در روزهای گذشته مسعود پزشکیان لیست وزرای پیشنهادی را به مجلس ارائه کرد و بر این اساس، احمد میدری در این فهرست به عنوان وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی معرفی شده و برنامه پیشنهادی خود را به مجلس ارایه کرده است.

«حجت میرزایی» اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی در گفت‌وگو با اکونگار و در رابطه با حضور «احمد میدری» در وزارت کار معتقد است که انتخاب میدری به عنوان وزیر کار، بهترین فرصت برای شنیده شدن صدای گروه‌های بی‌صدا یا همان بازنشستگان، کارگران، معلولان، توان‌یابان و اقشار آسیب‌پذیر است.

با توجه به اینکه میدری سال‌ها در حوزه کار و رفاه اجتماعی فعالیت، مدیریت و پژوهش داشته، حضور وی در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی چقدر می‌تواند به حل مشکلات گروه‌های کارگری و بازنشستگی کمک کند؟

اگر با حمایت نمایندگان مجلس، «میدری» وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی شود، این فرصت بی‌سابقه برای وزارتخانه و گروه‌های اجتماعی است که تحت عنوان گروه‌های بی‌صدا از آنها یاد می‌شود. به عبارت بهتر سه گروه بازنشستگان، کارگران و معلولان و توان‌یابان آسیب‌پذیری که تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند، می‌توانند در شرایط بهتری قرار گیرند.

در کمیسیون تخصصی وزارت رفاه هم یک توافق حداکثری درباره میدری به عنوان بهترین گزینه برای تصدی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی وجود داشت. هم نمایندگان تشکل‌های بهزیستی و مددکاری اجتماعی، هم نمایندگان کارگری و کارشناسان دانشگاهی و حتی غیردانشگاهی روی وی توافق حداکثری داشتند و وی در کمیته تخصصی و شورای راهبری بالاترین رتبه را به دست آورد.

دلیل این موضوع چیست؟

میدری از حیث دانش و تخصص در حوزه اقتصاد رفاه، اگر بی‌نظیر نباشد، قطعا کم‌نظیر است. این دانش هم محصول تلاش فردی و هم حضور ۸ساله در معاونت حوزه رفاه اجتماعی بوده است. میدری در وهله اول، برخوردار از یک تئوری و چارچوب روشن سیاست‌گذاری رفاهی برای ایران است. دومین وجه وی به جز دانش و تخصص، باورمندی به حمایت از گروه‌های بی‌صدا و گروه‌های به حاشیه رانده شده یعنی کارگران و بازنشستگان است و این باورمندی به مسیر پر از تلاش و تکاپو و ناایستایی برای پیگیری وضعیت این گروه‌ها و بهبود مستمر وضعیت، حل مشکلات معیشتی و افزایش قدرت خرید آنها را ترسیم می‌کند.

سومین وجه، رویکرد میدری است. وی به شدت از حیث رویکرد و گفتمان به سه‌جانبه‌گرایی و سیاست‌گذاری بر مبنای سه وجه دولت، تشکل‌های کارگری و کارفرمایی و حتی بنگاه‌های اقتصادی باور دارد و معتقد است که وزارت رفاه تجلی این امور است.

در برنامه پیشنهادی میدری، موضوعات کارگری و پرداختن به مسائل این حوزه بسیار پررنگ بود. با توجه به تشدید مشکلات کارگری در سال‌های اخیر، حضور میدری در وزارت کار چقدر به هموار شدن مسیر حل مشکلات کارگران و حتی بازنشستگان کمک می‌کند؟

تمامی تشکل‌های حوزه رفاه اجتماعی، چه تشکل‌هایی که در حوزه کودکان کار، چه در حوزه کارگری و چه حوزه بازنشستگان فعالیت می‌کنند، می‌دانند که وی بخش زیادی از وقت خود را صرف گفت‌وگو با این تشکل‌ها و اصلاح مسیر سیاست‌گذاری کرده است.

چهارمین وجه میدری این است که وی از نظر شخصیتی یک مدیر بسیار سالم و بدون حاشیه و بدون کوچکترین نکته تردید و ابهام در زندگی شخصی است. در دوران مدیریتی با وجود اینکه در مجلس و وزارت رفاه قدرت کافی داشته هیج وقت از آن کوچکترین سوءاستفاده‌ای نکرده است. مثال می‌زنم. زمانی که میدری در مجلس ششم فعالیت داشت، بورسیه دانشگاه علامه برای استخدام به عنوان هیات علمی شد اما تا پایان روز نمایندگی مجلس ششم با همه پیگیری‌هایی که دانشگاه می‌کرد، برای تشکیل پرونده و استخدام در دانشگاه اقدام نکرد. استدلالش این بود که ممکن است کوچکترین شائبه‌ای مبنی بر سوءاستفاده از نمایندگی مجلس پیش بیاید. وقتی دوره نمایندگی مجلس ششم وی به پایان رسید، دولت و مدیریت دانشگاه تغییر کرد و این شانس را برای همیشه از دست داد. یکی از ویژگی‌های میدری این است که هیچ دوگانه‌ای در حرف و عمل وی وجود ندارد.