یکی از مشکلات کارگران در روابط کار این است که وقتی از محیط کار خود قطع همکاری می‌کنند حقوق و مزایای آنها با تأخیر فراوان پرداخت می‌شود. گاهی هم برخی کارفرمایان با سوءاستفاده از این موقعیت حق و حقوق کارگر را پرداخت نمی‌کنند. در چنین شرایطی کارگران باید صبوری کنند و در بسیاری موارد برای از بین نرفتن حق و حقوق خود هیچ اعتراضی هم نمی‌کنند.

«آرمین خوشوقتی» کارشناس روابط کار در پاسخ به این سوال که اگر بعد از اتمام کار حق و حقوق با تاخیر چند ماهه پرداخت شود، آیا می‌توان بابت تاخیر آن از کارفرما شکایت و دیرکرد را مطالبه کرد؟ به تسنیم گفت: طبق قانون کارفرما مکلف است در خاتمه قرارداد کار، کلیه مطالبات کارگر را به وی پرداخت کند. لازم به ذکر است که رسیدگی به این موضوع در صلاحیت مراجع حل اختلاف کار نیست و در صلاحیت مراجع قضایی ازجمله دادگستری است.

وی اظهار کرد: در صورتی‌که کارگر وجوه مذکور را مطالبه کرده باشد و کارفرما از پرداخت آن خودداری کند و در صورتی‌که تغییرات قابل توجهی از زمان مطالبه کارگر تا زمان پرداخت در شاخص قیمت سالانه ایجاد شود، کارگر حق دارد که جبران خسارت وارده را از کارفرما مطالبه کند.