دبیر اجرایی خانه کارگر زنجان گفت: کارگران مشمول سخت و زیان‌آور «ترانسفورماتورسازی کوشکن» بلاتکلیف هستند و با درخواست بازنشستگی سخت و زیان‌آور این کارگران موافقت نشده است.

اصغر نجاری به ایلنا گفت: کارگران مشمول سخت و زیان‌آور این کارخانه از چندسال پیش همچنان بلاتکلیف هستند و هنوز با درخواست بازنشستگی سخت و زیان‌آور این کارگران موافقت نشده است. این موضوع باعث نگرانی کارگران شده است.

وی افزود: سال گذشته طبق گزارشات کمیته‌های استانی کار، کار کارگران این کارخانه به دلیل وجود آلودگی‌های محیطی فراوان جزو مشاغل سخت و زیان‌آور تشخیص داده شد اما کارفرما به نظر کارشناسان استانی اعتراض کرد و به کارشناسان کمیته مشاغل سخت و زیان‌آور کار استان تهران درخواست بررسی دوباره داد.

او با بیان اینکه بیش از ۵۰۰ کارگر در این کارخانه تولیدکننده انواع ترانسفورماتور در شهرک صنعتی اشراق زنجان مشغول به کارند که درباره سخت و زیان‌آور بودن عناوین شغلی خود نگران آینده هستند، گفت: در حال حاضر کارگرانی که سوابق ۲۰ساله دارند و آماده بازنشسته شدن با قانون مشاغل سخت و زیان‌آور هستند، امکان بازنشسته شدن برایشان فراهم نیست.

نجاری افزود: در قانون صراحتا مشاغل سخت و زیان‌آور مورد توجه قرار گرفته و ضوابط مشخصی درباره آنها وضع شده است. مشاغل سخت و زیان‌آور، مشاغلی هستند که در آنها عوامل فیزیکی، شیمیایی، مکانیکی و بیولوژیکی محیط کار، غیراستاندارد بوده و در اثر اشتغال کارگر تنشی به مراتب بالاتر از ظرفیت‌های طبیعی (جسمی و روانی) در او ایجاد شود که نتیجه آن بیماری شغلی و عوارض ناشی از آن است. آن‌طور که قانون مشخص کرده شاغلان مشاغل سخت و زیان‌آور در صورت پرداخت ۲۰ سال حق بیمه متوالی یا ۲۵ سال حق بیمه متناوب بازنشسته می‌شوند.

به گفته وی، کارگران این کارخانه در معرض انواع آلاینده‌ای هوایی و آلودگی‌های صوتی قرار دارند. به عنوان نمونه سروصدای مستمر ماشین‌آلات در محیط کار این کارخانه به اندازه‌ای شدید است که بیشتر کارگران دچار مشکلات شنوایی شده‌اند. همچنین کمردرد، پا دردهای مزمن و دیسک کمر ناشی از بلند کردن اجسام سنگین برای کارگران این کارخانه غیرقابل درمان شده است. در عین حال گرد و غبار و بخارهای روغنی موجود در هوا نیز آسیب‌های تنفسی برای کارگران ایجاد کرده است.

دبیر اجرایی خانه کارگر زنجان با بیان اینکه کارگران پیگیری‌های زیادی طی این مدت از اداره کار زنجان و کمیته تجدیدنظر مشاغل سخت و زیان‌آور انجام داده‌اند، گفت: در نتیجه بی‌توجهی مسئولان نسبت به درخواست‌های مکرر کارگران برای بررسی‌های کارشناسانه، متاسفانه هنوز کارگران این کارخانه سرگردان هستند. با این حال مطمئنا بعد از ۲۰ سال کار مداوم در محیط سخت، دیگر این کارگران توان و رمقی برای کار کردن ندارند.

نجاری با تاکید بر اینکه کارگران تنها نگران زمان بازنشستگی خود هستند، افزود: اگر کارگرانی که در مشاغل سخت و زیان‌آور اشتغال دارند نتوانند از مزایای قانونی استفاده کنند، حقوق کارگران بیش از پیش تضعیف خواهد شد.