اعظم ویسمه

ساعت یک و بیست دقیقه بامداد یکشنبه نیروهای سپاه پاسداران همزمان با ساعتی که نیروهای آمریکایی دو سال قبل، سردار قاسم سلیمانی را به شهادت رسانده بودند، با شلیک ۱۲ فروند موشک بالستیک دوربرد به سمت اربیل عراق تلاش کردند به اقدام اخیر رژیم صهیونیستی در شهادت دو نیروی سپاه در سوریه «پاسخ کوبنده» ای بدهند.

مقامات عراق و آمریکا در ابتدا روایت‌های متفاوتی از حملات موشکی سپاه به اربیل و خسارت‌های وارده ارائه کردند. یک مقام ایالات متحده به آسوشیتدپرس گفت که هیچ آسیبی به هیچ‌یک از تاسیسات دولتی این کشور در اربیل وارد نشده است و هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که هدف ساختمان کنسولگری بوده است

آنگونه که در اطلاعیه سپاه پاسداران ذکر شده «در پی جنایات اخیر رژیم جعلی صهیونیستی و اعلان قبلی مبنی بر بی‌پاسخ نگذاردن جنایت‌ها و شرارت‌های این رژیم منحوس؛ مرکز راهبردی توطئه و شرارت صهیونیست‌ها مورد هدف موشک‌های قدرتمند و نقطه‌زن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار گرفت.» اشاره سپاه پاسداران به حمله دوشنبه گذشته جنگنده‌های اسرائیل به حومه شهر دمشق در سوریه است که طی آن دو عضو سپاه به نام‌های مرتضی سعید‌نژاد و احسان کربلایی‌پور به شهادت رسید‌ند. ازآن‌سو‌ دولت‌های آمریکا و عراق با رد اصابت موشک‌ها به مراکز صهیونیست‌‌ها در اربیل عراق، اعلام کردند: «ساختمان جدید و در حال ساخت کنسولگری آمریکا در اربیل، هدف حمله موشکی بوده است و ربطی به اسرائیل نداشته است.» سکوت اسراییل اما در این خصوص معنادار شده است. رژیم صهیونیستی تا لحظه نگارش این گزارش موضعی درخصوص محل اصابت موشک‌ها نداشته است.

روایت‌های متفاوت از محل اصابت

روز گذشته یکی از مقامات ارشد وزارت خارجه آمریکا در گفت‌وگو با شبکه الجزیره ضمن محکوم کردن حمله به کنسولگری آمریکا در اربیل گفت: «مقامات عراقی و کُرد در حال بررسی این حادثه هستند.»

مقامات عراق و آمریکا در ابتدا روایت‌های متفاوتی از این حمله و خسارت‌های وارده ارائه کردند. یک مقام ایالات متحده به آسوشیتدپرس گفت که هیچ آسیبی به هیچ یک از تاسیسات دولتی این کشور در اربیل وارد نشده است و هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که هدف ساختمان کنسولگری بوده است که تازه‌ساز و در حال حاضر خالی از سکنه است. اما یک مقام عراقی در بغداد ابتدا اعلام کرد که چندین موشک به کنسولگری آمریکا اصابت کرده و هدف این حمله بوده است. اما ساعاتی بعد لاوک غفاری، رئیس دفتر رسانه‌های خارجی کردستان عراق گفت که هیچ‌یک از موشک‌ها به تاسیسات آمریکا اصابت نکرده اما مناطق اطراف محوطه مورد اصابت موشک‌ها قرار گرفته است.

خبرگزاری ایرنا در گزارشی از آغاز به کار کمیته پیگیری خبر داد و به نقل از ستاد اطلاع‌رسانی امنیتی، وعده ارائه جزئیات بیشتر از این حمله را داد.

 اما سایت خبری صابرین نیوز، وابسته به گروه‌های مقاومت عراق گزارش داد مرکز موساد در اربیل در معرض حمله موشکی قرار گرفته و گزارش‌‌ها حاکی است که دو پایگاه سازمان اطلاعات و عملیات ویژه (موساد) سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی در اربیل هدف موشک قرار گرفته‌ است.

رسانه‌های عراقی به نقل از منابع امنیتی  افزودند که این پایگاه‌ها مرکز پیشرفته آموزشی بوده و هدف حمله موشک‌های بالستیک قرار گرفته است.

مقام‌های آمریکایی به سرعت ایران را عامل این حملات اعلام کردند و روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» گزارش کرد که مقام‌های آمریکایی مدعی شده‌اند حمله موشکی بامداد یکشنبه که در مجاورت کنسولگری جدید در حال ساخت آمریکا در شمال عراق فرود آمد، از ایران نشأت گرفته است.

روزنامه وال استریت ژورنال همچنین گزارش کرد که مقام‌های آمریکایی گفته‌اند حملات موشکی بامداد، انتقام حملات هوایی روز دوشنبه هفته گذشته رژیم صهیونیستی در سوریه بوده است.

مقتدی صدر در گفت‌وگو با رهبران کردستان عراق بر سر تشکیل یک کمیته حقیقت‌یاب درباره حضور مراکز اسرائیلی در منطقه توافق کردند

طبق این گزارش، وزارت خارجه آمریکا با صدور بیانیه‌ای گفته است: «دولت عراق و دولت اقلیم کردستان در حال بررسی این حادثه هستند. ما این حمله ظالمانه و نمایش خشونت را محکوم می‌کنیم.»خبرنگار الجزیره نیز گزارش داد این حمله موشکی، ساختمان جدید کنسولگری آمریکا در اربیل واقع در جاده «صلاح‌الدین» را هدف قرار داده اما یک مقام دولتی آمریکا اعلام کرد هیچ شواهدی وجود ندارد که نشان دهد کنسولگری آمریکا در اربیل هدف حمله موشکی بوده است.

واکنش‌‌های تند به حملات موشکی ایران

همزمان با حملات موشکی به اربیل، صابرین نیوز از پرواز شدید هواپیماهای آمریکایی در آسمان این منطقه خبر داد و اعلام کرد گیرنده‌های سامانه ناوبری نظارتی ADS-B در حریم هوایی اربیل که در زمینه ترافیک هوایی تخصص دارد متوقف شد.خبرنگاران رسانه‌های آمریکایی نیز به نقل از وزارت امور خارجه آمریکا شنبه شب به وقت محلی ضمن محکوک کردن حمله به پایگاه نظامی این کشور در اربیل عراق گزارش دادند: «هیچ خسارت یا تلفاتی در هیچ یک از تاسیسات دولتی ایالات متحده آمریکا بوجود نیامده است. این حادثه توسط دولت عراق و دولت اقلیم کردستان در حال بررسی است و شما را برای اظهارنظر به آن‌ها ارجاع می‌دهیم.»

وزارت امور خارجه عراق نیز حمله موشکی به اربیل را محکوم کرد و آن را «نقض آشکار حاکمیت عراق» خواند. مسرور بارزانی، نخست وزیر کردستان عراق هم در بیانیه‌ا‌ی گفت ما این«حمله تروریستی» را که چندین نقطه در اربیل را هدف قرار داده محکوم می‌کنیم. مصطفی کاظمی، نخست وزیر عراق حملات موشکی به اربیل را «حمله به امنیت مردم عراق» دانست و در توییتی نوشت: «نیروهای امنیتی در حال تحقیق درباره این حملات هستند. ما محکم جلو هر تهدیدی علیه مردم عراق می‌ایستیم.» برهم صالح، رئیس‌جمهور عراق هم با اشاره به تلاش‌ها برای تشکیل دولت در عراق، زمان انجام این حملات را «مشکوک» دانستازسوی دیگر، مقتدی صدر، روحانی پرنفوذ شیعه و رهبر جنبش صدر در عراق بعد از بیانیه سپاه پاسداران خواستار شکایت دولت عراق به سازمان ملل و همین طور اعتراض به سفیر جمهوری اسلامی در بغداد شد. او هر گونه دخالت خارجی و حمله موشکی به عراق را محکوم کرد. به گزارش خبرگزاری دولتی عراق  مقتدی صدر در گفت‌وگو با رهبران کردستان عراق بر سر تشکیل یک کمیته حقیقت‌یاب درباره ادعای حضور مراکز اسرائیلی در منطقه توافق کردند.شورای وزیران اقلیم کردستان نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که حمله موشکی به بهانه هدف قراردادن یک مرکز اسرائیلی در نزدیکی کنسولگری آمریکا، مناطق مسکونی را هدف گرفته است. در این بیانیه از مجامع جهانی خواسته شده در برابر این حمله سکوت نکنند.

برخی رسانه‌های مقاومت عراقی نیز توئیت معنی‌دار آیت‌الله «سید کاظم حائری» از مراجع عظام عراقی را منتشر کرده‌اند که تنها به این آیه شریفه اکتفا کرده است:«ان الله عزیز ذوانتقام».

ترکیه نیز از اولین کشورهایی بود که به این حملات واکنش نشان داد. به گزارش ایلنا به نقل از آناتولی، وزارت امور خارجه ترکیه با انتشار بیانیه‌ای، حملات موشکی به شهر اربیل عراق را محکوم کرد .در بیانیه وزارت امور خارجه ترکیه آمده است: «حملات موشکی بامداد امروز به شهر اربیل عراق را محکوم می‌کنیم. چنین اقداماتی که منجر به برهم زدن صلح و ثبات در عراق می‌شود به هیچ عنوان قابل پذیرش نیست.»

همزمان با اقدام سپاه پاسداران گمانه‌زنی‌ها در مورد تأثیر این حملات موشکی بر سرنوشت برجام نیز قوت گرفت. هنوز تاثیر این اتفاق بر مذاکرات هسته‌ای و واکنش احتمالی آمریکا مشخص نیست؛ اما قطعا بر پیچیده شدن مذاکرات احیای برجام تاثیرگذار خواهد بود. مذاکراتی که در دقیقه 90 با دخالت روسیه و سایه جنگ اوکراین بر آن به حالت تعلیق درآمده است. باید منتظر واکنش‌های احتمالی ماند.