تعیین حداقل دستمزد کارگران همیشه محل چالش بوده زیرا به گفته نمایندگان کارگری، این عدد در ساعت‌های پایانی سال تعیین می‌شود در حالی‌که این عدد باید پیش از رفتن لایحه بودجه دولت به مجلس مشخص شود تا در بودجه دیده شود.

امسال هم با وجود گذشت حدود ۷ ماه هنوز شورای عالی کار با دستور جلسه تعیین حداقل دستمزد کارگران برگزار نشده است. حال باید دید وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به همراه وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس سازمان برنامه و بودجه به عنوان نمایندگان دولت در شورای عالی کار، امسال با نمایندگان جامعه کارگری در تعیین عدد سبد معیشت به توافق خواهند رسید.

«غلامرضا تاجگردون» رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در پاسخ به این پرسش که آیا مجلس می‌تواند در این خصوص اعضای شورای عالی کار را ملزم به تعیین حداقل دستمزد پیش از ارسال لایحه بودجه به مجلس کند، اظهار کرد: رقم افزایش حقوق کارمندان که اثرش را در بودجه می‌گذارد تعیین شده که ۲۰درصد است اما تعیین حداقل دستمزد کارگران تأثیری در لایحه بودجه ندارد. وی با تاکید بر این که عدد سبد معیشت و حداقل دستمزد جامعه کارگری در بودجه اثر خودش را نمی‌گذارد، افزود: در این بخش چانه‌زنی بین نمایندگان جامعه کارگران و کارفرمایان مشخص کننده است.

البته نمایندگان جامعه کارگری عنوان می‌کنند دولت بزرگ‌ترین کارفرما در کشور بوده از این رو ضرورت دارد این مبلغ پیش از رفتن لایحه بودجه دولت به مجلس شورای اسلامی مشخص شود.

تاجگردون ولی عنوان کرد: اگر مبلغ را دولت باید پرداخت کند باید در لایحه بودجه لحاظ شود اما موضوع دستمزد کارگران مربوط به کارفرمایان بخش خصوصی است و آنچه دولت برای خود و شرکت‌های زیرمجموعه باید لحاظ کند، دیده می‌شود.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اضافه کرد: ضمن اینکه موضوع دستمزد کارگران یک مساله سه‌بعدی بین کارگران، کارفرمایان بخش خصوصی و دولت است و نمی‌توان فقط مسأله یک بخش مثلاً کارگران را دید. برخی اعداد ممکن است فشار مضاعف به سایر بخش‌ها وارد کند. در این موضوع اگر عدد افزایش مزد بزرگ باشد به سایر بخش‌ها فشار وارد می‌شود.

تاجگردون در پایان اظهار کرد: تأثیر افزایش عدد بخش مشاغل دولتی در لایحه بودجه امسال دیده شده و سایر بخش‌ها هم اگر ضروری باشد حتماً دیده می‌شود.