دبیرکل خانه کارگر گفت: با وجود اینکه یک ماه پیش بازرسان از این معدن بازرسی انجام داده و شرایط را ارزیابی کرده‌اند اما این حادثه اتفاق افتاد لذا باید در این خصوص پاسخگو باشند.

به گزارش ایلنا، علیرضا محجوب در مراسم گرامیداشت جان‌باختگان معدن زغال‌سنگ طبس در خانه کارگر ساوه اظهار کرد: حوادث کار بعد از حوادث رانندگی رتبه دوم حوادث را به خود اختصاص داده‌اند و سالانه حدود هزار و ۴۰۰ نفر بر اثر حوادث کار جان خود را از دست می‌دهند.

وی به اشاره به حادثه معدن طبس گفت: حادثه‌ای که یک‌جا ۵۰ نفر را در معدن از دست دهیم، سابقه نداشته است و این موضوع باید با حساسیت دنبال شود.

محجوب با اشاره اینکه از ابتدای خصوصی‌سازی معادن نسبت به حوادث معدن حساسیت ویژه‌ای از سوی خانه کارگر نشان داده شده، افزود: انتشار گاز متان یا مونوکسیدکرین دلیل وقوع حوادث در معادن زغال‌سنگ است. فعالیت معادن باید براساس برنامه مدون و مشخص باشد تا از وقوع حوادث این‌چنینی جلوگیری شود.

وی با اشاره با بازدید یک ماه پیش بازرسان وزارت کار از معدن طبس گفت: با وجود اینکه یک ماه پیش بازرسان از این معدن بازرسی انجام داده و شرایط را ارزیابی کرده‌اند اما این حادثه اتفاق افتاده که باید در این خصوص پاسخگو باشند. از کار افتادن حسگرهای معدن و انتشار گاز موجب وقوع حادثه شده و باید به طور دقیق موضوع را بررسی کرد.

وی بیان کرد: دستگاه قضایی نیز باید با انصاف و عدالت به پرونده طبس رسیدگی کند و ابعاد مختلف آن را بررسی و اقدام به صدور رای قاطع و بازدارنده کند تا شاهد تکرار مجدد چنین حوادثی نباشیم.

در ادامه این مراسم، دبیر اجرایی خانه کارگر تشکیلات ساوه و زرندیه نیز به مظلومیت جامعه کارگری اشاره کرد و گفت: جامعه کارگری داغدار حادثه ریزش معدن شازند بودند و هنوز پیکر مفقودی چهارم پیدا نشده بود که حادثه معدن طبس موجب جان باختن ۵۰ کارگر دیگر شد. وی افزود: کارگران ساختمانی سنگرسازان بی‌سنگر هستند و هر روز با حوادث ناشی از کار مواجه هستند اما اداره کار از گزارش آمار حوادث کار سرباز می‌زند.

میرزایی با بیان اینکه متاسفانه نظارت و بازرسی بر محیط‌های کارگری برای صیانت از جان کارگران وجود ندارد، از عملکرد واحدهای ایمنی و بهداشت در کارخانه‌ها انتقاد کرد.

وی با ابراز تأسف از برخی اظهارنظرها درباره حادثه معدن طبس گفت: برخی اظهارات نظیر اینکه کارگران معدن بیمه بودند و دیه آنها پرداخت می‌شود، موجب رنجش بیشتر کارگران می‌شود و مصیبت آنان را دو چندان می‌کند.

میرزایی با اشاره به اینکه بیش از نیمی از کارگران ساختمانی بیمه نیستند و جان آنها هر روز با حوادث گوناگون تهدید می‌شود، گفت: محورهای دسترسی به واحدهای تولیدی و صنعتی هم ناایمن است و هر روز شاهد وقوع حوادث تلخ ناگوار ترافیکی هستیم. سرویس شرکت‌ها فرسوده و ناوگان حمل و نقل کارگران ناایمن است و بارها شاهد بروز تصادفات نظیر واژگونی اتوبوس و مینی‌بوس کارگران هستیم. وی بیان کرد: متاسفانه آموزش و مسائل ایمنی با نگاه هزینه‌ای دیده می‌شود در حالی‌که این موضوعات باید با دید سرمایه‌گذاری نگاه شود تا موجب کاهش وقوع حوادث شود.