رئیس انجمن کارگران ساختمانی خرمشهر گفت: ما در خرمشهر، ۹ مورد شناسایی کرده‌ایم که بیمه کارگر در جریان بازرسی قطع شده و بعد از شکایت، تأمین اجتماعی رأی به اشتباه بودن بازرسی داده اما بعد از گذشت حدود سه ماه، بیمه کارگر مجددا وصل نشده است.

رضا هاشمی در گفت‌وگو با ایلنا گفت: مسئولان تأمین اجتماعی تأکید دارند که بیمه هیچ کارگری قطع نمی‌شود و اگر در جریان بازرسی، بیمه کارگری به اشتباه قطع شود، بیمه‌اش برگردانده می‌شود اما در عمل این اتفاق نمی‌افتد. چنانچه بعد از قطع بیمه این ۹ کارگر، اعتراض کردیم و از استان دو بازرس آمد و رسیدگی کردند و این کارگران در بازرسی مشترک مورد تائید قرار گرفتند اما همان‌طور که گفتم بیمه این کارگران با وجود مشکلات بسیار همچنان وصل نشده است.

وی بیان کرد: در مورد این کارگران با مدیرکل تأمین اجتماعی استان صحبت کردیم تا با تهران برای برقراری مجدد بیمه این کارگران مکاتبه کند اما بیمه کارگران باز هم وصل نشد. احتمالا منتظر سهمیه جدید هستند تا دوباره بیمه این کارگران را برقرار کنند ولی چرا باید بیمه را قطع کنند و بعد دوباره منتظر سهمیه برای برقراری آن باشند.

رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی خرمشهر می‌گوید: این کارگران بعد از سال‌ها بیمه‌پردازی، در جریان یک بازرسی اشتباه بیمه خود را از دست داده‌اند در حالی‌که مشکلات بسیاری دارند. یکی از کارگران فرزند بیمار دارد و باید از انسولین استفاده کند. این کارگر به بیمه نیاز دارد و بدون بیمه درمانی، هر ماه باید هزینه بسیاری از جیب خود بابت درمان فرزندش پرداخت کند.

این فعال صنفی ادامه می‌دهد: تأمین اجتماعی که به راحتی بیمه کارگران را قطع می‌کند، به مشکلات این کارگران و دردسری که برایشان ایجاد می‌شود، توجهی نمی‌کند. بارها از تأمین اجتماعی خواسته‌ایم که از انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی برای بازرسی استفاده کنند تا بازرسی دقیق‌تر انجام شود.

وی بیان کرد: زمانی که «میدری» معاونت رفاه وزارت کار را برعهده داشت، مطابق با قانون رفع موانع بیمه کارگران ساختمانی، سامانه رفاهی طراحی شد و در این سامانه، کارگروهی متشکل از نمایندگان کارگران ساختمانی، نماینده تأمین اجتماعی، نماینده وزات کار و نماینده سازمان فنی و حرفه‌ای تشکیل شد. نام این کارگروه، رسیدگی به اعتراضات بیمه کارگران ساختمانی بود و سازوکارش این بود که گزارش بازرسان در سامانه ثبت می‌شد. اگر کارگری به این گزارش اعتراض داشت، می‌توانست اعتراضش را در سامانه ثبت کند و در پی این ثبت شکایت، جلسه‌ای با حضور کارگران ساختمانی و اعضای کمیته رسیدگی به اعتراضات تشکیل و در رابطه با شکایتی کارگر تصمیم‌گیری می‌شد. اگر اعضا با بازرسی میدانی موافقت می‌کردند، بازرسی انجام و گزارش نهایی مشترک از سوی بازرس‌ها ارائه می‌شد. چنین سازوکاری امکان اشتباه در مورد قطع بیمه کارگران ساختمانی را به حداقل می‌‎رساند. امیدواریم با وزارت میدری این سازوکار دوباره احیا شود.

هاشمی می‌گوید: بازرسی‌های فعلی سازمان تأمین اجتماعی را قبول نداریم ضمن اینکه هر دفعه با بخشنامه‌های سازمان، اوضاع به جای اینکه بهتر شود، بدتر می‌شود. به طور مثال در استان ما بخشنامه‌ای دادند که بازرسان هر منطقه باید از منطقه‌ای دیگر بیایند. به این بخشنامه اعتراض کردیم اما توجهی نکردند و حالا داریم پیامدهای چنین بخشنامه‌ای را می‌بینیم. بازرسی که از منطقه‌ای دیگر می‌آید، چون به منطقه اشراف ندارد، برای بیمه کارگران مشکلاتی ایجاد می‌کند.

رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی خرمشهر گفت: «هاشم موسوی» مدیرعامل تامین اجتماعی معتقد است عده‌ای برای زیر سوال بردن سازمان، آن را نقد می‌کنند در حالی‌که ما به عنوان صنف کارگران ساختمانی به عملکرد این سازمان در این سه سال معترض هستیم.