رئیس دفتر رئیس‌جمهور گفت: فردی می‌گوید کرونا با جلسات هفته‌ای یک بار کنترل نمی‌شود، معنای آن نوعی عدم فهم نسبت به شرایط کشور است.

به گزارش ایلنا، محمود واعظی، در گفتگویی درباره انتقادات به دولت در مواجهه با بیماری کرونا، در رابطه با این انتقاد که دولت فرصت طلایی مهار بیماری را با تعلل از دست داده و سختگیری‌ها با تأخیر اعمال شده است، افزود: این نقد منصفانه‌ای نیست. از لحظه‌ای که در خصوص ورود بیماری به کشور به قطعیت رسیدیم، ستاد ملی کرونا را تشکیل دادیم.

وی با بیان اینکه رئیس‌جمهور شخصاً فرماندهی مدیریت بحران را به‌عهده گرفته و اقدامات کنترلی را سریعاً آغاز کردیم، افزود: مرحله اول طرح فاصله‌گذاری از همان ابتدای کار با تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها و مراکز تجمع آغاز و قدم به قدم با توجه به نظر متخصصان امر و مصوبات ستاد ملی کرونا، تکمیل یا تشدید شد.

رئیس دفتر رئیس جمهوری طرح «بسیج ملی مقابله با کرونا» را یکی از عظیم‌ترین کارها در سطح جهان برای مقابله با کرونا از سوی یک کشور دانست و گفت: ده‌ها میلیون نفر در جریان این طرح غربالگری شدند. همچنین تشخیص زودهنگام و جداسازی بیماران کرونایی اگرچه در مقاطعی آمار مبتلایان ما را بیشتر کرد، اما در فرآیند مراقبت و کاهش آمار مرگ و میر بسیار مؤثر بود.

تاخیر و تعللی در کار نبود

واعظی با بیان اینکه سیاست عملیاتی ما در مقابله با کرونا کاملاً با محوریت متخصصان طراحی و تکمیل و اجرایی شد، افزود: تأخیر و تعللی در کار نبود، هر آنچه متخصصان تشخیص دادند، سریعاً اجرایی شد؛ از تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها گرفته تا تعطیلی اماکن مقدسه‌ای که کمتر کسی گمان می‌کرد، تعطیل شوند.

وی تاکید کرد: معتقدم توفیق نسبی ایران در مدیریت بیماری در مقایسه با بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا نیز از همین تخصص‌محوری و هوشمندی در انتخاب روش درست نشأت گرفته است.

رئیس دفتر رئیس جمهور  در رابطه با اینکه چرا قم همان ابتدای ورود بیماری قرنطینه نشد، یا فراتر از آن چرا ایران به سمت قرنطینه کامل نرفت، خاطرنشان کرد: این پیش‌فرض که استفاده از قرنطینه کامل، منجر به کنترل سریع‌تر بیماری می‌شد، با توجه به تجربه کشورهای دیگر و آمارهای سازمان بهداشت جهانی، امروز مخدوش شده است.

قرنطینه کامل کارساز نبود

واعظی گفت: متخصصان ما در نظام سلامت، از همان ابتدا نگاهشان این بود که قرنطینه کامل- چه در خصوص قم و چه در خصوص شهرهای دیگر- کارساز نخواهد بود و به جای آن الگویی خاص جمهوری اسلامی ایران برای مقابله با بیماری طراحی و پیشنهاد کردند که در هفته‌های گذشته به صورت گام به گام اجرایی شده است.

وی ادامه داد: گذشته از این، عجیب این است که امروز کسانی منتقد قرنطینه نشدن قم شده‌اند که در زمان اعلام موضوع بیماری در کشور، آن را پروژه سیاسی دولت برای تأثیرگذاشتن در انتخابات و غیره می‌دانستند.

دولت اجازه نداده تحریم‌ها منجر به انفعال شود

واعظی تاکید کرد: با وجود تحریم‌ها، دولت اجازه نداده تا این لحظه، محدودیت‌های تحریمی، به انفعال و امتناع در تصمیم‌سازی منجر شود. ما امروز در تولید اقلام بهداشتی پیشگیری از کرونا تقریباً بازار را به ثبات رسانده‌ایم، نیازمندی‌های عمده بیمارستانی، از جمله در زمینه لوازمی همچون «ونتیلاتورها» به همت شرکت‌های دانش‌بنیان در درون کشور تأمین شده است و از لحاظ تأمین مایحتاج عمومی، ذخیره بسیار خوبی داریم.

اینکه فردی می‌گوید کرونا با جلسات هفته‌ای یک بار کنترل نمی‌شود، معنایش نوعی عدم فهم نسبت به شرایط کشور و واقعاً فراتر از رقابت‌های مرسوم سیاسی و بگومگوهای طبیعی است. دیگر چه بحرانی باید رخ دهد که عملیات روانی و تخریب را متوقف کنند؟

واعظی بیان کرد: بخش عمده کشورهایی که درگیر این بیماری‌اند به گواه سازمان بهداشت جهانی، از ما در مدیریت بیماری عقب‌ترند. آمار و ارقام اعلامی بعضی کشورها هم که از غلبه کامل بر کرونا یا کنترل آن پیش از شیوع خبر می‌دهند، محل بحث متخصصان و کارشناسان است.

وی افزود: ما طبق آمار و ارقام سازمان بهداشت جهانی و در مقایسه با کشورهای دیگر، توفیق نسبی در مدیریت بیماری داشته‌ایم و این نشانه کارآمدی سیاست‌های ستاد ملی مبارزه با کرونا و همراهی اکثریت مردم است.

ستاد مقابله با کرونا اختیارات فراقوه‌ای دارد

وی همچنین در رابطه با دایره اختیارات دولت برای مبارزه با کرونا، اظهار داشت: ستاد ملی مبارزه با کرونا در واقع یک ستاد فراقوه‌ای است و خوشبختانه از اختیاراتی در حد شورای عالی امنیت ملی برخوردار شده است.

واعظی در بخش دیگری از اظهارات خود درباره انتقادها به عملکرد دولت در مقابله با کرونا، گفت: ما با انتقاد مشکلی نداریم، شاید وسیع‌ترین نگاه در مواجهه با انتقادات نیز در این دولت بوده است، اما وقتی چشم امید مردم برای کنترل بحران به دولت است و رئیس‌جمهور برای مدیریت بحران شخصاً در وسط میدان است و از قضا برنامه کاری او هم منتشر شده؛ اینکه دوباره فردی می‌آید و می‌گوید کرونا با جلسات هفته‌ای یک بار کنترل نمی‌شود، معنایش نوعی عدم فهم نسبت به شرایط کشور و واقعاً فراتر از رقابت‌های مرسوم سیاسی و بگومگوهای طبیعی است.

وی با بیان اینکه الان که وقت تسویه حساب سیاسی نیست، افزود: دیگر چه بحرانی باید رخ دهد که بعضی از دوستان ما عملیات روانی و تخریب را متوقف کنند؟ من عرضم این بود که در شرایطی که مسئله جان مردم در میان است، هر اقدامی که تمرکز دستگاه‌های مسئول را از اصل به حاشیه ببرد، کنشی غیرمسئولانه است.

الزامات پساکرونایی

رئیس دفتر رئیس جمهور درباره کیفیت حکمرانی‌ها در پسا کرونا و تأثیرات قابل تأمل این بیماری در حوزه‌های حکمرانی در ایران، عنوان کرد: نه فقط در ایران بلکه در سطح جهان، از آنجا که شیوع کرونا برخی از پیش‌فرض‌های قطعی در حوزه حکمرانی را با چالش مواجه کرد، به طور حتم شاهد تغییراتی خواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه چه در حوزه شاخص‌های حکمرانی خوب و چه در حوزه سیاست‌گذاری‌ها، احتیاج به برخی تجدیدنظرها خواهیم داشت، اظهار داشت: این تجدیدنظرها هم در حوزه‌های شناختی و هم در حوزه‌های کارکردی خواهد بود. نظریات غالب در خصوص نظامات اقتصادی و سطح مداخله دولت‌ها احتمالاً دستخوش تغییراتی خواهد شد.

تأخیر و تعللی در کار نبود، هر آنچه متخصصان تشخیص دادند، به‌سرعت اجرایی شد؛ از تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها گرفته تا تعطیلی اماکن مقدسه‌ای که کمتر کسی گمان می‌کرد، تعطیل شوند

واعظی با بیان اینکه به هر حال سیاست‌ها و دستگاه‌های فکری، تا زمانی کارآمدند که توان حل مسائل را داشته باشند، افزود: امروز در مواجهه با مسئله کرونا عملاً فرقی بین جهان اول و جهان سوم نیست. اتفاقاً آنهایی که همیشه از نسخه‌های با درجه شمول جهانی برای مشکلات سخن می‌گفتند، امروز مواجهه سخت‌تری با کرونا دارند.

وی گفت: نشانه‌های این شیفت در پارادایم از همین حالا مشهود است و به نظرم همه گروه‌های سیاسی و دستگاه‌های اندیشه‌ورزی در کشور، باید روی این تغییرات تمرکز و برای جهان پساکرونا ادبیات‌سازی کنند.