سخنگوی دستگاه دیپلماسی در خصوص سطح حضور ایران در نشست شورای امنیت که قرار است همزمان با نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد و به ریاست امریکا برگزار شود، گفت: تا جایی که اطلاع دارم رئیس جمهور در نشست مجمع عمومی سازمان ملل شرکت خواهد کرد، چرا که ما فرصت حضور در این نشست را برای جمهوری اسلامی ایران مغتنم می دانیم و به همین دلیل هم در سطح رئیس جمهور و هم در سطح وزیر امور خارجه شرکت خواهیم کرد. بهرام قاسمی ادامه داد: ما در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل با مقامات حاضر در این نشست ملاقات می کنیم و دیدارهایی در سطح رئیس جمهور و وزیر امور خارجه خواهیم داشت و همانطور که گفتم از این فرصت به نحو مقتضی در جهت تأمین منافع ملی خود بهره خواهیم برد. وی افزود: در خصوص چگونگی برگزاری نشست شورای امنیت و نحوه حضور ما در آن نشست پس از تصمیم‌گیری اطلاع رسانی لازم را انجام خواهیم داد.

ارتباطی بین حملات به سفارت ایران در پاریس و بصره وجود ندارد

او ادامه داد: مسأله بصره به دست عناصر مشخصی انجام شد که وابستگی به یکی از کشورهای فرامنطقه‌ای داشتند و تلاش کردند در این برهه خاص بر روابط دو ملت ایران و عراق تاثیر بگذارند که خوشبختانه همانگونه که پیش‌بینی می شد به دلیل میزان استحکام روابط به هدف خود نرسیدند. سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه در پاریس مسأله دیگری بود و کسانی که وابسته به گروهی تروریستی بودند این تعرض را ترتیب دادند و صدماتی هم وارد آوردند گفت: با دولت فرانسه تماس های لازم انجام گرفت و قرار شد در این خصوص پیگیری های لازم صورت بگیرد. هیچ ارتباطی میان این دو حادثه وجود ندارد.

دیدار کری و ظریف  مسئله داخلی آمریکایی‌‌هاست

بهرام قاسمی در ادامه نشست خبری خود درخصوص بیان برخی خاطرات جان کری، وزیر خارجه وقت امریکا از ملاقات های خود با ظریف افزود: فکر می کنم امروز شاهد جدلی میان دولت فعلی امریکا و اپوزیسیون آن هستیم که به صلاح نیست به این مسأله چندان ورودی داشته باشیم و این بحث دیدارهای آقایان کری و ظریف هم در این قالب قابل تفسیر است.

او ادامه داد: این دیدارها در ادوار نزدیک نبوده؛ دیدارهایی که در گذشته انجام شده به طور رسمی و یا دیدارهایی غیررسمی در حاشیه برخی اجلاس های بین‌المللی از جمله اجلاس امنیتی مونیخ و یا ژنو و امثال آن بوده است. سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: آقای کری در دوران آقای ترامپ دیگر مسئولیت ندارد و نمی توان دیدار میان آقایان ظریف و کری را در حاشیه اجلاس‌های بین المللی به مثابه دیداری رسمی در نظر گرفت؛ فکر می کنم بیشتر این یک مسأله داخلی مرتبط با امریکایی هاست که ما هم بهتر است در این مسأله ورود نداشته باشیم.