فعال سیاسی اصولگرا درخصوص تغییر مواضع قالیباف مطرح کرد:
شائبه تلاش برای انتخابات آینده
محمدباقر قالیباف با اشاره به فوت مهسا امینی گفت: ما مسئولان وقتی فهمیدیم اشتباه کردیم باید عذرخواهی میکردیم.
رئیس مجلس در برنامه «ملک سلیمان» همچنین در اظهارنظری متفاوت و بیسابقه با پیشنهاد برخورد با زنان بیحجاب در مترو مخالفت کرد.
وی گفت: به چه حقی میگوییم وقتی خانمی بدحجاب است اجازه ندهیم به مترو سوار شود؟
قالیباف در مورد حوادث اخیر کشور نیز گفت: در اینکه دشمن با طراحی قبلی به دنبال بهانهای برای براندازی بود، سندهای دقیقی وجود دارد. اما به دوستان نیروی انتظامی گفتم به هر حال این خانم در مجموعه پلیس این اتفاق برایش افتاده، یک عذرخواهی که اشکالی ندارد.
اشکالات بیشتر به ما بازمیگردد
رئیس مجلس شورای اسلامی، بانی خیزش مردمی را «دشمنان» خواند و هشدار داد که بین مسئولان حکومتی نباید دودستگی ایجاد شود.
قالیباف ضمن بیان این ادعا که «وهابیت، تکفیریها، داعشیها، آمریکاییها و حتما عناصر صهیونیستی» در استان سیستان و بلوچستان فعال هستند اذعان کرد که مردم این استان مشکلاتی دارند و مسئول این مشکلات مقامات حکومتی هستند. او گفت: «مدیریت در بخشهای مختلف دست ماست لذا اشکالات بیشتر به ما بازمیگردد».
صرفنظر از این موارد، رئیس مجلس اخیرا از «حکمرانی نو» نیز بدون اشاره به جزئیات در موارد مختلف سخن میگوید.
قالیباف ابتدا حکمرانی نو را تعریف کند
فعال سیاسی اصولگرا، با اشاره به اینکه صحبتهای اخیر رئیس مجلس شائبه تلاش برای انتخابات آینده را تقویت میکند، گفت: قالیباف ابتدا باید حکمرانی نو را تعریف کند.
غلامرضا رئوفیان در گفتوگو با خبرنگار ایلنا تأکید کرد: من احساس میکنم صحبتهای قالیباف شائبهای به وجود میآورد که ایشان میخواهند در انتخابات نامزد شوند یا برای راهیابی به یک کرسی یا مسئولیت خطیر در نظام جمهوری اسلامی کار جدیدی را شروع کردند.
وی در پاسخ به این سوال که آقای قالیباف در روزهای گذشته صحبت از حکمرانی نو را مطرح کرده است در حالی که در گذشته واژهایی مانند سوپرانقلابی و نواصولگرایی از جمله واژههای پرتکرار رئیس مجلس بوده است، تحلیل شما درباره این صحبتها چیست، گفت: ما در ارتباط با خلق واژههای سیاسی که در ادبیات سیاسی ما جا میگیرد، معمولا در قالب پیشنهاد و یا انتقاد؛ کلیدواژههایی را به کار میبریم مانند آنچه آقای قالیباف در گذشته از عنوان نواصولگرایی یا اخیرا نوحکمرانی مطرح کردند.
وی افزود: خلق این نوع کلیدواژهها قاعدتا صرف بیان موضوع کفایت نمیکند بلکه مهمتر از بیان موضوع، باید به جهت رسیدن به یک هدف روشن یا تبیین راهبرد برای دستیابی به آن هدف غایی و نهایی باشد و اگر غیر از آن باشد، فقط بیان کردن یک موضوع است. در حالی که خود آن مساله باید به عنوان یک موضوع مورد تجزیه و تحلیل قرار بگیرد و منجر به حل مساله و در نهایت دستیابی به آن هدفی که از تبیین آن راهبرد استفاده میکنیم، شود. لذا خیلی این موضوعات کارگشا نیست.
رئوفیان تصریح کرد: این نوع اظهارات بیشتر کار پژوهشگران، محققین و کسانی است که به عنوان کاوشگران در حوزههای مختلف فعالیت میکنند و با هدف حل مشکل و مساله راهکاری ارائه میکنند. مساله امروز ما در جامعه چیست؟ مساله امروز ما نارضایتی مردم و افزایش میزان نرخ نارضایتی از نحوه حکمرانی است. ما باید این معضلات را به عنوان یک موضوع با حضور اندیشمندان و متفکرین و کسانی که میتوانند بعد از بررسیها و تجزیه و تحلیلها نتیجه بگیرند، در دستور کار قرار دهیم و بعد از آن نتیجه خروجی راهحلی برای حل مشکلات باشد.
وی افزود: متاسفانه تا الان در این ۴۳ سال گذشته که امروز در گام دوم انقلاب قرار داریم، به لحاظ عملکردهای سلیقهای و نداشتن برنامههای مدون و تصمیماتی که مبتنیبر پیشبینیهای لازم باشد تا از اعمال چنین تصمیماتی که میخواهد به مرحله اجرا دربیاید، جلوگیری شود، نتیجه کار مسائلی شده که امروز میبینیم. من فکر میکنم آقایان قالیباف یا رئیسی و کسانی که در مصدر امور اجرایی و تقنینی و قضائی کشور بوده و مسئولیتهای به این شکل دارند، بهتر است به حوزه وظیفه خودشان ورود پیدا کنند و اجازه دهند این مسائل در حوزه پژوهش، تحقیق و بررسی پیگیری شود.
رئوفیان در ادامه گفت: البته آنها میتوانند پیشنهادات خود را مطرح و در اتاقهای فکر تشکیل شده که در آن اندیشمندان، صاحبنظران و متفکرانی مربوط به آن حوزه هستند بررسی کرده و در نهایت خروجی آن را ارائه دهند که قوهمجریه آن خروجیها را اجرا کند یا قوهمقننه در تصمیمات خودش آن را به کار ببندد. لذا من احساس میکنم این صحبتها این شائبه را به وجود میآورد که میخواهند در انتخابات نامزد شوند یا برای راهیابی به یک کرسی یا مسئولیت خطیر در نظام جمهوری اسلامی کار جدیدی را شروع کردند.
وی افزود: چیزی به برگزاری انتخابات مجلس در سال ۱۴۰۲ نمانده است. بیان این مسائل چنین ذهنیت یا پیامی را به اذهان عمومی و جامعه سیاسی کشور منتقل میکند که از الان میخواهند انتخابات را مدیریت کرده و یا با گفتمان به میدان بیایند. باید به آنان گفت، به مسائلی که امروز در زمین معطل مانده بپردازید، ما امروز در قوهمقننه، مجریه و قوهقضائیه مشکل داریم. من مخالف بحثها و واژههای جدید از سوی کسانی هستم که باید پاسخگوی عملکرد خودشان باشند، این مسئولان به جای آنکه چیز جدیدی را خلق کنند اجازه بدهند هرکاری در حوزه خودش و توسط افرادی که مرتبط با موضوع هستند، پیش رود.
رئوفیان در پاسخ به این سوال که آیا در شرایط کنونی نیاز است در حکمرانی خودمان تغییراتی ایجاد کنیم، گفت: ما باید در سازوکار خودمان هم اصلاحاتی را اعمال کنیم. یعنی به طور کلی نیاز است که در ساختار موجود، بازنگری درباره قانون اساسی که آخرین بار در سال ۶۸ اتفاق افتاد نسبت به امروز که در سال ۱۴۰۱ هستیم اتفاق بیافتاد تا تغییراتی در ساختار آن به وجود بیاید. نکته دوم به حکمرانی برمیگردد.
وی افزود: به هرحال حکمرانی یک سیاست میخواهد و برای این سیاست یک مجموعه حکمران میخواهد. قاعدتا اگر در این سازوکار و ساختار اصلاحاتی اعمال شود، با توجه به الزامات و آئیننامهای که تشکیل میشود، باید برای اجرای آن سیاستهای حکمرانی، سراغ حکمرانانی رفت که قابلیت اجرای آن سیاستها را داشته باشند. از مهمترین شاخصههایی که حکمرانان توانمند برای اجرای آن سیاستهای حکمرانی نیاز دارند، بصیرت است. بصیرت موجب رسیدن جامعه به جایگاهی میشود که مشکلات آن به حداقل ممکن میرسد و عدم بصیرت مانع رسیدن انسان به جایگاه واقعی خودش میشود.
رئوفیان گفت: نماینده مجلس ما باید بصیرت داشته باشد. بصیرتی که رهبر انقلاب روی آن تاکید دارند برای من عام نیست، اما برای کسی که میخواهد به مجلس برود، رئیسجمهور شود، رئیس قوهقضائیه یا مسئولان رده بالای کشوری شود و تصمیمگیرنده هستند و به عنوان عالیترین مقامات تصمیمگیر میخواهند در کشور عمل کنند باید دارای بصیرتی باشند که بتوانند عواقب هر تصمیمگیری را پیشبینی کنند.
وی در پاسخ به این سوال که فکر میکنید شیوه حکمرانی نو باید در چه شرایطی به وجود بیاید، گفت: اول باید حکمرانی نو را تعریف کنند. در ابتدا گفتم خلق یک ادبیات و واژگان سیاسی صرفا اکتفا نمیکند. اولا باید از ناحیه اهل آن مطرح شود و بعد از مطرح شدن آن را باید هدفگذاری کرد. باید مساله این موضوع مشخص شود. باید روش رسیدن به حل مساله بیان شود. باید ببینیم تعریف آقای قالیباف از حکمرانی نو چیست؟ باید پرسید این موضوع فیالبداهه مطرح شده یا در اتاق فکر ماهها روی آن فکر شده است؟ بنابراین مطرح نکردن این موضوع بهتر از مطرح کردنش است.
دیدگاه تان را بنویسید