هفتم مهرماه، جمع کثیری از بازنشستگان کشوری استان‌های مختلف با سفر به تهران، مقابل نهاد ریاست جمهوری تجمع اعتراضی برگزار کردند.

«رضا جهانی» فعال صنفی بازنشستگان دانشگاه علوم پزشکی در ارتباط با خواسته‌های این بازنشستگان به ایلنا گفت: بازنشستگان کشوری و البته جمعی از بازنشستگان تامین اجتماعی از استان‌های مختلف نظیر کرمانشاه، کردستان، گیلان، هرمزگان، قم، خوزستان، خراسان، مازندران، البرز و تهران در تجمع میدان پاستور مقابل نهاد ریاست جمهوری حضور داشتند.

به گفته وی، مهم‌ترین مطالبه این افراد «درخواست اجرای قانون همسان‌سازی حقوق  بازنشستگان براساس مصوبه دولت از فروردین ۱۴۰۳ مطابق با بند ۱ جزء (ر) ماده ۲۸ قانون برنامه هفتم توسعه به منظور افزایش۴۰درصدی حقوق بازنشستگان براساس ۹۰درصد حقوق شاغلین همتراز» است که تاکنون اجرایی نشده در حالی‌که اعتبار آن در بودجه لحاظ شده است.

جهانی با بیان اینکه در اجرای قانون تعلل شده و حقوق بازنشستگان به رسمیت شناخته نشده، افزود: متاسفانه دولت فقط به پرداخت یک میلیون تومان ماهانه در ۵ ماه گذشته اکتفا کرده و حتی احکام حقوقی جدید هنوز صادر نشده است.

این فعال صنفی در بیان تخلفات صورت گرفته در زمینه محاسبات مربوط به همسان‌سازی گفت: در رابطه با همسان‌سازی سال ۹۹ محاسبه ۹۰درصد حقوق شاغلین همتراز با بازنشستگان مدنظر بود ولی متاسفانه دولت سیزدهم با ذکر «خالص دریافتی» و دولت چهاردهم با تاسف بسیار با ذکر «بعد از کسر بیمه و مالیات» برخلاف همسان‌سازی سال ۹۹ عمل کردند که این اقدام به جای افزایش ۹۰درصدی، افزایش ۷۵درصدی در پی خواهد داشت. این مسأله مورد اعتراض شدید بازنشستگان واقع شده درحالی‌که همسان‌سازی باید براساس حکم شاغل باشد و حقوق شاغل همتراز در محاسبات جایی ندارد.

جهانی معتقد است، به‌رغم اظهارات رئیس جمهور مبنی بر نبود منابع مالی کافی و نیز حرف‌های عارف مبنی بر بررسی و تامین بودجه لازم در شش ماه آینده «مهرداد بائوج لاهوتی» رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نهم مهر ماه اعلام کرده که با افزودن یک درصد به مالیات بر ارزش‌افزوده، مبلغ ۵۰ همت برای اجرای همسان‌سازی تامین شده که با بررسی بازنشستگان، مبلغ مذکور بیش از اینها و بالغ بر حدود ۷۰ همت در ۶ ماه گذشته است.

یکی دیگر از خواسته‌های بازنشستگان «تامین درمان شایسته» است. جهانی در این رابطه می‌گوید: یکی از مطالبات بازنشستگان اجرای ماده ۸۵ بیمه تکمیلی قانون مدیریت خدمات کشوری با توجه به شرایط سخت بهداشت و سلامت بازنشستگان است که عمل به این بند از قانون، جزو وظایف دستگاه‌های زیرمجموعه دولت‌هاست. با گذشت ۱۶سال از تصویب قانون مدیریت خدمات کشوری، این بند قانونی حتی برای بازنشستگان بهداشت و درمان که بازنشسته اصلی‌ترین نهاد متولی درمان در کشور هستند، اجرایی نشده است.

به گفته این فعال صنفی بازنشستگان صندوق کشوری، یک مطالبه مهم دیگر بازنشستگان که هفتم مهر در میدان پاستور تهران جمع شدند، اجرای ماده ۱۲۵ قانون مدیریت خدمات کشوری برابر فصول ۱۲ و ۱۳ مبنی بر افزایش حقوق سالانه مطابق نرخ تورم اعلام شده بانک مرکزی و پرداخت کمک‌های نقدی و غیرنقدی و رفاهیات در مناسبت‌های مختلف است که باز هم به‌رغم گذشت ۱۶سال از تصویب و ابلاغ قانون مدیریت خدمات کشوری، این بند از قانون توسط دولت‌ها و سازمان‌های زیرمجموعه آن مغفول مانده و هرگز اجرایی نشده است.

جهانی در پایان اضافه کرد: هفتم مهر مقابل نهاد ریاست جمهوری قطعنامه‌ای حاوی تمام این خواسته‌های قانونی قرائت شد. امیدواریم دولت و شخص رئیس جمهور صدای ما بازنشستگان را بشنود و به زیرمجموعه‌های خود دستور بدهد که قانون را به سرعت اجرا کنند. بازنشستگان زمان زیادی پیش روی خود ندارند که بتوانند تا ابد منتظر بمانند.