بررسی‌ها حاکی از آن است که بیشترین رفاه اقتصادی خانوارهای از سال ۸۸ تا ۱۴۰۱ در سال ۹۶ رقم خورده و کمترین رفاه مربوط به سال ۹۹ بوده است.

مرکز آمار ایران در گزارش‌های خود متوسط هزینه خانوارها را به همراه بعد خانوار در سال‌های مختلف اعلام کرده است. اکوایران هم براساس این آمارها، اقدام به محاسبه متوسط هزینه به قیمت‌های حقیقی سال ۱۴۰۱ کرده، به این صورت که اثر تورم از هزینه متوسط خانوارها خارج شده و قیمت‌هایی که به دست می‌آید قابلیت مقایسه پیدا می‌کند. 

بر این اساس می‌توان گفت در سال ۹۶ بیشترین میزان هزینه ماهانه برای هر فرد در خانوار رخ داده است. از سوی دیگر در سال ۹۹، متوسط هزینه ماهانه برای هر فرد در خانوار به کمترین سطح کاهش یافته است.

در بررسی این هزینه خانوار باید به این نکته توجه کرد که میزان هزینه در حقیقت نمادی از درآمد در جامعه است. به دلیل این که داده‌های درآمد خانوار از دقت کافی برخوردار نیست، از داده‌های هزینه برای سنجش رفاه استفاده می‌شود. به عبارتی زمانی‌که هزینه متوسط خانوار افزایش می‌یابد به نوعی این افزایش در هزینه به دلیل افزایش در درآمد خانوارها بوده لذا می‌توان نتیجه گرفت رفاه در این دوران با افزایش مواجه شده است.

‌بیشترین رفاه در سال ۹۶ رقم خورد

براساس چیزی که آمارها نشان می‌دهد بیشترین میزان رفاه در سال ۹۶ به وقوع پیوسته است. به بیان دیگر در سال ۹۶ متوسط هزینه ماهانه هر فرد در خانوار معادل ۴ میلیون تومان بوده که بیشترین سطح از سال ۸۸ تا ۱۴۰۱ را به خود اختصاص داده است. باید دقت کرد که این رقم به قیمت‌های حقیقی سال ۱۴۰۱ بوده است یعنی یک فرد در هر ماه از سال ۹۶ مبلغی معادل ۴ میلیون تومان در سال ۱۴۰۱ را خرج کرده است. علت این رفاه بیشتر در این سال را می‌توان در برجام و بازگشت روابط بین‌المللی کشور به حالت معمول جست‌وجو کرد.

در سمت دیگر کمترین رفاه مربوط به دو سال پس از خروج آمریکا از برجام و اوج‌گیری بیماری کرونا بوده است. سال ۹۹ که پاندمی کرونا، رفاه اقتصادی در سراسر جهان را تحت تاثیر قرار داده بود ایران را نیز دربرگرفت و در این سال کمترین رفاه اقتصادی برای هر فرد در خانوارهای کشور رقم خورد. بر این اساس هزینه ماهانه هر فرد در خانوارهای کشور در سال ۹۹ معادل ۳ میلیون و ۳۰۰هزار تومان (به قیمت‌های حقیقی ۱۴۰۱) بوده اما این کاهش در رفاه پایدار نبود و در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ افزایش یافت.

آخرین آمارهای اعلام شده توسط مرکز آمار ایران نشان می‌دهد هزینه ماهانه هر فرد در خانوار در سال ۱۴۰۱ به سطح ۳ میلیون و ۷۰۰هزار تومان رسیده که همچنان نسبت به سال‌های ۸۹، ۹۶ و ۹۷ سطح کمتری را داشته است.