انفجار معدنی در شهر طبس در ساعات پایانی روز سی و یکم شهریور ماه سبب مرگ بیش از 50 کارگر شد.

به گزارش «توسعه ایرانی»، براساس اعلام فرماندار طبس تعداد فوتی‌های این حادثه تاکنون به 30 نفر رسیده و 17 نفر هم در این حادثه مصدوم شده‌اند. البته مدیر کل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی گفت که به دلیل نشست گاز متان در دو تونل معدن، احتمال افزایش فوتی‌ها و مصدومان حادثه معدن زیاد است.

استاندار خراسان جنوبی هم اعلام کرد که تیم‌های امدادی استان آماده آغاز امدادرسانی به ۲۲ کارگر گرفتار در بلوک C معدن طبس هستند. او گفت: شاهد تراکم فراوان گاز متان در بلوک C هستیم و سعی گروه امداد بر این است با ایجاد کانالی وارد این بلوک شده و کار امداد و نجات را انجام دهند.

علت حادثه، گاز متان و منوکسیدکربن بوده. بازه مجاز گاز متان در معادن زغال‌سنگ ۰.۴ است اما بعد از حادثه در معدن معدنجو این گاز روی عدد ۵ بود. برای منوکسیدکربن هم رنج مجاز ۳۵ PM است اما عدد این گاز هم ۱۵۰۰ بوده است

«محمد اتابک» وزیر صنعت،‌ معدن و تجارت نیز در پی این حادثه اعلام کرد: حادثه معدن طبس را به خانواده متوفیان تسلیت عرض می‌کنم. برای پیگیری و بررسی موضوع عازم طبس هستم و بعد از بررسی‌ها اطلاعات تکمیلی اعلام می‌شود.

دستور ویژه رئیس جمهور برای رسیدگی به حادثه

در پی وقوع این حادثه «الیاس حضرتی» رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت در تماس تلفنی با «جواد قناعت» استاندار خراسان جنوبی آخرین وضعیت انفجار در معدن معدنجوی را بررسی کرد. حضرتی همچنین از دستور ویژه رئیس جمهور برای رسیدگی به این حادثه خبر داد و گفت: «وزرای کار و صمت نیز با دستور رئیس جمهور به خراسان جنوبی اعزام شدند تا جلسات مرتبط را برگزار کنند. همچنین نیروهای هلال احمر، اورژانس و... نیز در محل به حالت آماده‌باش درآمده‌اند. وزیر کشور نیز پیگیر موضوع بوده و دستورات لازم را در این خصوص صادر کرده است». 

او با بیان اینکه رئیس جمهور دستور ویژه‌ای را برای رسیدگی به مصدومان و خانواده آنان و همچنین خانواده جانباختگان صادر کرده، گفت: «پیگیری‌ها همچنان ادامه دارد. همچنین پزشکیان تاکید کرده که علت این حادثه به‌طور دقیق بررسی و اعلام شده و با مقصران احتمالی این حادثه نیز به طور قاطع برخورد شود». رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت در پایان با تسلیت به خانواده جان‌باختگان این حادثه و مردم گفت: لازم است تمامی امکانات در این خصوص مورد استفاده قرار بگیرد.

انفجار در عمق زمین رخ داده و منجر به بسته شدن راه‌ها و تجمع گاز شده به همین دلیل افرادی هم که برای امدادرسانی در محل حاضر شده‌اند دچار آسیب می‌شوند

کام تلخ رئیس جمهور پیش از سفر به نیویورک

«مسعود پزشکیان» دیروز پیش از سفر خود به نیویورک به حادثه شنبه شب معدن اشاره کرد و گفت: با خبر شدیم معدنی واقع در طبس منفجر شده و تعدادی از عزیزان کشور در آنجا جانشان را از دست دادند. خدمت خانواده عزیز این جان‌باختگان تسلیت می‌گویم. او افزود: این روند درسی شود که چنین اتفاقاتی رخ ندهد. تصور می‌کنم که می‌توانیم پیشگیری کنیم. باید معادن استاندارد شود تا دیگر این اتفاقات رخ ندهد. ما تمام تلاش خود را برای پشتیبانی از خانواده‌های جان‌باختگان انجام خواهیم داد.

ماموریت قالیباف به کمیسیون صنایع مجلس

«مصطفی پوردهقان» سخنگوی هیات رئیسه مجلس نیز اعلام کرد: به دنبال انفجار در معدن زغال‌سنگ معدنجوی طبس، رئیس مجلس به کمیسیون صنایع و معادن مجلس دستور پیگیری جدی و ویژه این حادثه را داده است.

در همین زمینه قرار است هیاتی از کمیسیون صنایع و معادن مجلس برای پیگیری این حادثه به طبس رفته و ضمن بررسی ابعاد و علل حادثه گزارش آن را به مجلس ارائه کند.

تاکید عارف بر پیگیری فوری وضعیت معدن طبس

«محمدرضا عارف» معاون اول رئیس جمهور نیز در تماس‌های تلفنی جداگانه با وزرای صمت و بهداشت، استاندار خراسان جنوبی و رئیس جمعیت هلال احمر، آخرین وضعیت مجروحان حادثه انفجار معدن معدنجوی طبس را پیگیری کرد.

در این تماس‌های تلفنی، مسئولان ضمن تشریح زوایای حادثه رخ داده در معدن معدنجوی طبس و ارائه آخرین آمار جان‌باختگان و خسارت‌های مادی وارد شده، از تلاش‌های حداکثری همه بخش‌ها برای زنده یافتن سایر معدن‌کاران خبر دادند.

وزارت کار از تهیه گزارشی دقیق خبر داد

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز بروز حادثه تلخ انتشار گاز و جان باختن شماری از کارگران معدن زغال‌سنگ معدنجو در طبس را به خانواده حادثه‌دیدگان و هموطنان تسلیت گفت.

در پی بروز این حادثه «احمد میدری» وزیر کار به «علی‌حسین رعیتی‌فرد» معاون روابط کار این وزارتخانه ماموریت داد تا برای بررسی علل بروز حادثه به این منطقه سفر کند. میدری همچنین دیروز به محل حادثه سفر کرد. وزارت کار در اطلاعیه خود به جامعه کارگری و هموطنان اطمینان داد که گزارش دقیقی از دلایل حادثه و تقصیر یا قصورهای احتمالی در زمینه رعایت اصول ایمنی معدن تهیه و منتشر کند.

پیگیری قضایی برای برخورد با قصور و ترک فعل‌

«نسائی زهان» دادستان مرکز استان خراسان جنوبی نیز گفت: انفجار در عمق زمین رخ داده و منجر به بسته شدن راه‌ها و تجمع گاز شده به همین دلیل افرادی هم که برای امدادرسانی در محل حاضر شده‌اند دچار آسیب می‌شوند. دستور داده شده امدادرسانی به گونه‌ای انجام شود که کمترین آسیب به امدادگران وارد شود و حادثه جدیدی رخ ندهد.

او ادامه داد: در حال حاضر اولویت امدادرسانی به مجروحان و خارج کردن افراد از زیر آوار است اما یقینا به قصور و تقصیر عوامل مربوطه رسیدگی و با ترک فعل‌های رخ داده شده در این زمینه برخورد می‌شود.

60 نفر در حادثه معدن طبس محبوس شده‌اند

«عبدالهی» رئیس کل دادگستری استان خراسان جنوبی نیز صبح روز گذشته ضمن اشاره به فوت ۳۰ کارگر در حادثه معدن طبس گفت: حادثه در دو بلوک b و c به وقوع پیوسته است در بلوک b تعداد ۴۷ نفر و در بلوک C، حدود ۲۳ نفر محبوس شده‌اند. در بلوک b، 30 نفر فوت و ۱۷ نفر مصدوم شده‌اند و این بلوک کاملا آواربرداری شده است ولی عملیات جست‌وجو در بلوک c ادامه دارد. وی گفت: دستورات قضایی برای جست‌وجو و امدادرسانی به مصدومان صادر شده است.

24 مصدوم در حادثه انفجار

«بابک یکتاپرست» سخنگوی اورژانس کشور نیز درباره آخرین آمار مصدومان حادثه انفجار در معدن زغال‌سنگ طبس گفت: تاکنون ۲۴ مصدوم در این حادثه داشته‌ایم که ۸ مصدوم در محل درمان شده‌اند و ۱۶ مصدوم به مراکز درمانی اعزام شده‌اند و امدادرسانی همچنان ادامه دارد. به گفته وی، ۱۳ دستگاه آمبولانس و ۲ دستگاه اتوبوس آمبولانس در محل حضور دارند. همچنین از طریق بالگرد هوایی خدمات ارائه می‌شود.

باز هم پای نبود دستگاه تهویه در میان است

با این حال «رحیمیان» دبیر اجرایی خانه کارگر طبس روایت دیگری از این فاجعه دارد و با اشاره به اینکه احتمالا تعداد قربانیان حادثه به بالای 50 نفر می‌رسد، می‌گوید: «شرکت معدنجو یک شرکت خصوصی در منطقه معدنی پرورده ۳ طبس است. این معدن سه بلوک A، B و C دارد. در بلوک C کارگاهی برای استخراج زغال‌سنگ است که این حادثه آنجا اتفاق افتاده اما چون تهویه این قسمت از بلوک B خارج می‌شده، کارگران بلوک B هم درگیر گاز متان و خفگی شده‌اند. علت حادثه، خروج گاز متان و به دنبال آن منوکسیدکربن بوده است. بازه مجاز گاز متان در معادن زغال‌سنگ ۰.۴ است اما شنبه شب و بعد از حادثه، در معدن معدنجو این گاز روی عدد ۵ بود. برای منوکسیدکربن هم رنج مجاز ۳۵ PM است اما عدد این گاز هم ۱۵۰۰ بوده است. گاز این‌قدر زیاد بوده که گازسنج‌ها هنگ کرده‌اند».

وی ادامه می‌دهد: «کارگاه محل حادثه جدید بوده اما گویا سیستم تخلیه گاز نداشته است. کارگران ساعت ۶ عصر کار خود را آغاز کرده‌اند اما یک ساعت و نیم به پایان استخراج حادثه اتفاق می‌افتد. کارگران بلوک C فوراً جان خود را از دست می‌دهند چون بچه‌های امداد که برای بررسی این بلوک رفته بودند، دیدند گاز زیاد است و اصلا نتوانستند تحمل کنند. برگشتند و تهویه را درست کردند. البته چهار جسد را به چشم دیده بودند اما نتوانستند آنها را خارج کنند».

رحیمیان می‌گوید: «احتمالاً این اتفاق سه تا کارگاه شامل حدود ۶۰ کارگر را درگیر کرده است. در بلوک B که جسدها را خارج کرده‌اند تا الان حدود ۳۰ پیکر خارج شده و احتمالاً در بلوک C هم حداقل ۲۰ نفر یا بیشتر گرفتار شده‌اند که متاسفانه همه جان خود را از دست داده‌اند بنابراین تلفات این حادثه بیش از اینهاست و قطعاً فوتی‌ها از ۵۰ نفر هم بیشتر است».