در حالی‌که مطابق آمار‌های بانک مرکزی، خانوار ایرانی در گذشته ۴۰درصد دستمزد خود را صرف خوراکی‌ها می‌کرد، اکنون با توجه به گرانی‌ها این رقم به ۲۵درصد رسیده است.

«سمیه گلپور» رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگری کشور درباره هزینه‌های اقلام مصرفی خانوار ایرانی به تسنیم گفت: کارگران با توجه به افزایش سایر هزینه‌های زندگی از قبیل مسکن، بهداشت و آموزش، دیگر امکان صرف کردن ۴۰درصد درآمد خود برای خوراکی را ندارند و اکثر آنها دچار سوءتغذیه و بیماری‌های ناشی از آن می‌شوند یعنی تغذیه در خانواده ایرانی افت یافته است. در فضایی که پنجره جمعیتی در حال بسته شدن است، کارگران ایرانی آینده به لحاظ تغذیه‌ای ضعیف و بی‌بنیه بار می‌آیند.

وی گفت: در قانون برنامه بودجه هر ساله رشد و صعود مالیات را داریم. در سال ۱۴۰۳ هم این موضوع دیده می‌شود و کارگران و کارمندان بدون اینکه خبر داشته باشند، قبل از واریز حقوق، مالیات از آنها کسر می‌شود در حالی‌که دولت فکری برای دستمزد کارگران ندارد، دستمزدی که به معنی واقعی جوابگوی بخش کمی از هزینه‌های زندگی است. بهانه‌های نخ‌نما شده دولت در سرکوب مزدی هم واقعاً عجیب است. به طور مثال اینکه دولتی‌ها اعتقاد دارند، دستمزد باعث ایجاد تورم می‌شود موضوعی است که با یک گزارش میدانی کوتاه می‌توان به آن رسید که 

اشتباه است. 

کارگران اگر قدرت خرید نداشته باشند، قدرت خرید کالا و محصول تولید ملی را ندارند. زمانی هم که کارگران خرید نکنند، رکود در جامعه رشد پیدا می‌کند و در نهایت باعث مهاجرت نیروی کار ایرانی می‌شود.