رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: بنده یقین دارم که اگر قانون توقف اجرای پروتکل الحاقی را به تمامی اجرا کنیم، طرف مقابل چاره‌ای جز بازگشت و اجرای وظایف خود ندارد و در صورت اجرای وظایف طرف مقابل، یقینا وضع ملت ما بهتر از وضع موجود خواهد شد، بنابراین این کار در جهت بهبود مشکلات اقتصادی مردم و جامعه است.

به گزارش فارس، حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنوری در این خصوص افزود: ما اجرای پروتکل الحاقی را متوقف می‌کنیم و هر زمانی که طرف مقابلمان به تعهدات خود برگشت و سر عقل آمد و نهایتا ما اقدامات آن را راستی‌آزمایی کردیم که به وظیفه خود عمل کرده است، ما هم راه بازگشت را ـ طبق آن چیزی که در قانون راهبردی پیش‌بینی شده ـ طی می‌کنیم.

وی ادامه داد: طبق قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و تأمین منافع ملت، اگر آمریکا به برجام بازگردد و تکالیف خود را انجام دهد و یا طرف‌های دیگر 4+1 به وظایف خود عمل کردند، دولت باید گزارش عملکرد آنها را به مجلس ارائه کند، کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی نیز بررسی و راستی‌آزمایی می‌کند، اگر چنانچه گزارش دولت درست بود و طرف‌های مقابل وظیفه خود را انجام داده بودند، مجلس تصمیم می‌گیرد که دولت مجدداً به تعهدات برجامی برگردد یا برنگردد.

وعده‌های رئیس جمهور پشتوانه قانونی ندارد

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنان خود با اشاره به اظهارات اخیر رئیس جمهور و وزیر امور خارجه کشور، اظهار داشت: بنابراین اگر آقای ظریف یا آقای رئیس‌جمهور وعده‌هایی می‌دهند که اگر طرف مقابل امروز برگردد ما فردا برمی‌گردیم، چنین وعده‌هایی پشتوانه قانونی ندارد و خلاف قانون است.

وی تأکید کرد: طرف مقابل باید برگردد، دولت به مجلس گزارش دهد، مجلس راستی‌آزمایی کند و اگر تشخیص داد،‌ اجرای مجدد تعهدات را به دولت می‌دهد.

ذوالنوری با بیان اینکه اگر برجام برای طرف مقابل ارزش دارد باید هزینه آن را پرداخت کند، گفت: بنده معتقدم اگر آمریکا در حال حاضر در مقابل لغو تحریم‌ها کوتاهی بیشتری کرد و اگر اروپایی‌ها برای ما کری‌خوانی می‌کنند و در کار ما فضولی دارند و جاهلانه پای خود را از گلیمشان درازتر کرده‌اند، به دلیل وادادگی و ذوق‌زدگی است که دولت از روی کار آمدن آقای بایدن نشان داد.

وی توضیح داد: زمانی که آقای رئیس‌جمهور و وزیر خارجه‌اش با حالت شعف، اشتیاق و وعده از جانب بایدن با مردم برخورد می‌کنند که تحریم‌ها فروریخت و آن کسی که تحریم‌ها را تشدید می‌کرد رفت، با این سبک صحبت کردن‌ها و از جانب بایدن حرف زدن، زمانی که طرف مقابل این اشتیاق را ببیند، قیمت را بالا می‌برد و شروع به ناز کردن و عشوه آمدن می‌کند و عقب می‌نشیند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: این رفتار و ذوق‌زدگی در تأمین حقوق برجامی مانع ایجاد کرد چون طرف مقابل وقتی اشتیاق بازگشت در ما ببیند هزینه را بالا می‌برد و در رفع تحریم‌ها و انجام وظایف برجامی خود امتناع می‌کند. هر سیاستمدار این را می‌فهمد و هر کسی که الفبای مسائل سیاسی را بداند قطعا این را می‌فهمد و متوجه می‌شود.