بازنشستگان تامین اجتماعی، در وضعیتی دشوار به سر می‌برند و امید چندانی به اجرای متناسب‌سازی در این صندوق ندارند.

«خسرو رنجبری» فعال صنفی بازنشستگان تامین اجتماعی در گفت‌وگو با ایلنا، با تشریح دغدغه‌های مستمری‌بگیران این صندوق می‌گوید: تأخیر در پرداخت حقوق بازنشستگان (مستمری) به هیچ عنوان قابل قبول نیست و هیچ عذر و بهانه‌ای در این زمینه پذیرفته نمی‌شود. چنانچه مدیران مربوطه توان تامین منابع مالی برای پرداخت به موقع حقوق بازنشستگان را ندارند، استعفا بدهند تا افراد توانمندتر جایگزین شوند. نباید در پرداخت مستمری ماهانه بازنشسته‌ای که یک‌سوم خط فقر حقوق می‌گیرد، تاخیر شود چون عدالت و انصاف نیست.

وی با بیان اینکه بازنشستگان از همه سو تحت فشار هستند، اضافه می‌کند: اگر مدیران تامین اجتماعی توان تامین به موقع منابع برای پرداخت حقوق بازنشستگان را ندارند، حداقل به بانک رفاه کارگران که متعلق به تامین اجتماعی است دستور دهند تا جرایم وام بازنشستگان به واسطه تاخیر پرداخت مستمری لغو شود چون این حداقل کاری‌ست که می‌توانند انجام دهند.

رنجبری به عدم اجرای همسان‌سازی و نامعلوم بودن زمان اجرای آن اعتراض کرده و می‌گوید: با وجود گذشت پنج ماه از سال و تامین منابع مالی همسان‌سازی از طریق افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده که تقریباً به همه کالاها و خدمات تعلق می‌گیرد و مرتب به صندوق دولت ریخته می‌شود، چرا این قانون اجرایی نمی‌شود؟ عجیب است که بازنشستگان کارگری هم باید این یک درصد را بپردازند اما منابع حاصل از آن فقط برای بازنشستگان دولت است؟

به گفته وی، بی‌نصیب گذاشتن بازنشستگان تامین اجتماعی از منابع همسان‌سازی، یک ظلم بزرگ است که ما مالیات دهیم اما پول آن خرج دیگران شود!

رنجبری در ادامه می‌افزاید: طبق گفته «عارف نوروزی» مدیرعامل شستا، قرار است ۵۸ شرکت کم‌سود به فروش گذاشته شود. چند سوال در این رابطه مطرح می‌شود. میزان سودآوری شرکت‌های شستا و این ۵۸ شرکت و بیلان مالی آنها چقدر و چگونه است و چرا گزارش مالی دقیق و شفاف به صاحبان اصلی آنها یعنی کارگران شاغل و بازنشسته ارائه نمی‌شود؟ چرا این شرکت‌های ادعایی سودده نیستند؟ آیا وقتی آنها را از دولت تحویل گرفتند زیان‌ده بودند؟ اگر این‌گونه است، چرا آنها را در عوض مطالبات خود قبول کردند؟

او ادامه می‌دهد: معلوم نیست نحوه فروش این شرکت‌ها چگونه است و با چه قیمتی و طی چه مکانیسمی قرار است به فروش برسند و پول فروش این شرکت‌ها کجا قرار است هزینه شود؟ این فعال صنفی بازنشستگان اضافه می‌کند: چرا زمانی که شرکت زیان‌دیده و متضرر هپکو خریداری یا تهاتر شد یا شرکت‌های این‌چنینی را به جای بدهی دولت تهاتر کردند، در مورد تزریق نقدینگی در آنها اطلاع‌رسانی نشد؟ امثال این شرکت‌ها که با تزریق پول بیمه‌شدگان به سوددهی رسیدند، حالا قرار است دوباره به ثمن بخس به فروش برسند؟

او با تاکید بر اینکه «هدف از دست‌اندازی به اموال تامین اجتماعی که بین‌النسلی و متعلق به تمام کارگران و بازنشستگان است، مشخص نیست»، تصریح می‌کند: با این تصمیمات نابخردانه، مطمئناً تامین اجتماعی به سمت ورشکستگی می‌رود.