معاون اول رئیسجمهور در مراسم افتتاح خط دو قطار شهری مشهد:
توسعه خطوط ریلی از اولویتهای دولت است
خط دو قطار شهری مشهد با حضور معاون اول رییسجمهور مورد بهره برداری قرار گرفت و فرمان آغاز عملیات اجرایی خط چهار قطار شهری مشهد نیز صادر شد.
اسحاق جهانگیری پیش از ظهر دیروز در آیین افتتاح خط ۲ قطار شهری مشهد، با بیان این که توسعه خطوط ریلی در دولت های یازدهم و دوازدهم به یکی از اولویت های دولت تبدیل شد گفت: بر اساس سیاستگذاری دولت تلاش شد که تمام مراکز استان به راه آهن سراسری متصل شوند چرا که مسیر ریلی ارزان ترین و ایمن ترین نوع حمل و نقل است و در این چند سال پنج مرکز استان به ریل سراسری متصل شده اند.
معاون اول رییسجمهور از نامگذاری ایستگاه پایانی خط ۲ قطار شهری مشهد به نام شهید کاوه قدردانی کرد و گفت: شهید کاوه شهید سرافراز جنگ تحمیلی و فرمانده ای مقتدر بود که با نثار خون خود به پایداری انقلاب اسلامی کمک کرد.
معاون اول رییسجمهور شهدا را از سرمایه های بزرگ کشور برشمرد و افزود: شهدا برای ما الهام بخش هستند و مسیر را نورافشانی می کنند تا راه آینده نظام روشن شود.
دکتر جهانگیری با اشاره به این که مسایل حوزه شهری کلانشهر مشهد پس از تهران مهمترین مسایل در بخش مدیریت شهری برای کشور محسوب می شود اظهار داشت: کلانشهر مشهد به دلایل فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و مذهبی از اهمیت ویژه ای برخوردار است و می تواند نمادی از آثار مدیریتجمهوری اسلامی ایران و مدیریت کلانشهرهای کشور باشد.
معاون اول رییسجمهور افزود: مشهد می تواند از هر نظر مورد بررسی قرار گیرد که چه آسیب هایی در مدیریت کشور وجود داشته و چه راهکارهایی برای حل این آسیب ها باید در پیش گرفت.
جهانگیری با قدردانی از مدیریت مطلوب شهری در کلانشهر مشهد تصریح کرد: در مدیریت شهری باید علاوه بر موضوع حمل و نقل، حقوق افراد پیاده نیز مورد نظر قرار گیرد و همه مسایل شهر به صورت یکپارچه دیده شود. بر اساس گزارش ها در مدیریت شهری مشهد به همه بخش ها توجه کافی صورت گرفته و رعایت همه نکات در دستور کار قرار دارد.
معاون اول رییسجمهور با بیان این که مسایل زیست محیطی، حمل و نقل و ترافیک یکی از مهمترین مسایل کلانشهرهای کشور است خاطر نشان کرد: اگر به موقع برای حل این مسایل تصمیم گیری نشود آثار مخرب آن می تواند به سایر بخش ها تسری پیدا کند.
جهانگیری ادامه داد: یکی از مهمترین مسایل تهران و مشهد مسایل زیست محیطی و ترافیک است چرا که بخش زیادی از وقت افراد در ترافیک تلف می شود.
معاون اول رییسجمهور توسعه قطار شهری را یکی از تجربیات موفق بشریت در بهبود حمل و نقل کلانشهرها و حل مسأله ترافیک و محیط زیست برشمرد و اظهار داشت البته ما در زمینه توسعه قطار شهری سال ها عقب هستیم اما باید با جدیت هر چه بیشتر در این زمینه تلاش کنیم تا کاستی های گذشته جبران شود.
جهانگیری با اشاره به پروژه های در دست اجرای نظیر قطار سریع السیر قم - تهران - اصفهان و قطار برقی تهران - مشهد خاطرنشان کرد: این پروژه ها از سوی طرف چین قدری با کندی مواجه شده است که باید تلاش کنیم مسایل پیش رو برطرف شود.
معاون اول رییسجمهور با تأکید بر این که توسعه قطار شهری در ۹ کلانشهر کشور در دستور کار دولت قرار دارد گفت: دولت توانسته علیرغم محدودیت منابع مالی ۳۱۸ کیلومتر خط مترو را در پنج کلانشهر اجرا کند که ظرفیت آن جابجایی ۸۰۰ میلیون نفر مسافر در سال است. جهانگیری افزود: ۲۷۰ کیلومتر خط مترو نیز در دست اجرا قرار دارد و دولت ۱۳ هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت برای کمک به احداث این خطوط فروخته و ۵۰ درصد بازپرداخت این اوراق نیز بر عهده دولت خواهد بود.
معاون اول رییسجمهور با اشاره به گزرش شهردار مشهد از برنامه ریزی برای اجرای هفت هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان طرح در شهر مشهد گفت: امیدوارم با اجرای این طرح ها و نیز اجرای خط چهارم قطار شهری مشهد شاهد متحول شدن چهره مشهد و خدمت رسانی هر چه بیشتر به مردم و زائران باشیم.
جهانگیری همچنین با اشاره به برنامه قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا برای اجرای طرح های بزرگ عمرانی در اقصی نقاط کشور خاطرنشان کرد: این قرارگاه طرحهای متعددی را ظرف سال های ۹۸ و ۹۹ به بهره برداری خواهد رساند که مجموعه این اقدامات باعث شده تا سراسر کشور به کارگاهی در حال ساخت و ساز تبدیل شود.
در این مراسم استاندار خراسان رضوی نیز از وجود ملجاء شریف امام رضا به عنوان سرمایه ای اجتماعی و معنوی برای شهر مشهد یاد کرد و گفت: زیبنده شهری که به نام امام رضا (ع) است این نیست که یک و نیم میلیون نفر جمعیت با وضعیت نامناسب در حاشیه شهر سکونت داشته باشند که لازم است با برنامه ریزی دقیق این مشکل را حل و فصل کنیم.
شهردار مشهد نیز در این مراسم گزارشی از روند احداث قطار شهری و سرمایه گذاری انجام شده ارائه کرد و به تشریح برنامه های شهرداری مشهد برای اجرای دیگر پروژه های مدیریت شهری پرداخت.
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا نیز در این مراسم گزارشی از روند اجرای پروژه قطار شهری مشهد ارائه کرد و افزود: خط دو قطار شهری مشهد ۱۴ و نیم کیلومتر بوده و دارای ۱۳ ایستگاه است و برای احداث آن هزار میلیارد تومان و ۳۰۰ میلیون یورو سرمایه گذاری شده است.
دیدگاه تان را بنویسید