رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: طبق احکام برنامه هفتم، ادغام صندوق‌های بازنشستگی در طول این برنامه باید اتفاق بیفتد اما اینکه چگونه اتفاق بیفتد و چه سازوکاری داشته باشد، مهم است و دولت باید سازوکار اجرای آن را درست و حساب‌شده به صورت لایحه به مجلس ارائه کند تا درباره آن تصمیم‌گیری شود.

به گزارش ایلنا، علی بابایی‌کارنامی درباره واگذاری اموال صندوق‌های بازنشستگی گفت: این قانون برنامه هفتم است اما نباید با عجله درباره آن تصمیم گرفت زیرا نباید از چاله به چاه بیفتیم.

وی ادامه داد: دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۴ تنها در یک بند گفته که این کار باید انجام شود. درواقع همان متن برنامه هفتم را در قالب یکی از تبصره‌های بودجه ۱۴۰۴ ارائه و پیشنهاد کرده که مجلس حساسیت نشان داد و جلوی آن را گرفت. الان منتظریم دولت برای این موضوع به مجلس لایحه ارسال کند زیرا بحث صندوق‌ها تعارف‌بردار نیست.

بابایی کارنامی تصریح کرد: دولت باید دقیق مشخص کند که با چه سازوکاری قرار است این بند را اجرایی کند. باید نیت‌ها و اهداف برنامه هفتم و مقنن را برآورده کند و به‌گونه‌ای باشد که هم بتوانیم صندوق‌ها را صیانت کنیم و حقوق مردم را رعایت کنیم و هم بتوانیم بهترین تصمیم‌ها را بگیریم.

وی با اشاره به اینکه این موارد ذیل ماده (۲۸) قانون برنامه هفتم توسعه به منظور کاهش ناترازی مالی صندوق‌های بازنشستگی و جلوگیری از ناپایداری مالی آنها گفت: در اصل اجرایی شدن این مصوبه بحثی نداریم و در هر صورت در طول برنامه هفتم توسعه باید انجام شود اما اینکه چگونه به این هدف برسیم، مهم است.

نماینده ساری در مجلس طرح پیشنهاداتی مبنی بر ادغام صندوق‌های بازنشستگی در صندوق تامین اجتماعی را غیرکارشناسی خواند و گفت: برای نمونه صندوق فولاد ۱۰۰ ساله است و برای یکی دو روز نیست و نمی‌توان یک صندوق ۱۰۰ ساله که تعداد زیادی از صاحب‌نظران حوزه‌های اقتصادی و اجتماعی کشور و دنیا آن را تأسیس کردند را با یک کلمه تعطیل و در یک صندوق دیگر ادغام کرد. این تصمیم و رویه اساساً کارشناسی نیست و اگر کسی دنبال این فضا باشد برنامه هفتم را نمی‌فهمد زیرا برنامه توسعه جهت‌گیری و افق را به ما نشان می‌دهد و افق را نمی‌توان مبنای ریل‌گذاری دولت‌ها و مجلس قرار داد. مجلس را برای همین کار قرار دادند و برای این موضوع هم ما نیازمند قانون هستیم.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس تأکید کرد: طبق برنامه هفتم باید یک انضباط‌بخشی در ساختار و تأمین مالی صندوق‌ها اتفاق بیفتد. یکی از راهکارهای برنامه این است که دو صندوق در صندوق تأمین اجتماعی ادغام شود اما در جایی دیگر مصوب شده که همه صندوق‌ها واگذار شود که این دو در تناقض با هم است. برنامه هفتم هم نص صریح نیست و حتماً اشکالاتی دارد که دولت و مجلس باید در رفع این تناقض‌ها همراهی و همکاری کنند. این مسائل هم سیاسی نیست و کاملاً علمی است لذا خیلی جای اختلاف نظر ندارد و قابل حل است.

بابایی کارنامی با اشاره به اینکه اساساً تأمین اجتماعی دولتی نیست و از نظر سهام‌داری برای یک گروه نهاد عمومی غیردولتی است و دولت اختیار تصمیم‌گیری درباره آن را ندارد، اضافه کرد: ابتدا باید این مسأله روشن شود که کجا گفته شده که تأمین اجتماعی دولتی است و آیا دولت و مجلس می‌توانند برای بخش خصوصی تصمیم‌گیری کنند؟

وی تصریح کرد: مسأله مهم دیگر در موضوع صندوق‌های بازنشستگی این است که اصلاً اگر ما بخواهیم تامین اجتماعی را در طول برنامه هفتم به مردم واگذار کنیم، طبق برآورد ما بیش از ۴۰درصد اموال و دارایی‌های صندوق‌ها اصلاً سند رسمی ندارند. باید دید کدام بخش خصوصی این دارایی‌ها را می‌خرد؟ همین که بخواهیم برای این دارایی‌ها سند تهیه کنیم به اندازه سه برنامه توسعه طول می‌کشد. بنابراین برنامه هفتم در این بخش در حد افق و جهت‌گیری قابل تأمل است اما اجرای کامل این سری تناقضات که اشاره کردم، به صندوق‌ها آسیب می‌زند.