به فاصله چند روز پس از حادثه معدن معدنجوی طبس که به کشته و زخمی شدن تعداد کثیری از کارگران این معدن بدل شد، نمایندگان مجلس دیروز در نطق‌ها و تذکرهای خود، به یاد کارگران و محرومیت‌های آنها افتادند، هر چند سابقه نشان داده که این موج پس از چند روز فروکش خواهد کرد.

به گزارش توسعه ایرانی، دیروز سخنان نمایندگان در صحن مجلس حول و حوش موضوع حادثه معدن طبس بود.

«هادی قوامی» نماینده اسفراین در مجلس در این زمینه گفت: جا دارد این قبیل موضوعات جدی گرفته شود، تا این قبیل اتفاقات در کشور حادث نشود و ما نیز به وظایف نمایندگی خود بپردازیم.

«نجیب حسینی» نماینده مینودشت در مجلس نیز با تقدیر از قالیباف برای ورود به موضوع انفجار معدن طبس گفت: با توجه به اینکه حدود هزار نفر از موکلین من در معدن زغال‌سنگ طبس کار می‌کنند، شنیده بودم که به کرات در آنجا بسیاری از مسائل ایمنی رعایت نمی‌شود. همچنین به جرات می‌گویم که هر گونه اعتراض کارگران در آن معادن معادل اخراج آنهاست.

«روح‌الله متفکرآزاد» نماینده تبریز در مجلس نیز گفت: امیدواریم ضمن رسیدگی به خانواده‌های بازماندگان، برخورد جدی با بانیان این اتفاق انجام شود.

«فتح‌الله توسلی» نماینده کبودرآهنگ و بهار در مجلس نیز ضمن تسلیت حادثه معدن طبس بیان کرد: در کشور قانون معادن وجود دارد که باید یک درصد از درآمد معادن صرف امنیت معادن شود اما متاسفانه دولت اقدامی انجام نمی‌دهد و با توجه به اینکه این اولین اتفاق نیست، جا دارد دولت اقدامی جدی درباره امنیت معادن انجام دهد.

کارگران معدن زیر چکمه‌های جریان سرمایه‌داری

نماینده تهران در مجلس نیز با بیان اینکه کارگران معدن زیر چکمه‌های جریان سرمایه‌داری و اشرافیت له می‌شوند تاکید کرد که ما باید برای حمایت از این قشر برنامه داشته باشیم و نباید کشمکش‌های سیاسی و توجه به پست و مقام، ما را از انجام وظایفی که برعهده داریم، غافل کند.

مرتضی محمودی در نشست دیروز مجلس در قالب تذکر شفاهی گفت: واقعا لازم است این موضوع به طور جدی پیگیری و ابعاد آن روشن شود و رسیدگی به آن همچون سایر موضوعات از این قبیل به فراموشی سپرده نشود.

وی تصریح کرد: ما در این حادثه کارگران زحمتکش و بی‌ادعایی را از دست دادیم که در سخت‌ترین شرایط برای کسب حداقل درآمد و امرار معاش خود و خانواده‌هایشان کار می‌کنند اما دریغ از ذره‌ای توجه و رسیدگی به وضعیت این عزیزان که در محیط کار زیر چکمه‌های جریان سرمایه‌داری و اشرافیت له می‌شوند اما دیده نمی‌شوند.

این نماینده مجلس یادآور شد: برخی از کارگرانی که در این حادثه از دست رفتند از استان‌های دیگری برای دریافت حقوقی ناچیز آمده بودند و خانواده‌های آنها بعضا مستاجر و دارای چندین فرزند هستند. چه کسی باید در این زمینه پاسخگو باشد؟

محمودی افزود: باید برای حمایت از نیروهای فعال در این مشاغل سخت که حتی خود حاضر به انجام آنها نیستیم، برنامه داشته باشیم چون قطعا در قبال مردم محروم و مستضعف که به ما رای دادند، مسئولیت داریم.

تبانی ناجوانمردانه یک مشت سرمایه‌دار  با برخی از مسئولان بی‌کفایت

نماینده نهبندان هم ضمن اشاره به حادثه معدن طبس گفت: بسیاری از این حوادث به دلیل تبانی ناجوانمردانه یک مشت سرمایه‌دار از خدا بی‌خبر با برخی از مسئولان بی‌کفایت اتفاق می‌افتد و در سایه عدم نظارت مناسب است.

مصطفی نخعی در نشست علنی دیروز مجلس طی تذکری شفاهی به حادثه انفجار معدن زغال‌سنگ در طبس اشاره کرد و گفت: درخواست ما این است که هرچه زودتر رسیدگی فوری در ارتباط با این حادثه انجام و ابعاد مختلف آن بررسی و واقعاً با مسببان این حادثه تلخ و ناگوار برخورد و به مردم نیز گزارش مربوط صادقانه ارائه شود.

عضو مجمع نمایندگان استان خراسان جنوبی با بیان اینکه امیدواریم رسیدگی به موضوع معدن طبس به سرنوشت حوادث قبلی دچار نشود، ادامه داد: وقتی حادثه‌ای اتفاق می‌افتد، بسیاری مصاحبه می‌کنند و می‌گویند که ما بررسی می‌کنیم و گزارش می‌دهیم اما متاسفانه بعد از مدتی موضوع به فراموشی سپرده می‌شود. این درست نیست و مشابه آن را در حادثه آتش‌سوزی منطقه ویژه بیرجند داشتیم که تا امروز هیچ گزارشی به مردم ارائه نشده است.

وی افزود: بسیاری از این حوادث به دلیل تبانی ناجوانمردانه یک مشت سرمایه‌دار از خدا بی‌خبر با برخی از مسئولان بی‌کفایت اتفاق می‌افتد و در سایه عدم نظارت مناسب است. اینها باید رسیدگی شود و فساد سیستماتیکی که در مسئولیت‌های نظارتی ایمنی وجود دارد باید از بین برود چرا که تا زمانی که چنین مواردی وجود دارد ما این حوادث را متاسفانه مجدداً خواهیم داشت.

نماینده نهبندان و سربیشه در مجلس با انتقاد از اظهارات وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: جای تاسف است که وزیر کار که مسئولیت مستقیمی در این موضوع دارد، مصاحبه می‌کند و می‌گوید که این حادثه غیرقابل پیش‌بینی بود. این چه حرف غیرکارشناسی و غیرعلمی است که مطرح شده است؟ اگر خطرات به درستی شناسایی و مدیریت ریسک به خوبی انجام می‌شد و کار علمی مناسب صورت می‌گرفت و اگر مسئولان زیرمجموعه وزارت کار، کار خود را درست انجام داده بودند، آیا این اتفاق رخ می‌داد؟ مردم از مسئولان انتظار دارند که به جای فرافکنی‌ها، حرف درست منصفانه و علمی بزنند.