کارگران پیمانکاری پالایشگاه‌های پارس جنوبی، از روز سه‌شنبه (۱۶ مرداد ماه) شروع به اعتراض کرده‌اند. این اعتراضات در ادامه اعتراضات قبلی این کارگران و به دنبالِ عدم رسیدگی به مطالبات و عدم تحقق وعده‌ها آغاز شده است.

به گزارش ایلنا، «علیرضا میرغفاری» عضو کانون عالی انجمن صنفی کارگران در این رابطه گفت: پیرو اعتراضات سال گذشته، جلسه‌ای در تهران برگزار شد و به ما گفتند که طی دو سه ماه آینده مطالبات کارگران پیگیری خواهد شد و بخش زیادی از آن انجام‌شدنی است. به دلیل همین وعده، بهمن‌ماه سال گذشته تصمیم گرفتیم اعتراضات خود را متوقف کنیم. بیش از ۵ الی ۶ ماه از آن زمان گذشته و متأسفانه به وعده خود عمل نکردند و مطالبات پابرجا مانده است. به همین دلیل از ۱۶ مردادماه اعتراضات خود را شروع کردیم. سه‌شنبه‌ها هر کدام از پالایشگاه‌ها مقابل ساختمان مدیریت تجمع می‌کنند و کارگران به صورت کامل به جز در مورد کارهای حیاتی، دست از کار می‌کشند.

میرغفاری گفت: پالایشگاه‌های سوم، پنجم، ششم، هفتم، نهم، دهم، یازدهم و دوازدهم در اعتراضات هفته گذشته شرکت کردند اما تا الان پاسخ مشخصی نگرفته‌ایم.

رئیس هیأت مدیره کانون انجمن‌های صنفی کارگران پالایشگاه‌های گاز استان بوشهر گفت: به مطالبات سال گذشته ما، بازگشت به کار یکی از کارگران نیز اضافه شده است. 

«حجت رضایی» کارگر رسمی و رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی کارگری پالایشگاه ششم است که حدود ۹ سال سابقه کار در پالایشگاه ششم دارد. وی پیشتر مدارک خود را برای استفاده از طرح تبدیل وضعیت ایثارگری فرستاده بود و چند ماه نیز حقوق و دستمزد را از کارفرمای اصلی دریافت می‌کرد. در واقع با تبدیل وضعیت وی موافقت شده بود اما در نهایت گزینش نامه زد که وی به دلیل عدم احراز شرایط عمومی نمی‌تواند رسمی شود و اجازه ورود به کارخانه را ندارد. میرغفاری بیان کرد: ایشان به عنوان رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی به وظایف خود عمل کرد و به مطالبات کارگران پرداخت و در این مسیر دو بار نیز از سوی مجموعه اخطار گرفت و در نهایت این اتفاق برای او افتاد و نزدیک به ۴ ماه است که اجازه ورود به پالایشگاه ندارند. رضایی درخواست تجدیدنظر داده و گزینش موظف بوده دو ماهه به درخواست وی پاسخ دهد اما الان ۴ ماه گذشته و پاسخی در این زمینه دریافت نکرده است. وی در رابطه با مطالبات بعدی کارگران گفت: اجرای صحیح طرح طبقه‌بندی مشاغل و نظام عادلانه دستمزد، همسان‌‎سازی دستمزد کارگران پیمانکاری با نیروهای رسمی و قراردادی، اجرای سیستم اقماری دو هفته کار و دو هفته استراحت نیروهای اداری پشتیبانی، سامان‌دهی وضعیت رانندگان خودروهای استیجاری خاصه رانندگان غیرمالک و اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل برای این رانندگان ازجمله مطالبات ماست. میرغفاری تأکید کرد: عمل به توافقات قبلی خواسته دیگر کارگران است. طبق توافقاتی که با مجتمع گاز پارس جنوبی داشتیم، کارگران از 2.5روز مرخصی استحقاقی و پرداخت هزینه قطع امکانات بهره‌مند بودند که به صورت یکجانبه دچار تغییراتی شده و این تغییرات به ضرر کارگران است.