دیروز انتخابات دور دوم یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در سه هزار و ۱۰۰ شعبه و۱۰ حوزه انتخابیه برگزار شد و گزارش‌های رسیده از انتخاباتی متأثر از کرونا،‌ آرام و با کمترین حاشیه و تخلف حکایت داشت.

انتخابات از ساعت 8 روز جمعه در حوز‌ه‌های انتخابیه «لنجان»، «سمیرم»، «کرج، اشتهارد و فردیس»، «دهلران، دره شهر، آبدانان و بدره»، «اهواز، باوی، حمیدیه و کارون»، «زنجان و طارم»، «بیجار»، «کرمانشاه»، «اسلام‌آباد غرب و دالاهو» و «کردکوی، ترکمن، بندرگز و گمیشان» آغاز شد و تا ساعت ۱۸ ادامه داشت و در حوزه‌های سمیرم در استان اصفهان، لنجان در استان اصفهان،  اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در استان خوزستان،کردکوی، ترکمن، بندر گز و گمیشان در استان گلستان و بیجار در استان کردستان یک ساعت تمدید شد.

آنطور که مسئولان ستاد انتخابات هر استان به رسانه‌ها گزارش دادند، در طول برگزاری گزارشی از تخلف انتخاباتی رای‌دهندگان از جمله خرید و فروش رای یا شناسنامه اشخاص دیگر، تبلیغ نامزدها در اطراف حوزه‌های رای‌گیری و یا ازدحام هواداران نامزدها مشاهده نشد و کار برگزاری انتخابات بدون مشکل پیش رفت.

شناسنامه و کارت ملی به انضمام ماسک و خودکار شخصی

فضای انتخابات دیروز به‌شدت متأثر از کرونا بود و در تمامی اطلاعیه‌های ستاد انتخابات بر ضرورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی رأی‌دهندگان و مسئولان اجرایی اعم از افراد سر صندوق، ناظران، نماینده‌های نامزدها، فرماندار و شورای نگهبان انتخابات تأکید می‌شد. همه این افراد با ماسک و دستکش در شعبه‌های اخذ رای  حاضر می‌شدند. رای‌دهندگان نیز علاوه بر در دست داشتن کارت ملی و شناسنامه، ملزم به پوشیدن ماسک و دستکش و همراه داشتن خودکار شخصی بودند، همچنین باید از تجمع مقابل شعبه‌ها خودداری می‌کردند.

تمهیدات کرونایی پیش و حین انتخابات

سخنگوی ستاد انتخابات کشور درباره رعایت پروتکل انتخابات با وجود احتمال شیوع ویروس کرونا گفت: در خصوص پروتکل‌های انتخابات جلسات مستمری در وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و شورای نگهبان در سطوح مدیریتی و کارشناسی برگزار شد که خروجی آن پروتکل‌های بهداشتی انتخابات بود. در قالب این دستورالعمل بهداشتی هرگونه تجمع ممنوع و از نامزدها خواسته شد از فضای مجازی برای تبلیغات استفاده کنند یعنی میتینگ انتخاباتی نداشته باشند. از ظرفیت شبکه‌های مختلف صدا و سیما در استان ها هم استفاده شد.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور با اشاره به ساخت برنامه‌های تولیدی نامزدها و انتشار آن در صدا و سیما، گفت: نیم ساعت برای این نامزدها زمان مشخص شد که در استان‌ها پخش شد و این جایگزینی در قبال میتینگ‌هایی بود تا در آن حوزه تجمع صورت نگیرد.

دبیر ستاد انتخابات کشور با بیان اینکه برپا نشدن تجمعات موجب فروکش کردن هیجانات شد، اظهار کرد: از این فصل هم به سلامت عبور کردیم؛ البته در یکی دو نقطه به نامزدها برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی تذکر داده و این امر پیشگیری شد و توانستیم به سلامت از این مرحله عبور کنیم.

موسوی همچنین درباره رعایت پروتکل‌های بهداشتی در فرآیند روز انتخابات، گفت: همه شعب اخذ رای که حدود ۳۱۰۰ شعبه است را ضدعفونی کردیم و همه عواملی که با ما به عنوان نماینده فرماندار، ناظر و  نیروهای انتظامی همکاری کردند، خواسته شد به استفاده از دستکش و ماسک خود را مجهز کرده و فاصله اجتماعی را رعایت کنند.

وی اضافه کرد: به منظور رعایت فاصله اجتماعی ورودی شعبه‌ها را خط‌کشی کردیم تا مردم با فاصله و در جایگاه مشخص مستقر شوند. هر چقدر عوامل اجرایی ما و رای‌دهندگان همکاری مستمری داشته باشند و به پروتکل ها موقعیت باشند،  تضمین می‌دهیم انتخابات آسیبی به سلامت جامعه وارد نخواهد کرد.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور با بیان اینکه احراز هویت مانند مراحل قبل الکترونیکی انجام می‌شود، گفت: قبلاً وقتی فردی مراجعه می‌کرد به صورت سیستمی احراز هویت نمی‌شد اما حالا اعلام می‌شود که آیا فرد در این شعبه رای داده است یا نه و بعد اطلاعات را از سراسر کشور می‌دانید که مشخصاتش با ثبت احوال منطبق است و به سن رای دادن رسیده یا نه و آیا کدملی وی در جایی ثبت نشده است یا نه. وی ادامه داد: ۲ گروه توانستند در این مرحله رای بدهند؛ گروهی که اسفند پارسال در همین حوزه انتخابیه رای داده بودند و  گروهی که دور قبل در هیچ جا رای ندادند.

موسوی با بیان حذف ثبت اثر انگشت، این کار را به خاطر سلامت مردم دانست و یادآور شد: حذف اثر انگشت به صورت آزمایشی دوم اسفند انجام شد و خوشبختانه نتیجه مثبتی هم داشت و در این دور هم اثر انگشت حذف خواهد شد. در این دوره از انتخابات متولدین ۲۱ شهریور ۱۳۸۱ به قبل می‌توانستند با در دست داشتن مدارک لازم پای صندوق‌های آرا رفته و به نامزد موردنظر خود رای دهند.

مانوری برای اجرای انتخابات در شرایط کرونایی

رئیس ستاد انتخابات کشور گفت: باید برگزاری انتخابات دور دوم مجلس شورای اسلامی را به عنوان نوعی مانور برای تجربه اجرای انتخابات در شرایط کرونایی در نظر گرفت.

جمال عرف که به منظور شرکت در جلسه ستاد انتخابات البرز و بازدید از شماری شعبه‌های اخذ رأی در جریان برگزاری انتخابات مرحله دوم مجلس شورای اسلامی به استان البرز سفر کرده بود، با اشاره به این که در میان حوزه‌های ده‌گانه‌ای که انتخابات مرحله دوم در آن‌ها برگزار شد، حوزه انتخابیه البرز (کرج، اشتهارد و فردیس)، بزرگ‌ترین حوزه است، اظهار کرد: تمامی اقدامات لازم در چارچوب قوانین انتخابات و منطبق بر دستورالعمل‌های بهداشتی برای حضور مردم در پای صندوق‌های رأی فراهم و نظارت‌های جدی در این زمینه اجرا شد.

تعویق انتخابات به دلیل کرونا

انتخابات سراسری مجلس در اسفند ماه پارسال برگزار شد و پس از شمارش آرا ۲۷۹ نماینده از مجموع ۲۹۰ نماینده حائز اکثریت آرا شدند و به مجلس راه یافتند. ۱۱ نماینده دیگر برای تکمیل ترکیب نهایی مجلس باقی ماندند که برای تعیین تکلیف این ۱۱ نماینده باقیمانده قرار شد ۲۹ فروردین امسال دور دوم انتخابات برگزار شود.

به دلیل همزمانی با شیوع ویروس کرونا و ابتلای برخی از هموطنان به این بیماری، انتخابات به تعویق افتاد و به ۲۱ شهریور موکول شد.

نامزدها صرف‌نظر از میزان رأی انتخاب می‌شوند

در مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی، نامزدی که آرای اکثریت نسبی را به دست آورد صرف‌نظر از میزان رای، به عنوان نماینده مجلس انتخاب خواهد شد و بنابراین مسئولان برگزاری انتخابات از مردم خواستند تا پای صندوق‌های رای بروند و از این حق قانونی خود استفاده کنند تا کسی که قرار است چهار سال نماینده آنان در خانه ملت باشد با قدرت بیشتر و پشتوانه مردمی بهتری وظیفه نمایندگی خود را انجام دهد.