در سال گذشته «بی‌نیازی از شغل» اصلی‌ترین دلیل مردان غیرشاغل برای کار نکردن بوده در حالی‌که 79درصد زنان فاقد شغل به دلیل «وظایف شخصی و خانوادگی» وارد بازار کار نشده‌اند.

به گزارش اکوایران، تحلیل بازار کار از پیچیدگی‌های خاصی برخوردار است از این رو، رعایت دقت در تعریف شاخص‌های مورد بررسی مهم است. در ادبیات بازار کار به جمعیتی که در بازار کار حضور دارد و به هر شکلی در آن ایفای نقش می‌کند، جمعیت فعال گفته می‌شود. بنابراین افرادی که در جمعیت فعال حضور دارند ممکن است شاغل یا بیکار باشند. از طرفی، افرادی که امیدی به یافتن شغل ندارند یا به هر دلیل دیگری به دنبال کار نمی‌گردند یا تمایلی به کار کردن ندارند، جزو جمعیت فعال محسوب نمی‌شوند.

مرکز آمار در داده‌هایی که به تازگی منتشر کرده، علت جویای کار نبودن جمعیت غیرفعال و جمعیت بیکار را اعلام کرده است. این افراد به 12 دلیل عمده نتوانستند یا نخواستند در جست‌وجوی کار باشند. نکته جالب توجه این است که مردان بیشتر به دلیل بی‌نیازی از کار و اکثریت قاطع زنان بیشتر به دلیل مسئولیت‌های شخصی و خانوادگی دنبال کار نمی‌گردند.

28 میلیون زن جزو جمعیت غیرفعال یا بیکار هستند

طبق اعلام مرکز آمار، مجموع جمعیت غیرفعال اقتصادی و جمعیت بیکار در سال گذشته 40 میلیون و 61 هزار و 622 نفر بوده است. از این تعداد، 11 میلیون و 650 هزار و 452 نفر مرد هستند. همچنین، 28 میلیون و 411 هزار و 170 نفر از این افراد زن هستند. در تقسیم‌بندی شاخص‌های بازار کار، بخش اصلی این جمعیت به طور کامل از نظر اقتصادی غیرفعال است (در جست‌وجوی کار نیست) و بخش دیگر آن به صورت فعال اما بیکار در بازار کار حضور دارد.

طبق پرسش‌نامه مرکز آمار، 12 دلیل اصلی برای اینکه این افراد در جست‌وجوی کار نباشند معرفی شده است. این دلایل شامل «انتظار برای شروع کار جدید در آینده»، «دلسردی از یافتن شغل»، «بی‌نیازی از کار»، «مسئولیت‌های شخصی و خانوادگی» و مواردی از این قبیل می‌شود.

وظایف شخصی و خانوادگی، سد راه اشتغال زنان

در سال گذشته، 79درصد از زنان فاقد شغل به دلیل «مسئولیت‌های شخصی و خانوادگی» دنبال کار نبودند. به عبارت دیگر، از حدود 28 میلیون زنی که فاقد شغل بوده‌اند، بیش از 22 میلیون زن به دلیل وظایف شخصی یا خانوادگی به بازار کار وارد نشده یا نتوانسته کار پیدا کند. از میان سایر زنان فاقد شغل نیز 9درصد مشغول تحصیل یا آموزش بوده و 11.5درصد به دلایل دیگر در جست‌وجوی کار نبوده‌اند. این در حالی است که مردان نتایج کاملا متفاوتی به ثبت رسانده‌اند.

بی‌نیازی 30درصدی مردان از یافتن شغل

از میان مردانی که در سال گذشته فاقد شغل بوده‌اند، 30درصد نیازی به کارکردن نداشتند. به بیان دیگر، از میان حدودا 11 میلیون مرد فاقد شغل، تقریبا 3 میلیون و 400هزار مرد دنبال کار نگشتند چرا که نیازی به کارکردن در خود احساس نکردند. «سایر دلایل» نیز سهم 31درصدی از علت جست‌وجو نکردن‌ شغل توسط این مردان بوده است.

در بین جمعیتی که ذیل «سایر دلایل» قرار گرفته‌اند، 768هزار و 728 نفر دلایلی مثل «آغاز به کار در آینده»، «انتظار برای پاسخ کارفرما یا نتیجه آزمون»، «آگاهی نداشتن از روش‌های یافتن شغل» و «دلسردی از یافتن کار» را به عنوان دلایل اصلی خود مطرح کرده‌اند. از باقیمانده این جمعیت، 28درصد مشغول به تحصیل یا آموزش بوده و 10درصد به دلیل بیماری یا ناتوانی جسمی موقت نتوانسته‌اند دنبال کار باشند.