وزیر امورخارجه عمان گفت: چالش‌های بسیار و اختلافات زیادی وجود دارد ما در عمان معتقد هستیم تنها راه حل مشکلات فقط گفت‌وگو و تفاهم است و باید موضوعات را از این دید مورد بحث و بررسی قرار دهیم. به گزارش ایلنا، سید‌بدر البوسعیدی، وزیر امورخارجه عمان که در تهران به سر می‌برد، در نشست با حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه کشورمان گفت: تشکر می‌کنم و خوشحالم در تهران برای رایزنی با وزیر امور خارجه ایران حضور دارم. بسیاری از مسائل فی‌مابین و مشترک را مورد بررسی قرار دادیم.

وزیر امورخارجه عمان ادامه داد: مسائل و توافقات قبلی را هم در این دیدار مورد بررسی قرار دادیم، توافقاتی که در سفر قبلی آقای امیر عبداللهیان داشتیم مورد بررسی قرار گرفت تا انجام شود‌. وی تاکید کرد: سلطنت عمان همیشه حسن همجواری و همسایگی را در قبال جمهوری اسلامی ایران داشته است و به این امر معتقد است. اعتقاد و  سعی داریم امنیت تردد در صنعت دریایی را مورد نظر قرار دهیم.

وی خاطرنشان کرد: ما هرگونه اعمال خشونت‌بار و تروریستی را رد می‌کنیم و معتقدیم باید دلایل این اعمال خشونت را پیگیری کنیم. ما به تلاش‌های خود برای تعامل مثبت به صورت صادقانه و مبتنی بر منشور سازمان ملل متحد ادامه خواهیم داد. امیدوارم در سلطنت عمان در خدمت شما باشیم و بحث‌های خود را پیگیری کنیم.

تلاش‌های عمان برای رسیدن به گام‌های نهایی توافق را ارج می‌نهیم

وزیر خارجه کشورمان نیز در این نشست مطبوعاتی مشترک با تشکر از تلاش‌های سازنده عمان در کمک برای رفع تحریم‌های ناعادلانه علیه ایران، اظهار کرد: همچنین تلاش‌های عمان برای رسیدن به گام‌های نهایی توافق در این زمینه را ارج می‌نهیم.

امیرعبداللهیان با اشاره به اهمیت همکاری‌های منطقه‌ای تصریح کرد: معتقدیم که کشورهای منطقه خود توانایی حفظ صلح و امنیت در منطقه را دارند و حضور نیروهای نظامی خارجی در منطقه تهدیدی برای صلح و ثبات در منطقه است. باور داریم که حضور نیروهای نظامی خارجی در منطقه امروز تهدیدی برای منطقه خلیج فارس است و امنیت انرژی در منطقه را تهدید می‌کند. اکنون تعدادی از شناورهای بدون سرنشین خارجی در آب‌های خلیج فارس در حال تردد هستند و این موضوع مشکلات امنیتی منطقه را مضاعف می‌کند.

دربرابر آژانس اقدام متقابل و موثر انجام می‌دهیم

این دیپلمات عالی رتبه ایرانی در ادامه به اقدام هفته گذشته آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران اشاره کرد و گفت: در اواخر هفته گذشته شاهد اقدام غیر سازنده آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بودیم. در حالی که دو هفته پیش هیاتی متشکل از وزارت خارجه ایران و سازمان انرژی اتمی به وین سفر کرده بودند و در خصوص همکاری‌های نیرومندانه‌تر آژانس و ایران توافق کرده بودند و دیدار سازنده‌ای نیز با آقای گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داشتند اما یکباره در راستای تاثیرگذاری بر محیط داخلی ایران و اعمال فشار حداکثری و در تداوم سیاست و رویه به شدت ریاکارانه آمریکا، به یکباره قطعنامه‌ای علیه ایران روی میز گذاشته شد و آمریکا و سه کشور اروپایی از آژانس سوءاستفاده سیاسی کردند.

وی در همین راستا گفت: ما ضمن پایبندی به حقوق بین‌الملل و تعهدات بین‌المللی خود در برابر این تحولات، اقدام متقابل و موثر انجام می‌دهیم.