سخنگوی دولت گفت: با تلاش وزارت خارجه و بانک مرکزی شرایط بازگشت ارزهای کشور از دو کشور خارجی فراهم شده است و ارزهایمان را به زودی به کشور برمی گردانیم.

علی ربیعی در نشست خبری دیروز خود همچنین به شرایط ارزی اشاره کرد و گفت: متاسفانه یکی از علل افزایش قیمت ارز علاوه بر فشار و تحریم اقتصادی یا عوامل اقتصادی، کار روانی برای ایجاد انتظار افزایش قیمت ارز بوده و انتظار بالا رفتن قیمت بازار ارز موجب بالا رفتن فشار در این زمینه شد. عده‌ای در فضای مجازی و بیرون از مرزها به ویژه از نیمه شب به بعد عددسازی‌های خود را آغاز کردند.

سخنگوی دولت با بیان اینکه یکی از علل تداوم پایین آمدن قیمت ارز هم، عدم توجه هم‌میهنان به کارهای سودجویانه برخی سودجویان است، خاطرنشان کرد: با توجه به فروش نفت و برگشت ارز حاصل از صادرات، درآمد ارزی بهتر از این خواهد بود و از این بعد شاهد قیمت واقعی ارز خواهیم بود. کما اینکه رئیس جمهوری و رئیس بانک مرکزی در دو هفته اخیر صریحا گفتند این افزایش قیمت ارز، مصنوعی و ناپایدار است.

ربیعی تصریح کرد: ‌بالا بردن تولیدات داخلی را در بحث تقاضا افزایش دادیم که این نه تنها درخواست ارز را کاهش داده بلکه در افزایش تولیدات داخلی و کاهش قیمت کالاها کمک خواهد کرد بنابراین بازار ارز از طرف عرضه و تقاضا نشان می‌دهد این افزایش قیمت واقعی نیست.

سقفی برای همکاری با همسایگان نداریم

ربیعی در پاسخ به سوالی درباره تفاهم‌نامه ایران و چین و اینکه آیا ایران آمادگی دارد چنین تفاهم‌نامه‌ای را با کشورهایی نظیر روسیه داشته باشد، گفت: قبلاً اعلام کردیم که جمهوری اسلامی ایران با همه کشورهایی که مصمم به توسعه روابط همه‌جانبه با ایران هستند وارد گفت‌وگوهایی برای ترسیم نقشه راهِ همکاری‌های بلندمدت بر اساس حسن نیت و منافع متقابل دارند، آماده همکاری است، روسیه هم حتماً در این چارچوب و در این قاعده قرار دارد. سخنگوی دولت ادامه داد: در میان کشورهای همسایه، روسیه حتما اولویت ما است از جمله کشورهایی است که برای ما دارای اهمیت است، ما هیچ سقفی را برای گسترش روابط با همسایگان نداریم؛ کشورهایی هم که اراده خود را برای همکاری بلندمدت اعلام کردند و در مقابل زورگویی و قانون‌گریزی های آمریکا ایستادند این کشورها برای ما قطعا اولویت دارد.

واکنش به ادعای نقش داشتن سعید حجاریان در واردات گندم

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال خبرگزاری فارس درباره حذف بودجه خودکفایی گندم و نقش سعید حجاریان در واردات گندم و فرآورده‌های مرتبط که از سوی یکی از نمایندگان مجلس مطرح شده است، گفت: من حذف بودجه گندم و همچنین نقش فردی در این موضوع که خارج از دولت است را تکذیب می‌کنم.

وی ادامه داد: تصمیمات دولت تابع فردی از بیرون نیست؛ آن هم موضوعی که روی زندگی هزاران کشاورز تاثیر می‌گذارد. ما در دولت خرید گندم را از ۳۶۰۰ هزار تن در سال به ۱۱ میلیون و چهارصد هزار تن رساندیم و با قیمت خرید گندم، رضایت کشاورزان را ایجاد کردیم. در هیچ سالی آنقدر خرید تضمینی گندم نداشته‌ایم.

سخنگوی دولت تاکید کرد: واردات گندم صرفاً در انحصار دولت است و ما تنها خرید گندممان برای ذخایر استراتژیک است نه برای مصرف.