اعظم  ویسمه

امروز روز مواجهه مجلس با پدیده داماد محوری است. ابراهیم رئیسی راهی پارلمان می‌شود تا از گزینه پیشنهادیش برای وزارت آموزش و پرورش دفاع کند اما آنسو نمایندگانی هستند که در هفته‌های گذشته نسبت به انتصابات فامیلی و دامادمحوری در دولت سیزدهم انتقاد کرده‌اند. مسعود فیاضی گزینه پیشنهادی که امروز صلاحیت او برای وزارت آموزش وپرورش مورد بررسی قرار می‌گیرد برادر داماد زاکانی شهردار تهران است. اما صرفا فیاضی به دلیل رابطه فامیلی با شهردار تهران مورد انتقاد نیست. به اعتقاد بسیاری از کارشناسان و نمایندگان مجلس کارنامه کاری فیاضی برای تصدی وزارت آموزش و پرورش ضعیف است. تنها سابقه تدریس فیاضی که در رزومه او ذکر شده چهار سال  تدریس در دوره دبیرستان (متوسطه دوم) است که در فضای مجازی منتقدان نوشته بودند برای آنکه فردی مدیرمدرسه شود باید سابقه‌ای بیشتر از این داشته باشد چه برسد به تصدی وزارت آموزش و پرورش!

ابراهیم رئیسی در حالی راهی پارلمان است که در هفته گذشته نمایندگان در تذکرات شفاهی و کتبی نسبت به عملکرد رئیس دولت انتقادات صریحی را مطرح کردند؛ از جمله 35 نماینده مجلس در تذکری نسبت به فامیل‌گرایی در دولت انتقاد کرده و هشدار دادند. نمایندگان در نطق‌های پیش از دستور خود نیز در صحن علنی مجلس نسبت به بی‌برنامه‌گی‌های دولت انتقاد کرده و خواستار برنامه عملی دولت برای حل مشکلات کشور بویژه گرانی و تورم شدند.

با این حال روز گذشته معاون پارلمانی رئیس جمهور با بیان اینکه توقع این است که روز سه‌شنبه کابینه دولت کامل شود، گفتآموزش و پرورش با این همه معلم و کارمند و دانش‌آموز نمی‌شود با سرپرست اداره شود.

سید محمد حسینی، همچنین از تعامل مثبت دولت با مجلس سخن گفته تعاملی که رئیس‌جمهور با مجلس دارد اصلاً با گذشته قابل مقایسه نیست. تاکنون با حدود ۹۰ نفر از نمایندگان مجلس با حضور رئیس جمهور جلسه داشتیم و مجامع نمایندگان استان‌های مختلف در نشست با ایشان مسائل مختلف حوزه انتخابیه و مسائل ملی را مطرح می‌کنند و این جلسات به طور منظم ادامه خواهد داشت.

دست رد کمیسیون آموزش  به سینه فیاضی

گرچه توقع دولت همراهی مجلس در رای اعتماد به فیاضی است اما مطمنا امروز رای مثبت گرفتن برای فیاضی کار راحتی نخواهد بود. ضمن آنکه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هم اعلام کرده گزینه پیشنهادی آموزش و پرورش نتوانسته نظر کمیسیون را جلب کند و با او مخالفت شده است. به گفته فرهاد بشیری، عضو کمیسیون آموزش و پرورش وزیر پیشنهادی در جلسات متعدد کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس حضور یافت و برنامه‌های خود را تشریح کرد و همچنین به سوالات اعضای کمیسیون پاسخ داد .در این جلسه کمیسیون، پس از بررسی برنامه‌ها و صلاحیت وزیر پیشنهادی رای‌گیری انجام شد و اعضای کمیسیون با ۹ رای مخالف، ۶ رای موافق و ۲ رای ممتنع با وزیر پیشنهادی مخالفت کردند .این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در خصوص چرایی مخالفت اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات با صلاحیت وزیر پیشنهادی عنوان کرد: آنچه مسلم است این که ایشان حوزه آموزش و پرورش، چالش ها و مشکلات این حوزه را  به خوبی می‌شناسد ولی عمده دلایل مخالفت اعضای کمیسیون با ایشان نبود تجربه مدیریتی وی بود، در واقع اعضای کمیسیون این نگرانی را دارند که ایشان نتواند اهداف این مسئولیت را محقق سازد و حوزه پرجمعیت آموزش و پرورش را به خوبی مدیریت کند.کارنامه ضعیف گزینه پیشنهادی آموزش و پرورش معرفی او بدلیل رابطه فامیلی را در اذهان تقویت کرده است.همیشه پشت پرده سیاست بده بستان هایی در جریان است که به نظر می رسد تاکنون نقش مهمی در معرفی برخی افراد برای تصدی برخی پست ها داشته است به نحوی که اعتراضات جریان اصولگرایی را بدنبال داشته است. در همین رابطه روزنامه جمهوری اسلامی نوشته است فرد معرفی شده در رزومه خویش چیزی که حاکی از دانش یا تجربه‌ای در کار معلمی یا مدیریت آموزشی قابل قبولی در سطوح اولیه، میانی و عالی وزارت خانه باشد و صلاحیت اولیه ایشان برای معرفی به عنوان وزیر آموزش و پرورش را نشان دهد ارائه ننموده است. طبق آنچه در همین رزومه آمده است، ایشان واجد دانش حوزوی در اصول فقه است و برای پژوهش و تدریس در حوزه‌های علوم دینی مناسب به نظر می‌رسد.

به‌رغم انتقادات در فضای سیاسی و فضای مجازی، دولت بر سر گزینه پیشنهادی خود برای وزارت آموزش و پرورش باقی مانده و قرار است ابراهیم رئیسی از او دفاع کند؛ اما امروز روز مهمی برای مجلسیان است. روز آزمون بزرگ برای نمایندگانی که اعلام کرده‌اند مخالف انتصابات فامیلی و داماد محوری در دولت هستند

مسعود فیاضی، وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش اما در واکنش به نسبت فامیلی خود با شهردار تهران گفته است: تعدد گزینه‌ها و صرف وقت طولانی برای بررسی شرایط هر یک از آن‌ها از سوی رئیس جمهور محترم، نشان از آن دارد که ملاک و سنجه‌هایی غیر از روابط خویشاوندی درمعرفی بنده به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش مدنظر بوده است.فیاضی اما  در دوره حضور علیرضا زاکانی در مرکز پژوهش‌های مجلس نیز به عنوان معاون او معرفی شده بود که این سمت نیز توجه‌ها را به حضورش در مناصبی با استفاده از رانت و رابطه فامیلی تقویت کرده است. از سوی دیگر معرفی او زمانی اتفاق افتاد که انتقادات بسیاری بر سر انتصاب داماد زاکانی به عنوان مشاور شهردار تهران، مطرح شد و سرانجام زاکانی با فشارافکار عمومی ناچار به لغو حکم داماد خود شد.آنگونه که سایت رویداد 24 گزارش داده سه تشکل اصلی فرهنگیان شامل انجمن اسلامی معلمان ایران، سازمان معلمان ایران و مجمع فرهنگیان ایران اسلامی در نامه‌ای سرگشاده به ابراهیم رئیسی اعتراض خود را به معرفی مسعود فیاضی به عنوان وزیر آموزش و پرورش اعلام کردند و گفتند نشانه‌های نگران‌کننده‌ای از عدم شناخت این دستگاه مهم و اولویت نداشتن آن نزد رئیس دولت و حلقه مشاوران ایشان دارد.

نامه حمایتی چهاروزیرسابق آموزش و پرورش

درچنین فضایی آخرین اقدام حامیان مسعود فیاضی جالب بود؛ چهار وزیر سابق آموزش و پرورش در روزهای گذشته از نمایندگان مجلس خواسته بودند که به مسعود فیاضی فرصت بدهند تا کار خود را انجام دهد. یکی از وزرایی که از فیاضی حمایت کرده بود، علیرضا علی احمدی بود.نکته جالب اینکه فرزند علی‌احمدی روز یکشنبه با حکم علیرضا زاکانی به عنوان شهردار منطقه ۱۳ انتخاب شد!علی رغم این اخبار و انتقاداتی که در فضای مجازی و بین افکارعمومی مطرح است برخی از نمایندگان از جمله صمدالله محمدی نماینده بافت گفته: فضای فعلی مجلس نسبت به روزهای گذشته درباره وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش مطلوب‌تر شده است و برداشتم این است که رأی اعتماد می‌گیرد و یا مهراد ویس کرمی که دفاع تمام قد رئیسی از فیاضی را موثر دانسته و گفته دو گروه با وزیر پیشنهادی مشکل دارند، از یک سو برخی به دنبال افراد خاص برای مدیریت این وزارتخانه هستند، این افراد زمانی که هر بشکه نفت ۱۴۰ میلیون دلار بود، کار جدی برای این وزارتخانه انجام ندادند و امروز به دنبال مدیریت مجدد بر وزارت آموزش و پرورش هستند؛ احمدی نژاد کل مدیران آموزش و پرورش را به حج عمره فرستاد که هزینه سنگینی داشت، همان زمان باید پایه رتبه بندی گذاشته می‌شد اما نشد؛ جریان سیاسی رقیب نیز مقابل جریان انقلابی است که با روی کار آمدن مدیران انقلابی و توانمند در دولت مخالف است.درچنین شرایطی به نظر می رسد به‌رغم انتقادات در فضای سیاسی و فضای مجازی دولت بر سر گزینه پیشنهادی خود برای وزارت آموزش و پرورش باقی مانده و قرار است ابراهیم رئیسی از او دفاع کند اما امروز روز مهمی برای مجلسیان است. روز آزمون بزرگ برای نمایندگانی که اعلام کرده‌اند مخالف انتصابات فامیلی و داماد محوری در دولت هستند. باید دید آیا منتقدان فیاضی موفق خواهند شد سایر نمایندگان را با خود در رای منفی همراه کنند و یا مجلس همچون گذشته با رای بالا به کابینه تصمیم می‌گیرد با رای به وزیر پیشنهادی باز دولت رئیسی را همراهی کند.