علی بیدگلی

 حاشیه‌های پیش آمده در موضوع خرید سیسمونی از ترکیه برای نوه رئیس‌ مجلس همچنان بسیاری از اخبار روز را دربرمی‌گیرد؛ عده‌ای از سیاسیون و مردم کوچه و بازار از مذمت این رفتار و تناقض‌های گفتار و عمل برخی مقامات می‌گویند و در مقابل برخی نمایندگان مجلس از محمدباقر قالیباف دفاع می‌کنند و از اهداف گروه سیاسی رقیب برای تخریب او. روزنامه کیهان نیز در این میان تمام این اتفاقات را برای پرت کردن حواس مردم از خدمات دولت سیزدهم دانسته و نوشته: «می‌خواهند مردم متوجه امور مهم‌تر نشوند و خدمات دولتی که وارث نابسامانی آنهاست را ندانند. نباید مردم بدانند که هشت ماه دولت فعلی به اندازه هشت سال قبلش کار شده است. عمده قرض دولت اعتدالی تسویه شده و تورم پایین آمده و تولید قدرت و ثروت شده و تلفات کرونا از 700 نفر به 20 نفر رسیده و... و مردم از تنبلی و متلک بی‌عرضه‌ها نجات یافته‌اند.»

خبرگزاری اصولگرای فارس اما پا را فراتر گذاشته و جنبش‌های عدالتخواه که توسط جوانان و دانشجویان تشکیل شده را نیز ملامت و عنوان کرده در برخی از آنها انحراف به وجود آمده و با افشاگری‌های خود اسیر منفعت‌طلبی‌ها شده‌اند.

در این یادداشت که با عنوان «آبرو می‌برند تا شهرت بخرند» در «فارس پلاس» منتشر شده، آمده که «در ابتدای دهه ۸۰ پس از گفتمان‌سازی رهبر معظم انقلاب درباره عدالت، جوانان بسیاری با توجه به فطرت آرمانگرایانه خود به این گفتمان علاقه‌مند شدند، اما همزمان وجود یک مشکل در نظام تربیتی کشور پررنگ بود. جامعه‌شناسان انقلابی نسبت به خطر از بین رفتن مراجع فکری در جامعه هشدار می‌دادند. عملکرد برخی سیاسیون نیز در اعتبارزدایی از مراجع فکری مورد وثوق مردم و جوانان بی‌تاثیر نبود.»

سخنان تند تشکل‌های دانشجویی نسبت به سران قوه مجریه و مققنه نشان می‌دهد که معنای «عدالت» برای آنان با آنچه رسانه‌های اصولگرا در نظر دارند، مطابقت ندارد

همچنین در این یادداشت آمده: «رفته رفته کار به جایی رسید که هیچ فرد غیر معصومی نمی‌توانست از هجمه‌های بی‌اعتبارکننده در امان باشد. یک بار به واسطه خطای محتمل خود آن فرد و یک روز به واسطه خطای اطرافیان و بستگانش. گویی با اولین خطا، باید تمام حیثیت افراد ریخته شود و از اعتبار ساقط گردد!... شاید در ابتدا باورش سخت بود که یک دانشجوی بسیجی کارش به جایی برسد که همسو با ضد انقلاب دفاع از دستاوردهای نظام اسلامی را به «ماله کشی» تعبیر کند یا اعتراض رهبر انقلاب به لجن‌پراکنی‌های ضد انقلاب را صریحا به سخره بگیرد. اما به هر صورت محصول چنین فرآیند ناقصی، ظهور و بروز چنین خروجی‌هایی است که باید مسئولین امر به ویژه هدایتگران تشکل‌های دانشجویی در سال‌ای گذشته نسبت به آن پاسخگو باشند و برای اصلاح آن تدبیر کنند.»

سال‌ها از میانه سال 90 می‌گذرد، دولت اعتدالی حسن روحانی رفته و دیگر کسی دانشجو را به خاطر افشاگری‌هایش مورد تشویق قرار نمی‌دهد و چه بسا از سوی اصولگرایان به «منحرف شدن» نیز متهم می‌شوند

دانشجویان معترض

«جنبش عدالت خواه دانشجویی» یکی از چند اتحادیه دانشجویی در کشور است که اتفاقا به اصولگرایان نزدیک است، اما فعالان این جنبش در چند مورد نشان دادند که تلاش دارند صدای معترض دانشجو باشند و منتقد مسئولان. روز دانشجوی سال گذشته؛ ابراهیم رئیسی به دانشگاه صنعتی شریف رفت تا در جمع دانشجویانی که بیشتر آنان از طرفدارانش بودند سخنرانی کند، اما نماینده جنبش عدالت‌خواه دانشجویی زبان به انتقاد از عملکرد او گشود: «اتخاذ استراتژی مقاومت با حقوق‌های نجومی و غیرشفاف همخوان نیست که رفع این مشکل نیاز به یک دستور انقلابی به دور از تعارفات دارد تا یک بار برای همیشه بساط زیاده‌خواهی اقشاری خاص از کیسه بیت‌المال برچیده شود. ادامه این فاصله نجومی بین حقوق اقشار مختلف بدون‌شک چهره دولت را مخدوش خواهد کرد.»

در همان روزها، محمد باقر قالیباف نیز در دانشگاه شهید بهشتی با این انتقاد نماینده اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان مواجه شده بود: «مردم از شما به‌عنوان رئیس مجلسی که با شعار انقلابی‌گری پای کار آمده، انتظار ویژه‌ای برای از‌بین‌بردن ساختار‌‌های معیوب گذشته دارند؛ اما عملکرد شما، به تحقق این انتظار کمکی نکرده است...»

این سخنان تند از سوی تشکل‌های دانشجویی آن هم نسبت به دو مقام از قوه مجریه و مققنه که از اصولگرایان محسوب می‌شوند نشان می‌دهد که معنای «عدالت» برای آنان با آن چیزی که رسانه‌های اصولگرا در نظر دارند مطابقت ندارد و برای همین است که متهم به تندروی و انحراف می‌شوند هر چند در گذشته عملکرد «جنبش عدالتخواه دانشجویی» مورد حمایت اصولگرایان بود و از سوی آنان تشویق می‌شدند.

جنبش عدالت‌خواه و ویلای لواسان

بازپسگیری ویلای لواسان از مرحوم سرلشکر فیروزآبادی از اتفاقاتی بود که «جنبش عدالتخواه دانشجویی» عملی کرد و به سرانجام رسید، اما ادامه نیافت.

در سال 96، آنها در نامه‌ای به ستاد اجرایی فرمان امام (ره) پیگیر تخلیه ویلای لواسان که در اختیار سرلشکر فیروزآبادی بود، شدند. این ستاد نیز در نامه‌ای اعلام کرد: «موضوع تخلیه ویلای مذکور از گذشته پیگیری می‌شده است تا آنجا که رهبری سال ۹۲ حکم به تخلیه آن داده‌اند». مرحوم فیروزآبادی در واکنش اعلام کرد: «سند تحویل محلی در لواسان که به دستور مقام معظم رهبری به این جانب تحویل شده است را منتشر می‌کنم. ضمنا این جانب از هیچ مرجعی، حکمی ولایی، قانونی یا قضایی برای تخلیه دریافت نکردم. این محل ۲۲ سال به عنوان دفتر فوق سری رئیس ستاد کل استفاده می‌شده است». سردار اما در خرداد سال ۹۷ در توییتی نوشت: «در تماس این جانب با دفتر نظامی رهبر معظم انقلاب، دستور تخلیه محل دریافت شد. بلافاصله به ستاد اجرایی آمادگی برای تحویل در اسرع وقت اعلام گردید.»

پیگیری‌ها و به نتیجه رسیدن ماجرا توسط «جنبش عدالتخواه دانشجویی» چنان بود که حتی مقامات جناح راستی نیز به دفاع از آن پرداختند. علی رضا زاکانی، شهردار فعلی تهران که به جبهه پایداری نزدیک است در آن روزها در توئیتی نوشته بود: «از جنبش عدالت‌خواه در مطالبه بحق بازگرداندن ویلای لواسان به بیت‌المال متشکرم...» او در توئیتی دیگر نوشته بود: «متأسفانه حقیقت تلخی است که برخی از مسئولان دچار دنیازدگی شده‌‌اند و امروز پیروان مکتب امام باید پاسخ‌گوی زیاده‌خواهی آنها و مفسده‌ای که ایجاد کرده‌اند، باشند.»

عزت‌الله ضرغامی، وزیر این روزهای دولت ابراهیم رئیسی نیز توئیت کرد: «انسان‌های فراوانی هستند که از مرکزیت رهبری و ولایت دورند ولی با همه وجود و اعتقاد در مسیر او حرکت و فداکاری می‌کنند و ای بسا نزدیک‌ترین افرادی که با دلبستگی به ثروت و مقام، عملا بر ولی امر خود می‌شورند. این افراد اگر خدمتی هم به نظام می‌کنند اول سهم خود را کنار می‌گذارند».

سال‌ها از میانه سال 90 می‌گذرد، دولت اعتدالی حسن روحانی رفته و دیگر کسی دانشجو را به خاطر افشاگری‌هایش مورد تشویق قرار نمی‌دهد و چه بسا از سوی اصولگرایان به «منحرف شدن» نیز متهم می‌شوند. حتی با باز شدن دوباره دانشگاه‌ها بعد از دو سال از شیوع کرونا، مشخص شده که فشارها به دانشجو بیشتر شده، است؛ تا جایی که روز گذشته در دانشگاه علم و صنعت به دلیل دخالت حراست در زیست دانشجویان و امنیتی کردن فضای دانشگاه تجمع اعتراض برگزار شده است. به نظر می‌رسد باید تا روز دانشجو منتظر ماند و دید که آیا سران قوا باز هم به دانشگاه خواهند رفت؟ همان جایی که حتی دانشجویان اصولگرا نیز با اعتراض با آنها سخن می‌گویند.