سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به اظهارات اخیر رئیس‌جمهور آذربایجان مبنی بر همکاری ایران و ارمنستان در زمینه قاچاق مواد مخدر گفت: توصیه من به برادران آذربایجانی است که اجازه بدهند مباحث در روند دیپلماتیک که پیام‌های مثبت می‌فرستند و نه در رسانه پیگیری شود و عنان کلام را داشته باشند. ایران پیشگام مبارزه با قاچاق مواد مخدر است و امیدواریم مسئولان آذربایجان اجازه ندهند طرف ثالث برای آن‌ها دام پهن کنند.

به گزارش ایلنا، سعید خطیب‌زاده در نشست خبری صبح دیروز خود در پاسخ به پرسشی در خصوص اظهارات جوزپ بورل در خصوص زمان کم تهران برای بازگشت به مذاکرات وین گفت: گفت‌وگوهای پنجشنبه هفته گذشته سازنده بود و نکاتی که لازم بود ایران به هماهنگ‌کننده مذاکرات بگوید، گفته شد. قطعا موضوعات، چالش‌ها و موانع باید در این مذاکرات مورد رایزنی قرار بگیرد. مطمئنم آقای باقری در اولین فرصت نکات مورد نظر خودشان را مطرح خواهند کرد.

ایران پیش شرطی برای بازگشت به مذاکرات مطرح نکرده است

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص روند بازگشت به مذاکرات وین گفت: موضوع برجام در وزارت خارجه پیگیری خواهد شد. آقای باقری در ادامه مذاکرات هفته گذشته، به بروکسل سفر خواهند کرد. آنچه موضع ایران است توسط رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه گفته شده و تهران مذاکرات وین را ادامه خواهد داد. آنچه در بروکسل بحث می‌شود، نقاطی است که باعث شده ۶ دور مذاکرات وین به سرانجام نرسد. ایران پیش شرطی برای بازگشت به مذاکرات مطرح نکرده ولی ما خواستار بازگشت بی‌قید و شرط ایالات متحده به برجام و تضمین این است که دیگر اقدامی از سوی این کشور برای سخره گرفتن جامعه جهانی صورت نخواهد گرفت. تغییر دولت بایدن از دولت ترامپ با کلام مشخص نمی‌شود.

نقطه‌ای که گفت‌وگوها زمین گذاشته شد، نقطه اختلافی بود

خطیب‌زاده همچنین در پاسخ به این سوال که فاصله افتادن میان مذاکرات چه ضرری به روند مذاکرات وین زده است، گفت: نقطه‌ای که گفت‌وگوها زمین گذاشته شد، نقطه مورد هدف دو طرف نبوده و نقطه اختلافی بود. من نمی‌خواهم مباحث میز مذاکره اینجا مطرح شود. دولت جدید می‌خواهد با نوعی آسیب‌شناسی به گفت‌وگو برگردد. قطعا براساس تصمیم‌گیری جدید به طرف مقابل اعلام می‌شود و مهم این است که وقتی تلف نشود. ۶ دور مذاکرات وین نشان داد بدون آسیب‌شناسی ممکن است چند دور گفت‌وگو صورت بگیرد اما نتیجه‌ای به دست نیاید.

رد خبر «سفر هیأتی از عربستان به ایران»

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال ایلنا در خصوص صحت و سقم خبر بازدید مقامات عربستان سعودی از اماکن دیپلماتیک این کشور در ایران، همچنین خبر مربوط به درخواست عربستان برای میانجیگری ایران در موضوع یمن گفت: اجازه دهید مباحث میان ایران و عربستان در همان میز مذاکرات عبور کند و مسائلی که در رسانه‌ها مطرح می‌شود تنها گمانه‌زنی است. در خصوص سفر هیاتی از عربستان سعودی به ایران اما این خبر تایید نمی‌شود.

با همه طرف‌ها در افغانستان در ارتباط هستیم

خطیب‌زاده در خصوص موضع تهران در رابطه با تامین امنیت شیعیان افغانستان گفت: ما با همه طرف‌ها در افغانستان به شمول طالبان در ارتباط هستیم و مساله مهم مسئولیتی است که طالبان در تامین امنیت دارد. آنچه ما شنیدیم این است که آن‌ها تلاش می‌کنند این موضوع تکرار نشود. جامعه جهانی باید نسبت به این خشونت‌ها حساسیت داشته باشد. تلاش ما این است که افغانستان وارد چرخه خشونت نشود.

برگزاری نشست 6 کشور همسایه افغانستان در تهران

خطیب‌زاده در پاسخ به سوالی در خصوص نشست همسایگان افغانستان که قرار است در تهران برگزار شود، گفت: نشست وزرای امور خارجه ۶ کشور همسایه افغانستان به علاوه روسیه چهارشنبه هفته آینده به صورت حضوری در تهران برگزار خواهد شد. ایران همچنین در نشست مسکو درباره افغانستان در سطح نماینده ویژه شرکت می‌کند.