محبوبه ولی

 

سرهنگ خلبان اراده کرد مسافر هواپیمایی به مقصد مسکو و میهمان ویژه کرملین باشد تا به رقبای سیاسی‌اش بگوید ببینید چگونه هم در سفرهای استانی دل خلق‌الله را به دست می‌آورم و هم در سفرهای خارجی، آن هم به سرزمین تزارها، قدرت دیپلماسی خود را به نمایش می‌گذارم. او کلی از آن لبخندهای طنازانه آماده کرده بود برای این سفر، اما ریشخندهایی که این دو سه روزه نصیبش شده، نشان می‌دهد این روزها روی دور شانس نیست.

خرداد امسال رسانه‌ها خبری منتشر کردند با این تیتر که :«راز مصونیت ولادیمیر پوتین در برابر ویروس کرونا چیست؟» رازش این بود که رئیس کرملین با یک تونل سمپاشی از اطرافیانش جدا می‌شود.

رسانه‌های روسی تصاویری منتشر کردند که نشان می‌داد تمامی مقام‌های نظامی و سیاسی روسیه باید پیش از دیدار با پوتین، از درون یک تونل سمپاشی شده که از سه طرف ماده ضدعفونی کننده به آن اسپری می‌شود، عبور کنند. بدین ترتیب حتی اگر ویروس کرونا روی لباس فرد هم باشد، پوشش ضدعفونی‌کننده، جناب پوتین را در برابر آن مصون می‌کند.

قالیباف حتی به آن تونل هم راه پیدا نکرد. اصلا شاید باید گفت چه بهتر که رئیس‌جمهور روسیه او را به ملاقات نپذیرفت چون در غیر این صورت، به نظر نمی‌رسد تصویر رئیس یکی از قوای سه‌گانه کشورمان در حالی که از یک تونل سمپاشی شده عبور می‌کند تا به رئیس یکی از قوای کشور دیگری برسد، کمتر از الان به غرور ملی‌مان لطمه می‌زد!

در چاه جوانگرایی شعارزده

اما چه می‌شود کرد؛ جوانی است و بلندپروازی‌هایی که گاه نیز با سر سقوط می‌کنند. محمدباقر قالیباف، اندکی قبل از انتخابات مجلس شورای اسلامی، فراخوانی ویدئویی به جوانان ارزشی و انقلابی در سراسر کشور داد تا بدین طریق شعار «جوانگرایی» که یکی از وجوه ایده «نواصولگرایی»اش بود را تحقق بخشد؛ حالا اما ظاهرا به طناب همان جوان‌ها به چاه رفته است و البته به طمع دیده شدن.

او سه روز است آماج انتقادهایی است مبنی بر اینکه «عزت ایرانی» را لگدکوب کرده است؛ به ویژه آنکه شخص خود او چندان مهم نیست بلکه اهمیت در این است که او پیام رهبری را نیز با خود داشته است.

روزنامه جمهوری اسلامی با اشاره به امتناع پوتین از پذیرفتن قالیباف و همینطور استفاده از عنوان «خلیج عربی» به جای «خلیج فارس» در صفحه عربی وزارت خارجه روسیه آن هم همزمان با سفر قالیباف به مسکو، نوشت که «این تخلف باید قالیباف را به این نتیجه می‌رساند که سفر خود به مسکو را لغو کند تا کرامت خود و اعتبار جایگاه نظام جمهوری اسلامی را حفظ کند؛ اما متاسفانه آقای قالیباف چنین عزت نفسی از خود نشان نداد.»

روزنامه شرق هم نوشت: «به نظر می‌رسد تیم رسانه‌ای و مشاوران جوان قالیباف هول شدند و صرف یک درخواست را قطعی پنداشته و آن را رسانه‌ای کردند. شاید هم تصور می‌کردند پوتین قطعا به قالیباف وقت ملاقات می‌دهد! دم خروس آنجا بیرون می‌زند که یک فعال رسانه‌ای اصولگرا توییت می‌کند که: اصرارِ به «دیدار با پوتین» از اول هم‌ اشتباه بود!»

صدای خودی‌ها هم درآمد

واکنش چهره‌های سیاسی هم پُرشمار است. در برابر همه اینها مشاور جوان قالیباف، پاسخ جالبی داشته است. قالیباف اواخر خرداد مهدی محمدی، خبرنگار سابق روزنامه کیهان و دستیار سعید جلیلی در دولت احمدی‌نژاد را به عنوان مشاور راهبردی خود منصوب کرد. رسانه‌ها او را یکی از مخالفان قطعی برجام و محمدجواد ظریف می‌دانند.

مخالف دیپلماسی ظریف، در پاسخ به انتقادهایی که از تلاش دیپلماتیک ناکام رئیسش می‌شود، یک رشته توئیت در توئیتر فیلتر شده نوشته و در عین حال که رئیسش را «معتمد نظام» و «سرباز فداکار رهبر انقلاب» خوانده، سفر او را نیز تاریخی عنوان کرده و از نام رهبری هم خرج کرده و نوشته است که رهبری تاکید کرده‌اند که «تخریب‌گران می‌خواهند این نکته که رهبرانقلاب تاکید داشتند در این مقطع مهم، پیام تاریخی خود را فقط از طریق آقای قالیباف منتقل کنند، به حاشیه برانند!»

جالب‌تر آنکه او در حالی که از قالیباف به عنوان «امین و فرستاده خاص رهبر انقلاب» یاد کرده، خبر داده چنین سفرهایی به چین و اروپا نیز ادامه خواهد داشت!

او در آنجا لبخند می‌زند، دیدار می‌کند و سعی می‌کند شبیه یک دیپلمات باشد اما اینجا در ایران تمام بحث‌ها بر سر این است که چگونه چندین ماه دست و پا زدن او و تیمش برای دیدار با پوتین دود شد و به هوا رفت

آشی که او پخت آنقدر شور شد که صدای رجانیوز را هم درآورد. این سایت اصولگرا با اشاره به توئیت مشاور جوان رئیس مجلس نوشت: «این اغراق‌گویی با هشتگ #معتمدنظام به گونه‌ای است که گویا اگر محمدباقر قالیباف رئیس مجلس نبود رهبرانقلاب هیچ فردی را برای انتقال پیام به مسکو نداشته و شخص ایشان از محتوای پیام مهمتر بوده است!»

رجانیوز بعد هم انتقاد کرد از اینکه نزدیکان قالیباف به خود اجازه می‌دهند برای کسب وجهه سیاسی برای رئیس مجلس، اخبار مهم راهبردی و حاوی پیام‌های بین‌المللی را به بازی‌ سیاسی تقلیل دهند.

از اول هم دیدار با پوتین مطرح نبود!

همه اینها در زمانی اتفاق می‌افتد که قالیباف در مسکو مشغول رقم زدن اولین سفر خارجی خود به عنوان رئیس مجلس است؛ سفری که می‌توانست شروعی موفق برای ورود او به دنیای دیپلماسی باشد و البته کارنامه سیاسی او را پربار کند. او در آنجا لبخند می‌زند، دیدار می‌کند و سعی می‌کند شبیه یک دیپلمات باشد اما اینجا در ایران تمام بحث‌ها بر سر این است که چگونه چندین ماه دست و پا زدن او و تیمش برای دیدار با پوتین دود شد  و به هوا رفت.

مهمتر اینکه تمام این هیاهوی چندماهه تیم رسانه‌ای قالیباف برای دیدار او با پوتین، در حالی است که سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه دیروز گفت که اصلا از اول هم ملاقاتی با پوتین طراحی نشده بود و خود قالیباف هم در جریان بوده است!

این گفته خطیب‌زاده، امیال و نیات تبلیغاتی در پشت ماجرای سفر قالیباف به مسکو را روشن‌تر می‌کند. امیالی که ناکام ماندند. محمود صادقی، نماینده سابق مجلس دیروز با انتشار تصویری از پوتین در حالی که مشغول یک ارتباط ویدئویی است، منتشر کرد و نوشت: «به حضور نپذیرفتند، حداقل وقت ملاقات مجازی می‌گرفتید.»

شاید باید گفت چه بهتر که رئیس‌جمهور روسیه قالیباف را به ملاقات نپذیرفت چون در غیر این صورت، به نظر نمی‌رسد تصویر او در حالی که از یک تونل سمپاشی شده عبور می‌کند تا به پوتین برسد، کمتر از الان به غرور ملی‌مان لطمه می‌زد!

قبای گشاد دیپلماسی

برخی دیگر تمام اینها را به انتخابات 1400 ربط می‌دهند. در نگاه دقیق‌تر باید گفت در واقع این صرفا انتخابات 1400 نیست که قالیباف به همراه اطرافیانش برای آن می‌کوشد؛ او به دنبال ارائه تصویری بی‌بدیل از خود به عنوان یک سیاستمدار طراز اول است؛ سیاستمداری که شاید هم رئیس‌جمهور نشود، اما با اقدام راهبردی، جلوی تحریم‌ها را می‌گیرد، با سفرهای استانی وعده حل مشکلات را به مردم می‌دهد در حالی که به عنوان رئیس مجلس اختیارات چندانی برای حل این مشکلات ندارد، با رد لایحه بودجه خود را ناجی ملت از تورمی که دولت برای آن تدارک دیده جلوه می‌دهد، با طرح شفافیتی آرایی که رأی نمی‌آورد خود را حامی شفافیت معرفی می‌کند.

از قضا مصوبه اقدام راهبردی مجلس یازدهم تاکنون منجر به رفع تحریم‌ها نشده و مصاحبه‌ای از جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا منتشر شده که «نه» قاطعی به لغو تحریم‌های ایران می‌گوید.  سفرهای استانی او دردی از شهر و استانی دوا نکرده است. طرح شفافیتش تصویب نشد و به شویی نخ‌نما بدل شد.

بودجه معلق و پا در هواست و تبعات این وضعیت نابسامانش سال آینده خود را نشان خواهد داد و به طور کلی ناظران در توضیح دستاورد مجلس یازدهم به ریاست محمدباقر قالیباف فقط یک کلمه می‌گویند و آن هم «هیچ»! سفر او به مسکو شاید می‌توانست این «هیچ» را تبدیل به دستاوردی دیپلماتیک کند. برخی منابع اظهار می‌کنند که او به دفتر رهبری اصرار داشته تا نامه ایشان به پوتین را خود به مسکو ببرد تا در اولین سفر دیپلماتیک خود نشان ‌دهد که دیپلماسی هم به او می‌آید. اما دست کم حواشی این یک فقره اخیر نشان داد که قبای دیپلماسی بر تن او نمی‌نشیند!