وزیر امور خارجه کشورمان گفت: براساس گفت‌وگوهایی که با مقامات پنج کشور آذربایجان، روسیه، ارمنستان، گرجستان و ترکیه داشته‌ایم امیدواریم بتوانیم یک همکاری همه‌جانبه برای اتصال در این منطقه چه از طریق کریدور شمال جنوب و چه از طریق کریدور جنوب به غرب ایجاد کنیم و از این طریق خلیج فارس را به روسیه و دریای سیاه وصل کنیم.

محمدجواد ظریف که روز گذشته در ادامه سفر چندروزه خود به کشورهای حوزه قفقاز جنوبی، به جمهوری خودمختار نخجوان رفته بود، تاکید کرد که نقش این منطقه برای آینده قفقاز بسیار حیاتی و مرکزی خواهد بود.

وی در پایان دیدار خود با رئیس مجلس خودمختار نخجوان در اظهاراتی در جمع خبرنگاران تصریح کرد: ما باید کاری کنیم که خاطره تلخ جنگ دیگر در این منطقه تکرار نشود و تنها راه آن همکاری مفید کشورهای منطقه با یکدیگر است و در این فرآیند نخجوان و جاده‌های مواصلاتی آن نقش مهمی را ایفا می‌کند. ظریف اضافه کرد: در همه این کریدورها جمهوری خودمختار نخجوان نقش مهمی را ایفا خواهد کرد.

آمادگی نخجوان برای پذیرش کالاهای ترانزیتی

واصف طالب‌اف، رئیس مجلس عالی نخجوان نیز در دیدار محمدجواد ظریف، با ارائه گزارشی از وضعیت همکاری‌های نخجوان با کشورمان در حوزه تبادلات تجاری و برق و در موضوعات فرهنگی به ویژه زبان فارسی، آمادگی نخجوان در حوزه‌های راه آهن و ترانزیت، راه‌ها، گمرکات و امکانات فراهم شده برای پذیرش کالاهای ترانزیتی با هدف توسعه همکاری‌های منطقه را مورد تأکید قرار داد.

مسائل محیط زیست ارس، رسیدگی به امور ایرانیان مقیم و کرسی زبان فارسی در دانشگاه دولتی نخجوان از دیگر موضوعات مورد گفت‌وگو در این دیدار بود.

ظریف در این دیدار از واصف طالب اف رئیس مجلس عالی نخجوان به دلیل ترجمه کتاب «دیپلماسی چند جانبه» ایشان به زبان آذری و تدریس آن در دانشگاه دولتی نخجوان تشکر و قدردانی کرد.