همان‌طور که چندی قبل یکی از نمایندگان مجلس خبر داد گویا قرار است محور گفت‌وگوهای وین رفع تحریم‌ها باشد که دیروز سخنگوی وزارت خارجه هم به آن اشاره کرد و گفت که: « تمرکز ما این است که گفت‌وگوهای وین جدی باشد و طرف‌های مقابل به خوبی می‌دانند که تمرکز ما بر رفع تحریم‌های یک‌جانبه و فرا سرزمینی است که علیه ایران اعمال‌شده است.

در همین حال روز گذشته هم‌زمان با سفر گروسی، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران سخنگوی وزارت امور خارجه که با خبرنگاران سخن می‌گفت با ابراز امیدواری از روند مذاکرات میان ایران و آژانس گفت که تمامی خرابکاری‌ها و اعمال تروریستی که توسط رژیم صهیونیستی در خاک ایران صورت گرفته تأثیر قابل‌توجهی بر برخی ابعاد فنی گذاشته و بین ما و آژانس این موضوع در چارچوب خود پیگیری شده و می‌شود.سعید خطیب‌زاده با بیان این نکته که زمان سفر گروسی به ایران از قبل تعیین‌شده بود اظهار کرد که این سفر دستور کار مشخصی از سوی ایران و آژانس دارد و امیدواریم سفر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران سازنده باشدبه گزارش ایسنا خطیب زاده هم‌چنین درباره مذاکرات وین هم توضیح داد که امیدواریم طرف‌های مقابل به جای شبهه افکتی‌های رسانه‌ای بااراده جدی و نیت خوب و دستیابی به توافق عملی و جامع‌الاطراف به وین بیایند.وی درباره مواضع این روز‌های فرانسه نیز گفت: مواضع رسانه‌ای برخی کشور‌ها به نظر می‌رسد با نزدیک شدن به مذاکرات وین ادعا‌های رسانه‌ای دارند و بهتر است همه متمرکز شویم گفتگو‌های وین جدی باشد. تمرکز ما بر رفع تحریم‌های یک‌جانبه فرا سرزمینی و غیرقانونی است که بر ضد ایران اعمال‌شده است.

وی در پاسخ به سؤالی درباره مباحث مطرح‌شده در رسانه‌ها درباره توافق موقت بین ایران و ۱+۴ نیز اظهار داشت: درباره اظهارات مبهم و گمانه‌زنی رسانه‌های موضع نمی‌گیرم.

به گفته خطیب‌زاده ایران بااراده جدی برای رفع تحریم‌هایی که بر ضد مردم ایران اعمال‌شده با یک تیم کامل بر اساس همین هدف عازم وین خواهد شد و امیدواریم طرف‌های مقابل به جای شبهه افکتی‌های رسانه‌ای و عملیات روانی که شاید بتوانند ماهیگیری از آب‌های آلوده بگیرند بااراده جدی و نیت خوب و دستیابی به توافق عملی و جامع‌الاطراف به وین بیایند. اگر این اراده جدی را نداشته باشند و بخواهند با نیت‌های غیر سازنده همراه کنند، قطعاً پاسخ ایران متناسب خواهد داد.سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره اظهارات هماهنگ‌کننده شورای امنیت کاخ سفید مبنی بر این‌که به دیپلماسی با ایران متعهد هستیم و در صورت شکست برای دیگر گزینه‌ها نیز آماده‌ایم، بیان کرد: ما همه گزینه‌هایی که آن‌ها داشتند در افغانستان دیدیم و نتیجه‌اش را دیدند و فکر نمی‌کنم وقتی این جملات را می‌گویند به آنچه می‌گویند باور داشته باشند.وی درباره اخذ تضمین‌ها از آمریکا در مذاکرات وین که سؤال یکی از خبرنگاران بود خاطرنشان کرد: این‌که تضمین‌های عینی چیست اجازه دهید در اتاق گفتگو‌ها ادامه یابد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی هم‌چنین درباره اظهارات یکی از مقامات آمریکا مبنی بر این‌که ایران به نقطه غیرقابل‌بازگشت در برجام برمی‌گردد نیز گفت: ترامپ رفته، ولی انگار کارخانه جعلیات و اخبار جعلی آمریکا تعطیل نشده است. این اظهارات و اظهارات مشابه را دیده‌ام.