روز گذشته خلاصه گزارش مجلس از حادثه معدن زغال‌سنگ معدنجوی طبس در صحن علنی مجلس قرائت شد.

به گزارش توسعه ایرانی، «زهرا سعیدی» سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهار کرد: در با بیان علل وقوع حادثه معدن معدنجوی طبس می‌توان به مواردی چون «شرایط کاری نامناسب مانند عدم رعایت قوانین و استانداردهای ایمنی»، «آموزش ناکافی»، «استفاده از ماشین‌آلات قدیمی یا نامناسب»، «ضعف در عملکرد دستگاه‌های مسئول دارای وظیفه قانونی در امر نظارت بر فعالیت محیط کار معدن» و «خطای انسانی ناشی از بی‌احتیاطی» اشاره کرد.

وی با تشریح خطاهای انسانی درون کارگاه گفت: بی‌مبالاتی‌هایی که مهمترین دلایل بروز حادثه در بلوک C معدن بودند، عبارتند از: تجمع تدریجی گاز و عدم تهویه مناسب جهت جلوگیری از حادثه، عدم زه‌کشی مناسب، عدم وجود حسگرهای دقیق و ثابت، فقدان سیستم مانیتورینگ گاز و سیستم‌های هشدار خودکار، حفاری غیراصولی و ریزش بخشی از توده ناشی از گام اول استخراج کارگاه ازجمله این عوامل و خطاهای انسانی بوده است.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: عوامل بروز حادثه در بلوک B نیز مواردی چون انتشار گاز مونواکسید کربن حاصل از انفجار و انتقال از بلوک C به بلوک B بوده که حداقل به مدت ۱۵ دقیقه به طول انجامیده است. متاسفانه در این فرصت ۱۵ دقیقه و در این فرصت حیاتی، اطلاع‌رسانی فوری به کارگران مشغول در بلوک B و تخلیه سریع به منظور نجات جان آنان صورت نپذیرفته است. از نظر نقشه تهویه، اتصال بلوک C و B به یکدیگر اقدام اصولی نبوده و سبب انتقال گاز بین بلوک‌ها شده است.

وی ادامه داد: امکان استفاده بهینه از کپسول خودنجات به دلیل عدم اطلاع‌رسانی فوری به کارگران و نبود سیستم گازسنج یا همان مانیتورینگ و هشدار یا آلارم خودکار میسر نشده است. عواملی که می‌توانست از بروز حادثه یا شدتش پیشگیری کند نیز قابل ذکر است که با توجه به فقدان زمان فعلا قرائت نمی‌کنیم.

گزارش وزارت کار هنوز آماده نشده است

«احمد میدری» وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بعد از قرائت گزارش مشترک کمیسیون‌های صنایع و معادن، اجتماعی و اصل ۹۰ در مورد این حادثه گفت: از ابتدای این حادثه با دو شیوه مختلف برای برخورد مواجه بودیم. یک روش بحث این بود که چه کسی یا سازمانی خطا کرده و آن خطاها تصحیح شود. در این مورد گروه ۹ نفره‌ای تعیین شده اما در حال حاضر هنوز رای ثابتی صادر نشده است.

میدری افزود: یک فرضیه این است که انفجار بر اثر انتشار گاز متان بوده و فرضیه و احتمال دیگر اینکه این معدن در ۱۰ روز پس از بازرسی، ۲هزار متر پیشروی داشته و بر اثر فرو ریختن معدن، حوادث بعدی صورت گرفته است. اینکه کدامیک از این علل علت اصلی است و مقصر چه کسی است را این گروه ۹ نفره تعیین خواهد کرد اما مهم‌تر از اینکه باید با متخلف برخورد شود، این است که چگونه می‌توانیم از احتمال وقوع حوادث مشابه جلوگیری کنیم.

وی با بیان اینکه در هر سال به طور رسمی حداقل ۱۲۰۰ نفر در حوادث ناشی از کار جان خود را از دست می‌دهند، عنوان کرد: عدم یکپارچگی نظام بازرسی و ایمنی مسأله اصلی این حادثه و سایر حوادث ناشی از کار است. درباره معادن و سایر کارگاه‌ها، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بخشی از مسائل ایمنی را بررسی می‌کند و بخشی از وظایف به عهده سازمان استاندارد است و بخش دیگر از وظایف به عهده وزارت صمت و سازمان نظام مهندسی معدن است. نکته مهم این است که هیچ‌کدام از اینها در یک واحد عملیاتی تجمیع نمی‌شوند. کلیه تجهیزات معادن کشور که وارد ایران می‌شود، فاقد استاندارد است. هنوز متاسفانه استاندارد تجهیزات و ماشین‌آلات معادن زغال‌سنگ و سایر معادن را تعریف نکرده‌ایم و یکی از عوامل ایجاد حادثه می‌تواند لوکوموتیو، دستگاه نجات‌بخش، سنسورهای غیراستاندارد و... باشد.

میدری گفت: برخی از دوستان پیشنهاد کردند از طریق ایجاد یک سازمان ایمنی، این کار را انجام دهیم. چیزی که از اواسط تقریباً مهرماه انجام شده این است که وزارتخانه‌های صمت و کار، کارگروه مشترکی تشکیل دادند و ۱۰۱ معدن زغال‌سنگ در حال بررسی است. تاکنون ۶۲ معدن زغال‌سنگ مورد بررسی قرار گرفتند که متاسفانه همه آنها فاقد استاندارد و اصول ایمنی مندرج در مقررات هستند. از دستگاه قضایی درخواست کردیم تا ۷ معدن تعطیل شوند اما از آنجایی که تعطیلی معادن، مشکلاتی برای شهرها در پیش دارد در هیأت وزیران مصوب شد تا بودجه لازم برای پرداخت حقوق سه ماه کارگران معادنی که تعطیل می‌شود، 

اختصاص یابد.

گزارش مجلس به دولت ارجاع می‌شود

در ادامه این نشست، رئیس مجلس با بیان اینکه با بسیاری از استانداردهای جهانی مربوط به معادن فاصله داریم، گفت گزارش مجلس درباره حادثه معدن طبس به دولت ارجاع می‌شود تا پاسخ خود به این گزارش را ارائه داده و بعد از آن ادامه روند بررسی در مجلس طی خواهد شد.

محمدباقر قالیباف افزود: براساس شاخص دنیا، به ازای هر ۱۰ میلیون تن برداشت از معدن زغال‌سنگ یک نفر تلفات وجود دارد اما در کشور ما در هر میلیون تن برداشت ۳.۵درصد تلفات داریم یعنی ما فاصله زیادی با استانداردهای جهانی از بعد مصرف، سیاست‌گذاری و بهره‌برداری داریم که این اشکالات هم در حوزه سیاست‌گذاری و هم در اجراست.

وی با اشاره به آیین‌نامه ایمنی افزود: اگر این آیین‌نامه رعایت می‌شد، این اتفاق رخ نمی‌داد. در ماده ۳۸۴ آیین‌نامه موضوع مانیتورینگ به صورت واضح آمده که اگر اجرا می‌شد شاهد این حادثه نبودیم.