قرار دهند....انتظار می‌رود دولت فرانسه با رعایت اصول مبتنی بر کرامت انسانی، آزادی بیان و حق اعتراضات مسالمت‌آمیز شهروندان، به برخوردهای قهرآمیز با مردم خود پایان دهد."

 شاید چکیده اغراض مقامات ایرانی و فرانسوی در اظهارنظرهای بشردوستانه هنگام اعتراضات کشور مقابل؛ کامنت یک کاربر در ذیل خبر خبرگزاری فارس پیرامون اظهارات کنعانی باشد که نوشت: «بهترین سیاست، مقابله به مثل است، آفرین بر این هوشیاری.» نظری که نشان می‌دهد نگرانی دولت‌ها برای سرکوب معترضان کشور مقابل، یک ژست سیاسی بیشتر نیست

راستش منِ یکی که پس از شنیدن این توصیه‌ها پاک رد دادم!»

نه  با   سلاح  جنگی   می‌کشیم   و   نه به  چشم کسی   شلیک   می‌کنیم !

در عین حال، ‌سخنگوی وزارت خارجه فرانسه نیز به توصیه سخنگوی وزارت خارجه ایران درباره رفتار مسالمت‌آمیز با معترضان فرانسوی واکنش تندی نشان داد.

به گزارش فرانس پرس، آن‌کلر لژاندر در توئیتر نوشت: «دغدغه شما را نسبت به حقوق بشر و جان شهروندان فرانسه درک می‌کنیم و از این جهت نه کسی را با سلاح جنگی می‌کشیم و نه به چشمی برای کور شدن شلیک می‌کنیم!» 

این اشاره به ماجرای نابینا شدن یک چشم برخی از معترضان پاییز سال گذشته در ایران است و انکار شهرداری تهران که با نصب بنرهایی آن را دروغ خوانده بود و در کنار طرحی از بینی دراز شده چوبی پینوکیو از فردی با چشمی باندپیچی شده، درباره آن با خط درشت نوشته بود: در دروغ‌گویان خیری نهفته نیست؛ البته که در دروغگویان خیری نهفته نیست!

همان زمان نیلوفر آقایی کارشناس مامایی که در اعتراضات پاییز گذشته در مقابل ساختمان نظام پزشکی هدف گلوله پینت‌بال قرار گرفته و یک چشمش را از دست داده، به گزارش روزنامه ایران و بیلبورد شهرداری تهران واکنش نشان داد. او با زدن ضربه به پروتزی که به عنوان چشم مصنوعی در صورتش کار گذاشته شده جمله بیلبورد شهرداری را تکرار کرد و گفت: «البته که در دروغگویان خیری نهفته نیست.»

موضوعی که در زمان خود با واکنش انتقادی گروه سیاسی پایگاه خبر بهارنیوز هم روبرو شد و  رضا موسوی‌طبری فعال رسانه‌ای درباره آن نوشت: یک راه حلّ ساده: به بزرگواران پیشنهاد می‌کنیم اگر به صدق مدّعای خود باور دارند این معاندان را برای همیشه رسوا کنند؛ به دو سه خبرنگار و مستندساز مستقل اجازه دهند در این خصوص گزارشی تهیه کرده و مردم را در جریان کمّ و کیف رخدادها قرار دهند. دسترسی به پرونده‌های پزشکی، گفتگو با افراد آسیب‌دیده و شاهدان ماجرا، گردآوری تصاویر و ویدئوهای موجود از حوادث مذکور و مواردی از این دست کارساز است. چندان هم نیاز به طول و تفصیل ندارد. جنوب و شمال و غرب و شرق کشور بماند برای وقتی دیگر. تنها گزارشی از سه بیمارستان در تهران کفایت می‌کند. بالأخره گوشه‌هایی از وقایع، علی‌رغم خواست مراکز ذی‌نفوذ، ثبت و ضبط شده است.  

شاید چکیده اغراض مقامات ایرانی و فرانسوی در اظهارنظرهای بشردوستانه هنگام اعتراضات کشور مقابل؛ کامنت یک کاربر در ذیل خبر خبرگزاری فارس پیرامون اظهارات کنعانی باشد که نوشت: «بهترین سیاست، مقابله به مثل است، آفرین بر این هوشیاری.»

نظری که نشان می‌دهد دولت‌ها چگونه در میانه‌ی حوادث برای هم خط و نشان می‌کشند تا ماهی مراد خود را از آب گل‌آلود شده‌‌ی هم بگیرند و در این میان نگرانی دو طرف برای سرکوب معترضان کشور مقابل، یک ژست سیاسی بیشتر نیست.