معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پایان شانزدهمین نشست کمیسیون مشترک برجام، اجرای کامل برجام را به رغم چالش‌های موجود حائز اهمیت توصیف کرد.

به گزارش ایرنا، شانزدهمین نشست کمیسیون مشترک برجام در سطح معاونان وزیر و مدیران سیاسی وزارت امور خارجه ایران و گروه ۱+۴، دیروز(سه‌شنبه ۱۱ شهریور ۱۳۹۹) به ریاست مشترک «عباس عراقچی» معاون وزیر امور خارجه کشورمان و «هلگا اشمید» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در وین برگزار شد تا گامی دیگر در راستای حفظ برجام برداشته شود.

این نشست حدود ساعت ۱۱ و ۳۰ دقیقه به وقت اروپای مرکزی در هتل کوبورگ وین با حضور نمایندگان ۶ کشور ایران، آلمان، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین به عنوان اعضای باقی‌مانده در برجام و نماینده اتحادیه اروپا گشایش یافت.

معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پایان پانزدهمین نشست کمیسیون مشترک برجام در وین، اتحاد شرکای این توافق برای حفظ آن را امری مهم ارزیابی کرد.

هلگا اشمید با انتشار پیامی در صفحه توئیتری خود، اجرای کامل برجام را به رغم چالش‌های موجود حائز اهمیت توصیف کرد.

نماینده روسیه در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز در توئیتی کنایه‌آمیز خطاب به ادعای آمریکا تصریح کرد که نشست کمیسیون مشترک برجام با حضور مشارکت‌کنندگان واقعی (و نه ادعایی) این توافق در وین برگزار شد

 میخائیل اولیانوف همچنین نتیجه نشست دیروز را مثبت ارزیابی و تصریح کرد: تمام اعضا مصمم هستند که برای حفظ این توافق همه تلاش خود را به‌کار گیرند.

نشست کمیسیون مشترک برجام به طور معمول هر سه ماه یکبار برگزار اما این‌بار به دلیل فراگیری ویروس کرونا با سه ماه تاخیر برگزار شد.

هرچند نشست دیروز به تعبیر معاون وزیر خارجه کشورمان «روتین» و در ادامه جلسات کمیسیون مشترک برگزار شد؛ اما به دلیل همزمانی با وقایعی که در نیویورک می‌گذرد و تلاش‌هایی که آمریکا برای به اصطلاح برگرداندن قطعنامه‌های سابق شورای امنیت و به نوعی نابودی برجام در نیویورک انجام می‌دهد، ویژگی خاصی را پیدا کرده است.

آمریکا پس از نزدیک به ۲ سال خروج از برجام و کارزارهای تبلیغاتی ناموفق جنگ با ایران، مدعی شده همچنان عضوی از توافق هسته‌ای است و می‌تواند از سازوکارهای موجود در این توافق و قطعنامه ۲۲۳۱ مرتبط با آن، علیه ایران استفاده کند.

وزیر امور خارجه آمریکا به تازگی خواستار به‌کارگیری سازوکاری در برجام شده که قطعنامه‌های لغو شده شورای امنیت بازگردانده شود. این درخواست با مخالفت جمعی اعضای دائم و غیر دائم شورای امنیت مواجه شده است.