وزیر دفاع روسیه روز گذشته در دیدار با امیر حاتمی، وزیر دفاع جمهوری اسلامی تأکید کرد: ایران شریک راهبردی مسکو است و روابط دو کشور با توجه به سطح بالای گفت‌وگوهای سیاسی و درک مشترک بین دو طرف کاملاً متمایز می‌شود. به گزارش رسانه‌های داخلی به نقل از خبرگزاری «تاس»، «سرگئی شایگو» در این دیدار تأکید کرد که همکاری‌ها بین روسیه و ایران به ‌طور پایدار در حال توسعه بوده و بعد از محدودیت‌های اعمال ‌شده در رابطه با بیماری همه‌گیر ویروس کرونا، به ‌تدریج در حال از سرگیری مجدد است. شایگو با تاکید بر اینکه همکاری‌های روسیه و ایران، در عرصه‌های مختلف به‌ طور مداوم در حال پیشرفت است، تصریح کرد: با وجود وضعیت دشوار در رابطه با شیوع ویروس کرونا، تماس‌ها بین مقامات مسکو و تهران «با انگیزه قوی» ادامه دارد و اکنون که اوضاع اپیدمی کم‌ کم در حال بازگشت به حالت عادی است، ما به برگزاری رویدادهای مهم چندجانبه باز خواهیم گشت. وزیر دفاع روسیه افزود: با توجه به شرایط خاص جاری، امسال تصمیم گرفتیم نمایشگاه بین‌المللی نظامی ــ فنی «ارتش ــ 2020» و بازی‌های بین‌المللی ارتش‌های جهان را ترکیب کنیم و هیأت ایرانی در این نمایشگاه که امروز یکشنبه، افتتاح شده است، می‌تواند با جدیدترین تجهیزات و تسلیحات نظامی روسیه آشنا شود. وی با آرزوی موفقیت برای نیروهای نظامی ایرانی شرکت‌کننده در مسابقات بین‌المللی ارتش‌های جهان، ابراز اطمینان کرد که حضور هیأت نمایندگی جمهوری اسلامی در روسیه، پربار و جالب خواهد بود.

روسیه نقش مهمی در منطقه و جهان دارد

وزیر دفاع ایران نیز در این دیدار با تأکید بر اینکه روسیه در عرصه بین‌المللی و در سطح منطقه، نقش مهمی ایفا می‌کند، گفت: «ایران و روسیه، در منطقه و به ‌ویژه در سوریه، نقش مثبت و بسیار مهی ایفا می‌کنند و ما همواره علاقه‌مند بودیم که روسیه در عرصه بین‌المللی و منطقه، یک کشور قدرتمند باشد.

وی همچنین نمایشگاه ارتش ــ 2020 را یک رویداد بزرگ تخصصی در عرصه فنی و نظامی در سطح بین‌المللی و منطقه‌ای توصیف کرد و ضمن تبریک به همتای روسی خود به‌ دلیل نتیجه همه‌پرسی سراسری درباره اصلاحات در قانون اساسی فدراسیون روسیه، که به‌نظر وی، «در روسیه کاملاً شفاف و بااحتیاط» برگزار شد، افزود: مطمئناً، چنین حمایت مردمی به رهبران روسیه در پیشبرد برنامه‌های خود برای شکوفایی و توسعه هرچه بیشتر این کشور، کمک خواهد کرد.

امیر حاتمی تصریح کرد: فدراسیون روسیه اکنون در حال گذراندن دوران شکوفایی اقتصادی و سیاسی است و مقامات ایران از این مسئله کاملاً خرسند هستند.

بازدید وزیر دفاع ایران از سامانه اس۴۰۰

گفتنی است، از برنامه‌های دیگر روز گذشته وزیر دفاع ایران در روسیه، بازدید از سامانه پدافند هوایی و موشکی اس۴۰۰ روسیه در نمایشگاه ارتش ۲۰۲۰ بازدید کرد. امیر حاتمی همچنین از بالگردهای میل ۳۵، کاموف۲۲۶ ت ، سامانه پدافند هوایی پنتسیر اس، نفربرهایی با قابلیت پرتاب هوایی و آخرین تجهیزات و فناوری های دفاعی روسیه دیدن کرد.