سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که روند مذاکرات وین در چه مرحله‌ای قرار دارد و همچنین تصمیمات کارگروه اقدامات اجرایی گفت: اختلافات مهمی در وین باقیمانده و مهمترین اختلاف سرعت نامناسب طرف‌های مقابل به ویژه آمریکاست. در موضوعات فنی پیشرفت‌های قابل توجهی حاصل شده ولی در بحث رفع تحریم‌ها گفت‌وگوها منوط به تصمیمات سیاسی شده که در طرف مقابل معطل مانده است.

به گزارش ایلنا، سعید خطیب‌زاده در نشست خبری خود در پاسخ به این سوال که با توجه به روند کند مذاکرات وین آیا هنوز تصمیمی برای مذاکره مستقیم ایران و آمریکا اتخاذ نشده است، گفت: سیاست جمهوری اسلامی ایران تا همین امروز این است که ایالات متحده باید بصورت عملی نشان دهد که از اقدامات گذشته، بازگشته است و مادامی که این اتفاق نیفتد این کشور جایی در میز برجام ندارد و این اعتماد را آمریکا باید با اصلاح رفتارش کسب کند. ما تا امروز موارد مدنظرمان را را از طریق آقای انریکه مورا بصورت مکتوب به تیم آمریکایی اعلام می‌کنیم و تا امروز از همین طریق پیشرفت هایی را کسب کرده‌ایم.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص آخرین تحولات مذاکرات وین گفت:رؤسای هیات‌ها برای تنفسی به پایتخت‌های خود بازگشته بودند. گفت‌وگوهای فشرده‌ای در وین داشتند و در ۴ حوزه اصلی مذاکره داشتند و البته در این تنفس جلسات کارشناسی همچنان ادامه داشت. بسیاری از جداول آماده شده‌اند و ستون‌های این جداول نیز  آماده هستند و بخشی از پرانتزها هم پاک‌سازی شده و توافق در خصوص ایده‌ها هم انجام شده است و در حال تبدیل به جملات هستند. البته همچنان برخی موضوعات کلیدی باقی مانده است و طرف آمریکایی باید تصمیمات اساسی بگیرد، اگر این اتفاقات در بازگشت از پایتخت‌ها رخ دهد، روند خوبی را در مذاکرات خواهیم داشت.

 پلن B برای هیچ کشوری جذاب نیست

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به این سوال که واکنش ایران به اظهارات وزیر امور خارجه آمریکا که محدودیت زمانی را برای مذاکرات وین اعلام کرده است، چیست، گفت: من به وزیر امور خارجه آمریکا پیشنهاد می‌کنم همه توان و تلاش خود را به کار بگیرند که همین پلن A به سرانجام برسد چرا که پلن B برای هیچ کشوری جذاب نیست و البته همه کشورها برای خود پلن جایگزین دارند. رئیس‌جمهور فعلی آمریکا می‌داند اگر امروز برجام زنده است به خاطر ایران و نه آمریکاست که از برجام خارج شد و همه تلاشش را برای نابودی این توافق به کار گرفت. سخنگوی دستگاه دیپلماسی در رابطه با موضوع انتقال فریبا عادلخواه زندانی دو تابعیتی ایرانی-فرانسوی به زندان با استفاده از پابند و اظهارات وزیر امور خارجه در این خصوص گفت:  مقامات فرانسوی باید توجه کنند که با اظهاراتشان در امور قضایی ایران دخالت نکنند چراکه حاکمیت قانون حاکمیتی نیست که با اظهارات برخی‌ها تغییر کند. خانم عادلخواه براساس گزارش قوه قضائیه چندین مورد نقض قوانین تردد داشته‌اند و گزارش دستگاه قضا در این رابطه کامل است. ما همچنان منتظر تصمیم لندن در این رابطه هستیم که تصمیمات دوجانبه در خصوص استرداد زندانیان را عملی کنیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درخصوص دستاوردهای سفر وزیر امور خارجه به چین و عملیاتی شدن تفاهم نامه ٢۵ ساله میان دو کشور گفت: منطق این تفاهم نامه ایجاد یک نقشه راه میان همکاری‌های بلندمدت جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین و ارتقا روابط به مشارکت جامع راهبردی میان دو کشور است.در5 ماه گذشته در دولت وزارتخانه‌های مختلف مسئول این شدند که روی قراردادهای مختلف کار کنند و از این زمان این تفاهم‌نامه باید وارد فاز اجرایی و قراردادی می‌شد که با تمرکز ویژه‌ای که دولت گذاشت این اتفاق افتاد و دو طرف بعد از چندین ساعت گفت‌وگوی تفصیلی در چین تفاهم کردند مشترکا آغاز اجرایی شدن این تفاهم را اعلام کنند. معاون بانک مرکزی، معاون وزارت نفت و معاون اقتصادی وزارت خارجه نیز در این سفر حضور داشتند که در مورد ابعاد مختلفی که آغاز شده، گفت‌وگو کنند.