سخنگوی وزارت خارجه در مورد خبرهای برخی رسانه‌ها مبنی بر وجود ارتباط بین پرونده حمید نوری و احمدرضا جلالی و همچنین درخواست وزارت خارجه سوئد از شهروندان این کشور مبنی بر این‌که به دلایلی امنیتی به ایران سفر نکنند، گفت: این دو موضوع هیچ ارتباطی به هم ندارند و اگر ارتباطی هم هست این طرف سوئدی است که می‌خواهد ارتباط را برقرار کند و این موضوع ما را به شک می‌اندازد.

به گزارش ایسنا، سعید خطیب‌زاده افزود: «جلالی به جرم جاسوسی مدت‌هاست در ایران دستگیر شده حکمش صادر شده درخواست بازنگری کرده که در حال بررسی است او خسارت عمده‌ای زده است و متاسفیم که طبق آنچه که مراکز اطلاعاتی و امنیتی می‌گویند برخی از کشورهای غربی به رژیم صهیونیستی در انجام اقدامات تروریستی‌اش کمک کرده‌اند.»

او ادامه داد: «این‌که درباره نوری طراحی می‌شود و گروهک شکست خورده منافقین دامی را پهن می‌کند شاهد می‌آورد و دادگاه را سیاسی می‌کند و دولت سوئد اجازه می‌دهد که این اتفاقات انجام شود شک ما را بر می‌انگیزه که چگونه این اتفاقات رخ می‌دهد.»

در دادگاه سوئد حقوق اولیه نوری رعایت نشده

خطیب‌زاده با تاکید بر این‌که در دادگاه سوئد حقوق اولیه آقای نوری رعایت نشده و دادگاه مورد اشاره دارای صلاحیت نیست، عنوان کرد: «متاسفانه دولت سوئد به این موضوع توجه نکرده است. دولت این کشور باید هرچه زودتر به مسیر درست بازگردد و فکر کند که با این گرو کشی‌ها موضوع و پرونده جلالی فراموش می‌شود موضوع جلالی و حکم آن جاسوسی است و در مسیر خود پیگیری می‌شود.»

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد اخبار منتشر شده در ارتباط با سفر انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تهران و جزئیات این سفر، گفت:‌ «مذاکرات مربوط به رفع تحریم‌ها علیه ایران و احیای برجام بین طرف‌های مذاکره‌کننده تا امروز بدون وقفه ادامه داشته است. مکثی در حضور در وین رخ داده ولی رد و بدل پیام‌ها از طریق هماهنگ‌کننده گفت‌وگوها در حال انجام است. سفر آقای مورا به تهران در هفته جاری بعد از تماس تلفنی اخیر آقای امیرعبداللهیان و آقای بورل انجام می‌شود. این به این معنا نیست که بعد از وقفه‌ای ایشان با پیام جدیدی می‌آید. پیام‌ها به صورت مستمر بین ایران و آمریکا از طریق اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده گفت‌وگوها در حال رد و بدل شدن است.»

او با بیان اینکه لازم بود با توجه به پیشنهاد بورل و استقبال امیرعبداللهیان دیداری حضوری انجام شود، افزود: «مورا در این سفر با علی باقری مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات وین دیدار خواهند کرد. دستور کار گفت‌وگوها در تهران مشخص و روشن است و امیدواریم بتوانیم بعد از انجام این گفت‌وگوها نتیجه را بهتر اعلام کنیم.»