با سفر حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران به عمان گمانه‌زنی‌ها برای از سرگیری مذاکرات برجام میان تهران و قدرت‌های جهانی بالا گرفت.

روزنامه اسرائیلی هاآرتص اخیرا نوشته است که مقامات آمریکایی طی ماه‌های آتی در یک چرخش‌ غافلگیرانه‌ برجام را خواهند پذیرفت و مقامات نظامی آمریکایی هم موافق هستند.

از سوی دیگر ابراهیم رئیسی اعلام کرد برخی پیام می‌دهند ما به دنبال براندازی نیستیم و در آخرین خبر حسین امیرعبدالهیان وزیر خارجه عازم سفر عمان شد.

حسین امیرعبداللهیان نیز پیش از سفر به عمان،‌ در مصاحبه‌ای با اشاره به نقش مسقط در مذاکرات منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای و نقش مسئولان عمان در میانجی‌گری‌ها گفت حامل پیام ابراهیم رئیسی به پادشاه عمان است.

او گفت در توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی نیز مقامات عمان نقش سازنده‌ای در نزدیک کردن دیدگاه‌های طرفین داشتند.

وزیر خارجه ایران آخرین بار هفته گذشته با همتای عمانی خود دیدار کرده بود. این دیدار در حاشیه کنفرانس بغداد ۲ در عمان انجام شده بود.

به گفته وی، همواره مقامات عمان در نزدیک کردن دیدگاه‌های طرفین برای رسیدن به گام نهایی توافق نقش مثبت و سازنده‌ای را ایفا کرده‌اند.

امیرعبداللهیان سه‌شنبه شب در هنگام ورود به فرودگاه مسقط در جمع خبرنگاران در تشریح سفر خود به عمان و ارتباط آن با گفت‌وگوهای منطقه‌ای تسریح کرد: تهران و مسقط همواره رایزنی‌های دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی در ارتباط با موضوعات مورد علاقه داشته است و عمان در ارتباط با مسائل متنوعی چه در ارتباط با ایران و چه در ارتباط با بحران‌های منطقه‌ای مرکز گفت‌وگوهای منطقه‌ای بوده است و همواره نقش خیرخواهانه‌ای از سوی مقامات این کشور در این ارتباط انجام شده است.

این دیپلمات عالی‌رتبه جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: در جریان این سفر و دیدار با مقامات عمان ضمن مرور موضوعات مرتبط با روابط دو جانبه، مسائلی که بایستی شتاب بیشتری به تحقق آن داده شود را نیز دنبال می‌کنیم و رایزنی و گفت‌وگو در ارتباط با بحران یمن، افغانستان و اوکراین نیز از دیگر موضوعات مورد توجه در جریان این رایزنی است.

 

امیرعبداللهیان در پاسخ به این سوال که با توجه به نقش عمان در جریان مذاکرات رفع تحریم‌ها برای نزدیک‌تر کردن دیدگاه های کشورهای حاضر در این مذاکرات؛ آیا عمان اخیرا پیشنهاد تازه‌ای در این ارتباط ارائه کرده است یا نه؟ تصریح کرد: همواره مقامات عمان در نزدیک کردن دیدگاه‌های طرفین برای رسیدن به گام نهایی توافق نقش مثبت و سازنده‌ای را ایفا کرده‌اند.

 وزیر خارجه افزود: در دیداری که در جریان نشست بغداد ۲ در اردن با وزیر خارجه عمان در هفته گذشته داشتیم در این ارتباط گفت وگو کردیم و فردا این گفت‌وگوها در چارچوب سوابقی که بین دو کشور در این ارتباط وجود دارد و تلاش‌هایی که مقامات عمان در ماه‌های اخیر و هفته‌های گذشته در این ارتباط داشته‌اند، تداوم خواهد داشت.

 

دیدار امیرعبداللهیان با پادشاه عمان

امیرعبداللهیان» صبح چهارشنبه با «هیثم بن سارق آل سعید»، پادشاه عمان دیدار کرد و پیام مکتوب ابراهیم رئیسی را به او تحویل داد.

در گزارش‌ها آمده است که پیام رئیس جمهور ایران درخصوص همکاری میان دو کشور در زمینه های مختلف در چارچوب روابط دوجانبه مثبت است.

دو طرف در این دیدار در خصوص همکاری های مشترک بین دو کشور و راه های گسترش آن و همچنین درمورد آخرین تحولات منطقه ای و بین المللی تبادل نظر کردند.

در این دیدار بدر بن حمد البوسعیدی، وزیر خارجه عمان و علی نجفی، سفیر ایران در مسقط حضور داشتند.

 

از جانب ایران احیای برجام دست‌یافتنی است

در همین راستا، دیروز سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی گفت: از جانب جمهوری اسلامی ایران احیای برجام دست‌یافتنی است، اما نتیجه آن به واقع‌بینی طرف مقابل بازمی‌گردد و اگر طرف مقابل به تعهدات خودش بازگردد و تحریم‌ها را رفع کند، ما هم اقدامات جبرانی را انجام می‌دهیم.

ابوالفضل عمویی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر افزود: «غربی‌ها امید داشتند اغتشاشات اخیر، موضع ایران را در مذاکرات تضعیف کند، اما باید بدانند که ایران قصد ندارد از منافع خودش در مذاکرات عقب‌نشینی کند».

وی درباره آخرین وضعیت مذاکرات احیای برجام، اظهار داشت: برجام به عنوان توافقی که در سال ۲۰۱۵ بین ایران و گروه ۱+۵ شکل گرفت، همچنان بین جمهوری اسلامی ایران و گروه ۱+۴ وجود دارد.

عمویی متذکر شد: طرف آمریکایی بود که از توافق برجام خارج شد و بعد از آن اعلام آمادگی کرد که مجدداً به برجام بازگردد و شروط بازگشت آمریکایی‌ها، محور مذاکرات ما در یک سال و نیم گذشته بوده است. این طرف آمریکایی بود که به دلیل تحولات داخلی خودش از جمله انتخابات از روند پیشبرد سریع‌تر مذاکرات فاصله گرفت و بعد از آن هم به دلیل تحلیل‌های غلط سیاسی آنان، پیشبرد مذاکرات با کندی مواجه شده است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: اگر این رویکرد بین مقامات آمریکا شکل گیرد که ایران قصد ندارد از منافع خودش در مذاکرات عقب نشینی کند، دست یابی به توافق دور نیست چرا که یک موضوع و چند عبارت در متن توافق باقی مانده است. یکی از این موارد بحث همکاری‌های ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی است که طرف مقابل در پیشنهادی که داشت، موظف بود به عادی شدن پرونده هسته‌ای ایران در آژانس کمک کند و در عین حال ایران هم مسیر جدیدی را به موازات مذاکرات، با دبیرخانه آژانس و مدیرکل آژانس آغاز کرده که در مورد سه موضوع باقیمانده در مذاکرات همکاری شکل گیرد.

 

طرف غربی به تعهداتش بازگردد و تحریم‌ها را رفع کند

عمویی ادامه داد: بر این اساس دستیابی به توافق نشدنی نیست، اما این مسئله به اراده سیاسی طرف مقابل بازمی‌گردد. موضع ما همچنان ثابت است و از ابتدای مذاکرات اعلام کردیم، اگر طرف مقابل آماده بازگشت به تعهدات سابق خودش باشد و به نحو مؤثری تحریم‌ها را رفع کنند، ما هم آماده ایم اقدامات جبرانی خودمان را انجام دهیم.

وی اظهار داشت: از جانب جمهوری اسلامی ایران احیای برجام دست یافتنی است اما نتیجه آن به واقع بینی طرف مقابل بازمی گردد که به درک درستی از تحولات ایران در عرصه داخلی، منطقه‌ای و جهانی برسد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مذاکرات هیچ گاه قطع نشده و از طریق واسطه و ارسال پیام و متن‌های پیش نویس غیررسمی دنبال شده است. با وجود این، تحلیل اروپایی‌ها از تحولات داخلی ایران دقیق نیست. نفوذ بیش از اندازه جریانات معاند ضد ایرانی در تصمیم سازی های کشورهای مؤثر اروپایی منجر به ایجاد این تصویر غلط شده که ایران آماده دادن امتیاز است که لازم است این تصویر تغییر کند و غربی‌ها باید واقع‌بین باشند. در شرایط طبیعی امکان گفتگوی مجدد و تقویت ارتباطات حتماً وجود دارد.

 

 

زیر امور خارجه: از ابتکارات عمان استقبال می‌کنیم

وزیر امور خارجه با تاکید بر اینکه پنجره‌ای برای رسیدن به توافق از سوی ایران امروز باز است، ولی این پنجره همیشه باز نخواهد بود، افزود: ما از ابتکارات سلطان عمان برای پیگیری جهت رسیدن به یک توافق خوب، قوی و پایدار استقبال می‌کنیم.

عبداللهیان بعد از ظهر چهارشنبه و بعد از دیدار با مقامات عمانی در ارتباط با نتایج سفر خود به این کشور عربی،‌ گفت: این سفر با هدف پیگیری موضوعات مربوط به مناسبات دوجانبه انجام شد و در واقع اصلی‌ترین هدف این سفر این موضوع بود.

وی ادامه داد: در پی سفر چندی پیش آقای رئیس جمهور به مسقط مقامات عالی دو کشور توافقات مهمی را انجام دادند و در همین چارچوب سفارتخانه‌ها و وزارتخانه‌های ذیربط دو طرف در این مدت تلاش کردند که توافقات صورت گرفته بین دو کشور را اجرایی کنند و به پیش ببرند. در این مدت گام‌های مهمی برای توسعه روابط دو کشور برداشته شده است و این باعث خرسندی بود که امروز سلطان عمان به عنوان کسی که سال‌ها در عرصه دیپلماسی فعالیت کرده‌اند تاکید کردند که در این مقطع شاهد اجرایی شدن توافقات دو کشور و حرکت رو به جلو در این زمینه هستیم.

این دیپلمات عالی رتبه کشورمان با بیان اینکه در جریان این سفر در خصوص برخی از موضوعات منطقه‌ای رایزنی و گفت‌وگو شد و بر اهمیت صلح و ثبات و پیشرفت در منطقه از طریق همکاری‌های کشورهای منطقه تاکید شد، گفت: در گفت‌وگو با سلطان عمان و همچنین همتای خودم مسائل مختلف از جمله مسائل مورد اشاره مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

امیر عبدالهیان همچنین در پاسخ به سوالی در ارتباط با مذاکرات لغو تحریم‌ها و ارتباط این سفر با این مذاکرات و نقش عمان در این زمینه گفت: در مورد مذاکرات برای لغو تحریم‌ها، هفته گذشته آقای باقری با آقای مورا در اردن گفت‌وگو داشتند. خود من نیز در حاشیه اجلاس بغداد ۲ با آقای بورل رایزنی و گفت‌وگو کردم. در آنجا توافقاتی داشتیم و رایزنی‌ها و تبادل دیدگاه صورت گرفت.

وزیر خارجه با بیان اینکه تبعا اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ کننده پیشبرد مذاکرات به تلاش‌های خود ادامه می‌دهد، افزود: عمان از ابتدا برای رسیدن به توافق در سال ۲۰۱۵ میانجی اصلی بوده است و در ماه‌های گذشته نیز تلاش‌های جدی خود را در این زمینه ادامه داده است و این تلاش‌ها ادامه دارد.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: در دیدار با مقامات عمان ما تاکید کردیم که ما مذاکره برای مذاکره نکردیم، ماه‌ها مذاکره انجام شد، برای رسیدن به توافق تاکید بر این کردیم که پنجره رسیدن به توافق از سوی ایران همیشه باز نخواهد بود. این پنجره امروز باز است و اگر طرف‌های مقابل به ویژه آمریکایی‌ها دست از ریاکاری برندارند و غربی‌ها واقع بینانه برخورد نکنند معلوم نیست پنجره‌ای که امروز باز است فردا هم باز بماند.

امیر عبداللهیان با بیان اینکه امیدوارم طرف‌های غربی از رفتارهای ریاکارانه فاصله بگیرند و مذاکراتی که ماه‌ها به طول انجامیده به نتیجه برسد، به نحوی که همه طرف‌ها از آن نفع ببرند، خاطرنشان کرد: ما دست بسته هم نیستیم و در صورتی که غربی‌ها بخواهند رفتارهای ریاکارانه و مداخله جویانه خود را ادامه دهند ما در مسیر پلن دیگری حرکت خواهیم کرد.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه در دیدار امروز از ابتکارات و اقدامات سلطان عمان برای رسیدن به نتیجه مطلوب در این گفت‌وگوها و مذاکرات تشکر کردیم بار دیگر تاکید کرد: ما از همان ابتدا برای رسیدن به نتیجه مذاکره کردیم و از هر ابتکاری که سلطان عمان داشته باشند و بخواهند برای رسیدن به یک نتیجه و توافق خوب قوی و پایدار آن را پیگیری کنند استقبال می‌کنیم.