الهه ابراهیمی

عملکرد دولت، صدای اعتراضات نمایندگان مجلس را بلند کرده است.‌ مجلسی که از همان روزهای نخست شروع به کار دولت سیزدهم تلاش می‌کرد از آن حمایت جدی به عمل آورد؛ اما، این روزها توپخانه اعتراضات خود را عمدتا به دلیل مشکلات اقتصادی و معیشتی به سوی دولت فعال کرده است. شعارهای اقتصادی و وعده‌های انتخاباتی رئیسی با گذشت بیش از سه ماه علمیاتی نشده و وزاری انتخابی او توانایی مهار بحران‌های وزارتخانه‌های تحت امر خود را ندارند. کافیست تنها به رنگ تابلوی تالار بورس، قیمت ارز، نرخ تورم اعلامی از سوی مرکز آمار و مهمتر از همه بهای کالاها و اقلام ضروری نگاه شود، تا ناتوانی دولت در مهار گرانی‌ها رخ عیان کند؛ موضوعی که مورد انتقاد جدی نمایندگان مجلس واقع شده است. فارغ از ضعف دولت در بخش اقتصادی، انتصابات فامیلی و روند مهره‌چینی در دولت نیز مورد اعتراض مجلس واقع شده است. ابعاد فاجعه آن قدر جدی است که فداحسین مالکی از نمایندگان اصولگرای مجلس ضمن نقد تند به عملکرد کلان دولت به خصوص درزمینه مهارگرانی، از انتصابات فامیلی گلایه می‌کند و خواستار بازرسی از دفتر ریاست جمهوری می‌شود. محمود احمدی بیغش، دیگر نماینده مجلس نیز دولت را محکوم به بی‌برنامه‌گی می‌کند و سفرهای استانی دولت را عمدتا تسکین محور نه درمان محور می‌داند. زمانی همین مجلس انقلابی برای کاندیدا شدن رئیسی پیشگام شد و ۲۲۰ نماینده مجلس از او برای شرکت در انتخابات دعوت کردند و حضور او در این عرصه را «مجاهدتی عظیم» عنوان کردند. اما آیا رئیسی در همین مدت زمان محدود توانسته است، انتظارات حامیان خود را برآورده سازد؟

اعتراضات نمایندگان مجلس قطعا در روزهای آتی به دلیل عملکرد دولت بیشتر خواهد شد به خصوص که دولت در حال نوشتن نخستین لایحه بودجه خود است و بسیاری از مجلس نشینان گفته‌اند که به دولت چک سفیدامضا نداده‌اند. شاید برای کاهش این اعتراضات بود که رئیسی تصمیم گرفت با تمام وزاری خود مجلس برود.

تأکید بر همدلی و یکدستی  میان دولت و مجلس

چنین بود که روز گذشته مجلس میزبان دولت شد و بهانه این دیدار روز مجلس بود تا اولین دیدار نمایندگان مجلس با کابینه دولت سیزدهم بعد از کسب رای اعتماد کامل به وزرا در کمتر از یک هفته، برگزار شود. در این دیدار روسای دو قوه مجریه و مقننه به تشریح برخی مشکلات موجود در کشور پرداختند و سعی کردند در کلامشان همدلی و یکدستی میان دولت و مجلس را نشان دهند. محمدباقر قالیباف رئیس‌مجلس با بیان اینکه مجلس حامی دولت است به توانمندی‌های دولت برای رفع تحریم‌های ظالمانه اشاره کرد هرچند با استناد به برخی از اخبار منتشر شده الیاس نادران در این دیدار از عملکرد دولت انتقادات جدی داشته و این انتقادات را با لحن و بیان تندی بیان کرده است. اهمیت این دیدار و نحوه رفتار نمایندگان مجلس با دولت به اندازه‌ای اهمیت داشت که روز گذشته نمایندگان در جلسه غیررسمی به بحث و گفتگو درباره نحوه و تمهیدات لازم برای برگزاری اولین جلسه مشترک دولت و مجلس پرداختند در این نشست مشترک در بخش غیرعلنی محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور، سید مسعود میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه و جواد اوجی وزیر نفت به نمایندگی از دولت و فریدون حسنوند رئیس کمیسیون انرژی، محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی، سید شمس الدین حسینی، رئیس کمیسیون ویژه جهش تولید و الیاس نادران رئیس کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۰ به نمایندگی از بهارستان به سخنرانی و طرح دیدگاه و نظرات پرداختند. از محتوای این اظهارات چیزی منتشر نشده است اما برخی اظهارات موید این است عملکرد دولت در این مدت مورد انتقاد مجلس واقع شده است. تایید این موضوع نیز اظهارات محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور پس از اتمام جلسه است. او گفت:‌ با برگزاری این جلسات اختلافات رفع می‌شود و هماهنگی‌ها افزایش می‌یابد. همدلی‌های ایجاد شده در این نشست‌ها در رفع مشکلات کشور موثر است زیرا مجلس و دولت هم فکر و هم جهت می‌شوند.

 نباید گرفتار حاشیه‌ها شویم

رئیس‌جمهور در جلسه مشترک با نمایندگان، ریل‌گذاری و قانون‌گذاری را مهمترین وظیفه مجلس دانست.

سیدابراهیم گفت: ما در دولت خود وظیفه خود می‌دانیم که در پیشگاه خدا، مجلس و مردم پاسخگو باشیم؛ وظیفه مهم مجلس ریل‌گذاری و قانونگذاری برای حرکت جامعه است و این یک مسئولت مهمی است که نمایندگان محترم برعهده دارند.

رئیس‌جمهور در ادامه اظهار داشت: مجلس امروز جلوه اراده مردم و آنچه که مردم تشخیص دادند، است، نکته مهم این است که ما جلوه اراده و رأی مردم را در شکل قانون‌گذاری در مجلس داریم. البته قانونگذاری بخشی از کار است و بخش دیگر این است که همگان باید خودشان را موظف به اجرای قانون بدانند. قانونی که تصویب می‌شود باید همه مسئولان بدون استثنا خود را موظف بدانند تا آن را اجرا کنند.

وی تاکید کرد: راهی نداریم جز اینکه بر اجرای قانون توافق کنیم، چرا که هر میزان قانون اجرا شود عدالت اجرا شده است و به همان میزان که قانون نقض شود ، عدالت نقض شده است. بنابراین معیاری جز اجرای قانون برای عدالت نداریم.

رئیس قوه مجریه با بیان اینکه همه سلیقه‌های سیاسی باید قانون‌مدارانه حرکت کنند، گفت:‌ در قوانین، به روز بودن و کارآمد بودن آنها مهم است، اما مهم‌تر از آن تنقیح قوانین است که مقام معظم رهبری نیز در سیاست‌های ابلاغی نظام قانون‌گذاری بر آن تأکید کرده‌اند، این موضوع وظیفه همه است اما محوریت کار به عهده مجلس است.

وی ادامه داد: ممکن است اختلاف دیدگاه‌ها وجود داشته باشد اما این‌ها حاشیه است و متن همان انسجام و هماهنگی قوا و دست‌اندرکاران امور مردم است لذا نباید گرفتار حاشیه‌ها بشویم. هدف از انسجام قوا و نهادها و هماهنگی آنها، خدمت به مردم و گره‌گشایی از زندگی آنها و برداشتن گام‌های بزرگ در کشور است.

رئیس‌جمهور گفت: مسائل زیادی داریم؛ ضرورت‌های جدی وجود دارد که راه‌حل‌هایی دارد و در کمیسیون‌های مجلس و همچنین نخبگان فکر کرده‌اند که باید از نگاه‌هایشان حتما استفاده شود. من همواره در دولت اعلام کردم که حتما از نگاه نخبگانی استفاده شود. لذا مشورت با دوستان در مجلس که مسئولیت دارند و اندیشمندان را به عنوان سرمایه تلقی می‌کنیم. ما باید این سرمایه را در عمل شاکر باشیم.

وی افزود: نسبت به راه‌حل، مسائل و دغدغه‌هایی که نمایندگان دارند که در حوزه‌های انتخابیه یا در سطح ملی با آن درگیر هستند که گاهی به عنوان طرح جلوه می‌کنند اما اگر این طرح‌ها با موضع کارشناسان دولت از غنایی برخودار باشد در عمل دچار مشکل نمی‌شویم. اینکه رهبر انقلاب در نشستی که مجلسی‌ها خدمتشان بودند بر لایحه تاکید کردند یعنی لایحه دربردارنده یک کار کارشناسی است. البته این حق نمایندگان همواره محفوظ است که می‌توانند طراحان از دیدگاه‌های دولت استفاده کنند تا طرح‌ها از غنا برخوردار باشد.رئیس دولت سیزدهم گفت: در همین مکان وعده دادم که در اسرع وقت نشستی را برگزار می‌کنیم که درآن نکات مورد نظر مطرح و تبادل‌نظر شود، از رئیس و هیات رئیسه کمال تشکر را دارم و امیدوارم آنچه گفتیم و شنیدیم برای رفع مشکلات کشور کارساز باشد.

به هر حال  هنوز زود است که درباره تقابل میان دولت با مجلس،‌ سخن گفت اما شواهد گواه این است که ماه عسل دولت و مجلس به پایان رسیده است و وارد فاز تقابل شده‌اند هرچند دیدار روز گذشته می‌تواند کمی این تقابل را به تاخیر بیندازد.