سخنگوی دولت درباره توقع ایران از رئیس‌جمهور جدید ایالات متحده، گفت: انتظارات ما کاملاً روشن است. امیدواریم که دولت بعدی آمریکا تداوم اشتباهات گذشته را متوقف کرده و برای جبران آنها تلاش کند. بازگشت به برجام و تعهد بی‌قید و شرط به همه الزامات آن، اولین گام در تصحیح این سیاست‌هاست.

علی ربیعی در نشست خبری دیروز خود تصریح کرد: همینطور امیدواریم دولت آینده آمریکا به خوبی درک کند که سیاست فشار بر ایران شکست خورده و شدیدترین تحریم‌هایی که در تاریخ علیه کشوری اعمال شده نه تنها ما را به تسلیم وادار نکرد، بلکه ملت ما را برای ایستادگی بر اصول استقلال، کرامت و شرافت ملی راسخ‌تر کرده است.

در آستانه خروج از  جنگ اقتصادی هستیم

سخنگوی دولت گفت: اکنون در آستانه خروج از جنگ تحمیلی اقتصادی هستیم و همه باید رفاه مردم را اولویت اصلی خود قرار دهند.

وی با بیان اینکه حق مردم ایران در اقتصاد جهان بیشتر از این است، افزود: در شرایط جدید با رفتن جنگ افروز اقتصادی، فضای مساعدتری برای پیگیری سیاست‌های اصولی ما به وجود آمده است.

ربیعی با بیان اینکه باید هزینه‌های وارد شده به ملت ایران جبران شود و این حق ملت ماست که بهترین زندگی را در بهترین فضا تجربه کنند، گفت: ما در این زمینه متعهد هستیم و تلاشمان در راستای تحقق این موضوع است. همچنین در برابر ایران و همه ملل مستقل دنیا، تنها زبان صلح ، احترام و عزتمداری جواب می‌دهد، ما از نزدیک اقدامات و حرف‌های دولت آینده آمریکا را دنبال می‌کنیم. می‌دانیم که آقای بایدن قول داده به توافق‌های چندجانبه، قانونمندی و چندجانبه‌گرایی بازگردد.

گزارش‌های ارائه شده نشان می‌داد که به رغم توافق دولت‌های کره جنوبی و ژاپن و نیز دولت سوئیس در استفاده از کانال سوئیس برای خرید دارو و کالاهای اساسی؛ درنهایت دولت آمریکا دخالت کرده و گفته است که این امر نیازمند تایید اوپک است

جهان منتظر است

سخنگوی دولت ادامه داد: جهان منتظر است ببیند که چگونه دولت آمریکا به یک قانون‌شکنی بزرگ که بهای آن را ملت ایران با مال و جانشان در عصر همه‌گیری ویروس کرونا پرداختند، خاتمه خواهد داد.

وی اظهار کرد: امیدواریم دولت آمریکا این بار از این فرصت تاریخی برای تغییر مسیر به سوی آینده‌ای بهتر و انعکاس دیدگاه واقعی مردم صلح‌دوست آمریکا استفاده کند.

ربیعی یادآور شد: امروز گزارش‌های ارائه شده نشان می‌داد که به رغم توافق دولت‌های کره جنوبی و ژاپن و نیز دولت سوئیس در استفاده از کانال سوئیس برای خرید دارو و کالاهای اساسی، در نهایت دولت آمریکا دخالت کرده و گفته است که نیازمند تایید اوپک است و جلوی این اقدام را گرفته است. این هم نشان‌دهنده دروغ‌پردازی‌های دولت ترامپ مبنی بر عدم جلوگیری از انتقال دارو به ایران است.

بایدن هم معتقد است که اعتبار آمریکا مخدوش شده

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره اینکه راهبرد دولت بعد از شکست ترامپ چیست، گفت: ما کماکان سیاست صلح و دوستی و منطقه عاری از جنگ و خشونت را در دستور کارمان خواهیم داشت. امیدواریم با کاهش مداخله دولت آمریکا ما به پیمان‌های جمعی اقتصادی و امنیتی برای بهبود وضعیت مردم منطقه دست یابیم.

وی همچنین تصریح کرد: فارغ از تصمیماتی که امیدواریم دولت جدید آمریکا به نفع جامعه جهانی و دو ملت اتخاذ کنند، ما برنامه توانمندسازی داخلی خود را ادامه خواهیم داد.

وی با بیان اینکه در دوران جنگ اقتصادی آموختیم پایه‌های اقتصاد داخلی را محکم و معیشت مردم که از این جنگ بزرگ آسیب دید ترمیم کنیم، گفت: در پاسخ به سناریوهایی که اتخاذ می‌شود، تصمیمات مقتضی بر اساس شرایط در زمان خود اتخاذ خواهد شد.

ربیعی یادآور شد: آقای بایدن با این شعار به عرصه انتخابات آمد که خواهان اعاده حیثیت آمریکا در نزد مردم جهان است. او هم معتقد است که اعتبار آمریکا به شدت مخدوش شده است.

انتظارات ما کاملاً روشن است؛ امیدواریم که دولت بعدی آمریکا تداوم اشتباهات گذشته را متوقف کرده و برای جبران آنها تلاش کند. بازگشت به برجام و تعهد بی‌قید و شرط به همه الزامات آن، اولین گام در تصحیح این سیاست‌هاست

کرونا مهمترین مسئله دولت است

سخنگوی دولت در بخش دیگری از نشست خبری خود، کرونا را مهمترین مسئله دولت عنوان کرد و گفت: متاسفانه ویروس کرونا شباهت کمتری به اجداد خود داشته و از رفتار آنها تبعیت نمی‌کند. خصوصیات ویروس نسبت به آغاز شیوع، دچار تغییرات جهشی شده و امروز تهاجمی‌تر و با خشونت بیشتر عمل می‌کند. ۶۰۰ مرگ روزانه در فرانسه نشان از این تغییرات دارد.

وی ادامه داد: تاکنون ۸۸ درصد افرادی که دچار مرگ و میر می‌شدند از سالمندان و افراد دارای بیماری زمینه‌ای بودند اما هم‌اکنون این ویروس، سنین پایین‌تر را هم مورد درگیری شدید قرار می‌دهد. با این وصف، گذر زمان نه تنها نباید سبب خستگی از مبارزه بی‌امان با کرونا و عادی‌انگاری ما شود، بلکه برعکس، باید سبب ایجاد رویکرد جدی‌تر به سبک زندگی همراه با سلامت شده و رعایت پروتکل‌های بهداشتی ابعاد گسترده‌تری در زندگی روزمره ما بیابد.

سخنگوی دولت همچنین خاطرنشان کرد: با این‌حال، به رغم تمامی محدودیت‌ها و توصیه‌های بهداشتی، همچنان با زندگی بهداشتی متناسب فاصله زیادی داریم. تمامی کارشناسان سلامت و اپیدمیولوژیست‌ها رعایت پروتکل‌های بهداشتی بیش از ۹۰ درصد را، راه حل بی‌بدیل و اجتناب‌ناپذیر این مقابله می‌دانند.

وی در ادامه با بیان چند نکته مهم و حائز اهمیت که به اعتقاد وی اطلاع از آنها ضروری است پرداخت و تصریح کرد: یافته‌های مطالعات در اسپانیا نشان می‌دهد که 31 درصد مبتلاها به خاطر دورهمی‌های خانوادگی بوده است. تحلیلگران سلامت معتقد هستند در ایران بیش از 50 درصد موارد ابتلا به خاطر دورهمی های خانوادگی است. با طولانی شدن شب‌ها در زمستان، درخواست ما از هموطنان این است که از تجمعات دوستانه فامیلی و خانوادگی به صورت گسترده کاسته شود.

وی افزود: بحث مهم دیگر ضرورت انجام تهویه مناسب در فضاهای بسته است. مطالعات نشان می‌دهد تهویه مناسب باعث کاهش بسیار جدی در شیوع خواهد بود.

آخرین‌ها درباره تعطیلی پایتخت

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره اخبار متناقض منتشرشده درباره مخالفت روحانی با تعطیلی تهران از یکسو و دستور وی برای تعطیلی و مخالفت فرماندار با آن، تصریح کرد: شرایط تعطیل در هر استان جداگانه بررسی و بعد تصمیم‌گیری انجام می‌شود اساسا فرد در جلسات ستاد مقابله با کرونا تصمیم‌گیری نمی‌کند. چه رییس جمهوری و چه بقیه؛ ستادهای استانی پیشنهادهای خود را به وزارت بهداشت می‌دهند و بعد بررسی می‌شود.

ربیعی گفت: اما گاهی می‌بینیم که یک فرد در ستاد ملی مقابله با کرونا نظر خود را مطرح می‌کند و این در رسانه‌ها به عنوان مصوبات اعلام می‌شود که این تقصیر رسانه‌ها نیست بلکه ما باید این مشکل اطلاع‌رسانی را در ستاد حل کنیم.

سخنگوی دولت تاکید کرد: همینجا اعلام می‌کنم که رییس جمهوری به هیچ وجه دستوری مبنی بر تعطیلی نداده که استانداری آن را اجرا نکند. تعطیلی‌ها همه با تصمیم‌گیری‌های دقیق انجام شده است.