صبح روز دوشنبه (دوم مهر) حدود ۴۰۰ نفر از کارگران معدن زغال‌سنگ طزره به دلیل مشکلات بازنشستگی پیش از موعد و بی‌پاسخ ماندن خواسته‌هایشان تجمع صنفی برپا کردند.

یکی از این کارگران به ایلنا گفت: همه کارگران این واحد معدنی که مشمول مقررات مشاغل سخت و زیان‌آور می‌شوند به دلیل درج عناوین شغلی غیرواقعی در لیست بیمه‌ای از سوی برخی پیمانکاران پیشین، در زمان بازنشستگی دچار مشکل شده و نمی‌توانند از مزایای بازنشستگی پیش از موعد استفاده کنند.

او با بیان اینکه متاسفانه پیمانکارانی که بین سال‌های ۱۳۸۳ تا ۱۳۹۳ تحت نظارت شرکت زغال‌سنگ البرز شرقی کار کرده‌اند، به تعهد خود درباره پرداخت ۴درصد حق بیمه اضافی و درج عناوین شغلی کارگران درست عمل نکرده‌اند، گفت: اخیرا تعدادی از همکاران که برای بازنشستگی پیش از موعد اقدام کرده‌اند مشاهده کرده‌اند که در پرونده‌های بیمه‌ای آنها ردیف شغلی غیر از مشاغل سخت و زیان‌آور ثبت شده و تامین اجتماعی با بازنشستگی پیش از موعد آنها موافقت نمی‌کند.

این کارگر معدن زغال‌سنگ طزره با بیان اینکه اگر این مشکل حل نشود آنها باید به صورت عادی با حداقل ۱۰ سال کار اضافه بازنشسته شوند، افزودند: براساس مقررات کار و تامین اجتماعی، کارگران شاغل در مشاغل سخت و زیان‌آور به شرط تایید شدن سوابق بیمه‌ای خود در تامین اجتماعی می‌توانند پس از ۲۰ سال کار متوالی یا ۲۵ سال کار متناوب به صورت پیش از موعد بازنشسته شوند.

 به ادعای وی، وضعیت به وجود آمده درحالی‌ست که تامین اجتماعی شعبه دامغان در پاسخ به ادعای کارگران اصرار دارد کارگران مستندات مربوطه را به تامین اجتماعی تحویل دهند اما دست کارگرانی که دچار خسارت شده‌اند، به جایی  بند نیست.

این کارگر در خاتمه خطاب به مسئولان شرکت زغال‌سنگ البرز شرقی گفت: کارفرمای مادر باید قبل از خروج پیمانکاران پیگیر پرداخت طلب مزدی و بیمه‌ای کارگران باشد و بعد با او تسویه‌حساب کند. حال شرکت البرز شرقی به عنوان کارفرمای اصلی باید مبلغ سختی و زیان‌آوری کارگرانی را که سختی کارشان از سوی این شرکت‌ها پرداخت نشده، بپردازد.