یکی از کارگران شاغل در معدن زغال‌سنگ گلندرود از تعطیلی موقت این واحد معدنی و بیکاری حدود ۶۰ کارگر آن خبر داد. به گزارش ایلنا، این کارگر گفت: معدن زغال‌سنگ گلندرود یکی از معادن قدیمی زیرزمینی در شمال کشور در استان مازندران در ۳۵ کیلومتری جنوب شهرستان نور است که از اول شهریور ماه فعالیت آن متوقف شده و تمامی ۶۰ کارگر آن هم‌اکنون بیکارند. وی افزود: معدن زغال‌سنگ گلندرود از ابتدای سال ۱۴۰۱ به مدت ۱۰ سال از سوی شرکت تهیه تولید به یک شرکت سرمایه‌گذار بخش خصوصی (شرکت توسعه معادن فلزات و شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات) واگذار شد اما بعد از گذشت حدود 2.5 سال فعالیت استخراجی، با عنوان نداشتن صرفه اقتصادی، این شرکت از ادامه فعالیت کناره‌گیری کرده است.

این کارگر با بیان اینکه حدود ۲۰ نفر از شاغلان این واحد معدنی را نیروهای بومی منطقه و مابقی را کارگران روزمزد غیربومی تشکیل می‌دهند، افزود: در حال حاضر پیمانکار با کارگران غیربومی که همزمان با ورود پیمانکار به صورت روزمزدی مشغول کار شده بودند، تسویه حساب کرده اما وضعیت حدود ۲۰ کارگر بومی منطقه مشخص نیست.

این کارگر بومی معدن گلندرود گفت: از زمان شروع به کار (از ۱۰ تا ۱۲سال پیش) به واسطه چندین شرکت تامین نیرو طرف قرارداد با شرکت تهیه و تولید مواد معدنی مشغول کار بوده‌ایم اما از سال ۱۴۰۱ مجتمع زغال سنگ گلندرود با عقد قرارداد با پیمانکار بخش خصوصی، استخراج کارگاه و همه کارگران را از قرارداد تامین نیرو به بخش خصوصی تبدیل وضعیت کرد که در نتیجه امنیت شغلی همه ما کارگران بومی به خطر افتاد. وی با یادآوری شرایط نامناسب بازار کار در منطقه سکونت خود افزود: این واحد معدنی تنها فرصت شغلی است که در اختیار اهالی این منطقه قرار دارد لذا جدا از وضعیت نامشخص معدن زغال‌سنگ گلندرود، کارگران بومی شاغل در آن نگران آینده شغلی خود هستند.

به گفته این کارگر، معدن گلندرود، به‌رغم وعده‌های داده شده از سوی مسئولان برای افزایش تولید و اشتغال جوانان منطقه، بعد از سال‌ها واگذاری به پیمانکاران مختلف همچنان وضعیت بلاتکلیفی دارد اما ما کارگران در هر دوره با اعتماد به عملکرد مسئولان تمام تلاش خود را برای افزایش تولید به کار گرفتیم تا هم امنیت شغلی و هم معیشت‌مان تامین شود اما به یک‌باره با کناره‌گیری پیمانکار امیدمان از دست رفته است. در رسیدگی به این موضوع مهم، از مسئولان درخواست داریم به مواضع کارگران بومی منطقه در ارتباط با تعطیلی این واحد معدنی اهمیت دهند تا دچار مشکلات معیشتی نشود.